Μοναδικά έργα ζωγραφικής υπογεγραμμένα από κορυφαία ονόματα της ελληνικής εικαστικής σκηνής περιελάμβανε η δημοπρασία του οίκου VERGOS. Η δημοπρασία Νεοελληνικής Ζωγραφικής & Γλυπτικής, Ιστορικών & Φιλελληνικών και Λαϊκών Αντικειμένων έγινε για άλλη μια φορά πόλος έλξης για τους φιλότεχνους και τους επενδυτές που θέλησαν να εντάξουν στις συλλογές τους έργα που φέρουν σπουδαίες υπογραφές, φιλελληνικά αντικείμενα με ιστορική αξία, αλλά και λαογραφικά αντικείμενα του 18ου, 19ου και 20ού αιώνα.
Γράφει η Ιωάννα Ανδριοπούλου
Σταρ λοτ της δημοπρασίας αποτελούσε το έργο «Μετά το λουτρό», του Κωνσταντίνου Παρθένη (1878 – 1967), με τιμή εκτίμησης 200.000 – 300.000 ευρώ. Ο πίνακας τελικά κατακυρώθηκε για 253.320 ευρώ. Πρόκειται για μια εξαίσια αλληγορική σύνθεση με κρυπτικό περιεχόμενο από την ύστερη περίοδο του κορυφαίου ζωγράφου. Δυο γυναικείες μορφές τακτοποιούν την κώμη τους, η μία καθισμένη σε μαρμάρινο έδρανο με ανάγλυφη διακόσμηση και η άλλη μπρος από καθρέφτη. Στο βάθος κλασικά αρχιτεκτονήματα, ενώ επάνω άγγελος σαλπιγκτής υπέρκειται γυμνής γυναικείας μορφής ξαπλωμένης σε σύννεφο.
Πόλος έλξης, όπως αναμενόταν, έγινε το έργο «Ελληνική σημαία», του Παύλου [Διονυσόπουλου] (1930 – 2019), που αγοράστηκε για 38.556 ευρώ, τιμή εντός του πλαισίου εκτίμησης που ανερχόταν μεταξύ 30.000 – 40.000 ευρώ.Το έργο είναι φιλοτεχνημένο με ακρυλικό και χαρτί σε ξύλο, και οι διαστάσεις του είναι 187 x 283 x 4,5 cm.
Η ελαιογραφία «Τρεις μορφές (Γυναίκες και παιδί)», του εξπρεσιονιστή Γιώργου Μπουζιάνη (1885 – 1959), με τιμή εκτίμησης 50.000 – 70.000 ευρώ κατακυρώθηκε για 64.260 ευρώ.
Από τα ωραιότερα έργα της δημοπρασία «Η μικρή Μεγαρίτισσα», διά χειρός του σπουδαίου Γεώργιου Ιακωβίδη (1853 – 1932), έκανε το σφυρί να χτυπήσει στα 31.803 ευρώ. Η μοναδικού κάλλους ελαιογραφία είχε τιμή εκτίμησης 20.000 – 30.000 ευρώ.
Το έργο «Τα τρία σχέδια για σύνθεση τοιχογραφίας του δημαρχείου Αθηνών», του Φώτη Κόντογλου (1895 – 1965), βρήκε αγοραστή στα 19.278 ευρώ.
Στα 40.000 – 60.000 ευρώ ανερχόταν η τιμή εκτίμησης του έργου «Ποδηλασία στους λοφίσκους», του Αλέκου Φασιανού (γ. 1935 ) που τελικά δεν βρήκε αγοραστή παρά το γεγονός ότι αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της εικαστικής πορείας του κορυφαίου εικαστικού.
Αντίθετα, το «Βάζο με την Εύα να κρατάει μήλο (Limoges, Bernardaud για την Galerie Thierry Salvador)» σχεδόν τριπλασίασε την τιμή εκτίμησης και κατακυρώθηκε για 19.278 ευρώ. Το βάζο εκδόθηκε σε οκτώ αντίτυπα και φέρει την υπογραφή “A. Fassianos” κοντά στον λαιμό. Επίσης, αρίθμηση και σφραγίδες στη βάση του.
Το σχέδιο «Κόρη στο παραθύρι [1978]» που φιλοτέχνησε με κάρβουνο και μολύβι σε χαρτί ο Νίκος Εγγονόπουλος (1907 – 1985) πωλήθηκε για 15.422 ευρώ.
Στα απούλητα το «Γυμνό κορίτσι», που φέρει την υπογραφή του Γιάννη Μόραλη (1916 – 2009) ενώ το έργο του «Τραπέζι» πωλήθηκε στα 19.278 ευρώ. Λάδι σε χαρτόνι χρησιμοποίησε για το έργο «Παίζοντας με τον άνεμο» ο Νικόλαος Λύτρας (1883 – 1927) που άλλαξε χέρια για 20.794 ευρώ.
Στις 42.412 ευρώ το «Τοπίο Νέας Υόρκης» της Χρύσας [Βαρδέα] (1933 – 2013), στα 38.556 ευρώ το άτιτλο έργο του Λουκά Σαμαρά (γ. 1936). Επίσης άτιτλο και το έργο του Απόστολου Γεωργίου (γ. 1952) που «έπιασε» 70.562 στσ φυρί ενώ το «Γυμνό» του Γιώργου Ρόρρη (γ. 1963) 48.838 ευρώ.
Τοπ λοτ «Η παρηγοριά», του Pierre Bonirote
Στην ενότητα Ιστορικά & Φιλελληνικά Αντικείμενα περιλαμβάνονταν, μεταξύ άλλων, μια σειρά από πίνακες με θέματα από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Το έργο «Η παρηγοριά», του Pierre Bonirote (1811 – 1891), κατακυρώθηκε για 26.910. Η τιμή εκτίμησης ανερχόταν μεταξύ 15.000 – 20.000 ευρώ.
Ο Pierre Bonirote οργάνωσε στην Αθήνα, κατ’ εντολή της δούκισσας της Πλακεντίας και ύστερα από σύσταση του Ingres, την πρώτη σχολή καλών τεχνών στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας, την οποία διηύθυνε επί τριετία (1840-1843). Στο έργο του «Η παρηγοριά» απεικονίζεται μητέρα να παρηγορεί την κόρη της, είτε μετά από αποχωρισμό από τον αγαπημένο της, είτε γιατί αυτός δεν επέστρεψε ακόμα.
Η σκηνή διαδραματίζεται κάπου στους πρόποδες του Λυκαβηττού, με την Ακρόπολη και τα βουνά της Σαλαμίνας να διακρίνονται στο βάθος. Αν κρίνουμε από το γεγονός ότι ο ζωγράφος επανέλαβε το θέμα τουλάχιστον άλλες δύο φορές, «Η παρηγοριά» φαίνεται πως γνώρισε αρκετή επιτυχία, σε σημείο μάλιστα που να αποτελέσει πρότυπο για αντίστοιχο έργο του Θ. Βρυζάκη (Η παραμυθία, 1847).
Στην ίδια κατηγορία, «Η σημαία της επαναστατημένης Ύδρας (δεκαετία 1820)», έπιασε 46.482 ευρώ στο σφυρί, τιμή υπερδιπλάσια της αρχικής εκτίμησης που ήταν 20.000) ευρώ.
Φιλελληνικά και Λαϊκά Αντικείμενα
Στην ενότητα Λαϊκά Αντικείμενα ξεχώρισε η ζώνη με επίχρυση πόρπη με κοράλλια (Σαφράμπολη, Μικρά Ασία, 19ος αιώνας), που κατακυρώθηκε για 4.893 ευρώ και το μαρμάρινο άγαλμα «Αθανάσιος Διάκος (αρχές 20ού αιώνα)» που έφερε 18.348 ευρώ στο σφυρί.