Σε μόλις επτά λεπτά, μέρα μεσημέρι και στην καρδιά του Παρισιού, μια ομάδα ληστών πραγματοποίησε αυτό που ήδη αποκαλείται «η κλοπή του αιώνα». Μεταμφιεσμένοι σε εργάτες, ανέβηκαν με αναβατόριο στον πρώτο όροφο του Λούβρου, διέρρηξαν την Πινακοθήκη Απόλλων – έναν χώρο που λάμπει από την αίγλη των γαλλικών βασιλικών κοσμημάτων – και εξαφανίστηκαν με λάφυρα ανεκτίμητης αξίας.
Η επιχείρηση διήρκεσε μόλις τέσσερα λεπτά. Οι δράστες έσπασαν παράθυρο, άρπαξαν οκτώ κοσμήματα του γαλλικού στέμματος και διέφυγαν με σκούτερ κατά μήκος του Σηκουάνα. Οι κάμερες ασφαλείας κατέγραψαν το κάθε τους βήμα — μια σκηνή που θα μπορούσε να ανήκει περισσότερο σε ταινία του Γκάι Ρίτσι παρά σε δελτίο ειδήσεων.
Τα διαμάντια των βασιλισσών
Ανάμεσα στα κλοπιμαία:
-
Η τιάρα της αυτοκράτειρας Ευγενίας,
-
Το σμαραγδένιο κολιέ της Μαρίας Λουίζας με 1.138 διαμάντια,
-
Και η εμβληματική καρφίτσα-φιόγκος αξίας 6,72 εκατ. ευρώ — ένα από τα πιο ακριβά αντικείμενα που έχει αποκτήσει ποτέ το Λούβρο.
Η κλοπή προκάλεσε σοκ στο Παρίσι και επανέφερε στο προσκήνιο ένα γνώριμο ερώτημα:
Γιατί οι μεγάλοι θησαυροί της τέχνης μοιάζουν πάντα να έλκουν και τη μεγάλη παρανομία;
Από τη Μόνα Λίζα έως τον «Takeaway Rembrandt»
Η ιστορία της τέχνης είναι γεμάτη από «high value» ληστείες που άφησαν εποχή.
Η πιο διάσημη; Η κλοπή της Μόνα Λίζα το 1911.
Ο Βιντσέντζο Περούτζια, πρώην υπάλληλος του μουσείου, έκρυψε τον πίνακα κάτω από το παλτό του και βγήκε ανενόχλητος. Για δύο χρόνια, ο πίνακας εξαφανίστηκε, ενώ ολόκληρος ο πλανήτης μιλούσε για εκείνη τη μυστηριώδη γυναίκα με το αινιγματικό χαμόγελο. Έτσι γεννήθηκε ο μύθος της Mona Lisa — όχι μέσα από ένα πινέλο, αλλά μέσα από μια κλοπή.
Κι αν η Μόνα Λίζα έγινε θρύλος, ο πίνακας «Πορτρέτο του Ιακώβου ντε Γκέιν Γ’» του Ρέμπραντ έγινε… ρεκόρ Γκίνες. Ο πίνακας κλάπηκε τέσσερις φορές μέσα σε δύο δεκαετίες, κερδίζοντας το παρατσούκλι «takeaway Rembrandt».

Άλλες αξιοσημείωτες περιπτώσεις:
- Αύγουστος 2023, Λονδίνο – Το Βρετανικό Μουσείο δήλωσε ότι περίπου 2.000 αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων χρυσών κοσμημάτων και πολύτιμων λίθων, είχαν κλαπεί σε «inside job».
- Αύγουστος 2020, Oυτρέχτη – Κατά τη διάρκεια του lockdown λόγω πανδημίας COVID, κλέφτες εισέβαλαν από μια πίσω πόρτα για να αφαιρέσουν το έργο «Δύο Γελαστά Αγόρια» του Ολλανδού ζωγράφου της Χρυσής Εποχής Φρανς Χαλς από το μουσείο Hofje van Mevrouw Van Aerden κοντά στην ολλανδική πόλη. Το έργο του 1626, το οποίο εκτιμήθηκε από έναν ειδικό στα 15 εκατ. ευρώ είχε κλαπεί δύο φορές στο παρελθόν.
- Μάρτιος 2020, Άμστερνταμ – Νωρίτερα κατά τη διάρκεια του lockdown λόγω COVID, ο πίνακας «Εαρινός Κήπος» του Βαν Γκογκ κλάπηκε εν μία νυκτί από το Μουσείο Singer Laren, όπου ήταν δανεικός.
Νοέμβριος 2019, Δρέσδη – Κλέφτες έκλεψαν κομμάτια που περιείχαν περισσότερα από 4.300 διαμάντια, με εκτιμώμενη αξία άνω των 113 εκατ. ευρώ σπάζοντας ένα παράθυρο με σχάρα στο μουσείο Gruenes Gewoelbe (Πράσινο Θησαυροφυλάκιο) στην πόλη της Σαξονίας. Τα περισσότερα από τα κοσμήματα ανακτήθηκαν. - Μάιος 2015, Μαδρίτη – Πέντε πίνακες του Φράνσις Μπέικον αξίας 25 εκατ. δολαρίων εκλάπησαν από ένα σπίτι στη Μαδρίτη. Τρεις ανακτήθηκαν δύο χρόνια αργότερα.
- Οκτώβριος 2012, Ρότερνταμ- Κλέφτες διέφυγαν με επτά πίνακες, αξίας δεκάδων εκατ. ευρώ, των Πικάσο, Ματίς, Μονέ και άλλων από το μουσείο Kunsthal του Ρότερνταμ. Ένας Ρουμάνος και αρκετοί συνεργοί του καταδικάστηκαν για την κλοπή το 2013.
- Μάιος 2010, Παρίσι – Πέντε πίνακες αξίας 120 εκατ. ευρώ εξαφανίστηκαν από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού. Μεταξύ των κλεμμένων έργων περιλαμβάνονταν το «Περιστέρι με πράσινα μπιζέλια» του Πικάσο και το «Ποιμενικό» του Ανρί Ματί.
- Φεβρουάριος 2008, Ζυρίχη- Τέσσερις ελαιογραφίες των Πολ Σεζάν, Έντγκαρ Ντεγκά, βαν Γκογκ και Κλοντ Μονέ αξίας 164 εκατ. δολαρίων κλάπηκαν από τη Συλλογή Μπιούρλε στη Ζυρίχη. Ο Μονέ και ο Βαν Γκογκ βρέθηκαν λίγο αργότερα, και ο Σεζάν το 2012 στη Σερβία.
- Δεκέμβριος 2004, Σάο Πάολο – Στη Βραζιλία, ληστές έκλεψαν το έργο του Πικάσο του 1904 «Πορτρέτο της Σουζάν Μπλοχ», αξίας έως και 50 εκατ. δολαρίων, και τον «Εργάτη του καφέ» του 1939 του ντόπιου ζωγράφου Καντίντο Πορτινάρι, αξίας περίπου 5,5 εκατ.δολαρίων, από το κορυφαίο μουσείο τέχνης του Σάο Πάολο. Και οι δύο πίνακες ανακτήθηκαν τον επόμενο μήνα.
- Αύγουστος 2004, Όσλο – Ένοπλοι ληστές έκλεψαν τον πίνακα «Η Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ από το Μουσείο Μουνκ στο Όσλο, τη δεύτερη φορά μέσα σε 10 χρόνια ενώ πήραν επίσης τη «Μαντόνα» του Μουνκ. Οι πίνακες, του 1893, ανακτήθηκαν τον Αύγουστο του 2006.
- Αύγουστος 2003, Σκωτία – Κλέφτες πήραν τη «Μαντόνα του Νάρνγουιντερ» του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Το έργο, που φιλοτεχνήθηκε στις αρχές του 16ου αιώνα, είχε αξία περίπου 53 εκατ. δολάρια. Ανακτήθηκε στη Σκωτία τέσσερα χρόνια αργότερα.
- Δεκέμβριος 2002, Άμστερνταμ – Δύο ελαιογραφίες του Βαν Γκογκ, αξίας περίπου 56 εκατ. δολαρίων η καθεμία, άρπαξαν κλέφτες σε μια τολμηρή ληστεία στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ. Και οι δύο πίνακες βρέθηκαν στη Νάπολη το 2016 στην εξοχική κατοικία ενός φερόμενου ως έμπορου ναρκωτικών της μαφίας.
Η τέχνη, το έγκλημα και η γοητεία του απαγορευμένου
Ίσως τελικά, πίσω από κάθε κλοπή τέχνης, να κρύβεται μια έλξη για το ανεκτίμητο.
Μια εμμονή με το ωραίο, το σπάνιο, το απρόσιτο — και μια επιθυμία να το κατέχεις, έστω και παράνομα.
Από τις αίθουσες του Λούβρου έως τα υπόγεια της Δρέσδης, η ιστορία επαναλαμβάνεται: η τέχνη μπορεί να φυλαχθεί πίσω από αλεξίσφαιρα τζάμια, αλλά ποτέ δεν μπορεί να πάψει να προκαλεί την επιθυμία.
Διαβάστε ακόμη:
- Τέλος στην εποχή των μεσαζόντων και των νταραβεριτζήδων στα εξοπλιστικά
- Πίνακας του Πικάσο πωλήθηκε σε δημοπρασία για 32 εκατομμύρια ευρώ
- Φήμες στην αγορά για deal της ΕΥΔΑΠ με μεγάλο κατασκευαστικό παίκτη
- Μη μας ξημερώσει καμία νέα Folli Follie: Ο υπέρογκος δανεισμός φέρνει μουρμούρα και αναστάτωση