Είναι η πρόσφατη κλοπή από το Λούβρο η “ληστεία του αιώνα” ή ακόμη ένα κεφάλαιο στη μακρά ιστορία των μεγάλων, ατρόμητων εγκλημάτων που γοήτευσαν τη φαντασία του κοινού;
Η κλοπή των κοσμημάτων της Γαλλικής Αυτοκρατορίας από το Λούβρο την περασμένη εβδομάδα προκάλεσε σοκ στον κόσμο της τέχνης και του πολιτισμού. Ανεκτίμητα διαμάντια, ζαφείρια και ιστορικά βασιλικά κειμήλια, αξίας 88 εκατ. ευρώ, εξαφανίστηκαν στην πιο δραματική ληστεία που έχει σημειωθεί στη χώρα τις τελευταίες δεκαετίες. Με τους εθνικούς θησαυρούς της Γαλλίας να έχουν πλέον χαθεί, οι τίτλοι των εφημερίδων χαρακτήρισαν το γεγονός ως «το έγκλημα του αιώνα». Αλλά είναι πραγματικά έτσι; Για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή την τολμηρή ληστεία, ανατρέχουμε στις πιο διαβόητες κλοπές της ιστορίας -εγκλήματα όπου ο πλούτος, η επιρροή και η φαντασία συγκρούστηκαν με εντυπωσιακό, σχεδόν κινηματογραφικό τρόπο.

Η ληστεία των κοσμημάτων του Λούβρου (2025)
Η υπόθεση στο Λούβρο έχει ήδη αιχμαλωτίσει τη φαντασία όλου του κόσμου. Λεπτομέρειες εξακολουθούν να αποκαλύπτονται, αλλά πηγές αναφέρουν ότι οι δράστες έδρασαν με συνδυασμό εσωτερικών πληροφοριών και τεχνολογίας αιχμής, παρακάμπτοντας ένα από τα πιο αυστηρά συστήματα ασφαλείας στην Ευρώπη. Σε αντίθεση με τις περισσότερες ληστείες μουσείων, που στοχεύουν ένα μόνο αριστούργημα, εδώ πρόκειται για επίθεση στην ίδια την ιστορική αφήγηση της Γαλλίας: τα κοσμήματα της κορώνας, σύμβολα αιώνων μοναρχίας, εξαφανίστηκαν.
Οι αρχές περιγράφουν μια επιχείρηση άρτιας εκτέλεσης. Τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας δείχνουν ελάχιστη αναστάτωση ένδειξη πως οι κλέφτες ήταν επαγγελματίες και ήξεραν ακριβώς τι αναζητούσαν. Αν και η οικονομική ζημιά είναι τεράστια, το πολιτιστικό και συμβολικό πλήγμα είναι ακόμη μεγαλύτερο. Στη Γαλλία, όπου τα απομεινάρια της μοναρχίας αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της εθνικής ταυτότητας, η απώλεια αυτών των κοσμημάτων μοιάζει με πληγή στην ίδια την κληρονομιά της χώρας.

Η ληστεία στο Hatton Garden Safe Deposit (2015)
Μια ιστορία που θα μπορούσε να έχει γραφτεί για τον κινηματογράφο. Μεταξύ 2 και 5 Απριλίου 2015, μια ομάδα ηλικιωμένων ανδρών -οι περισσότεροι άνω των 60 ετών- διέρρηξε τη Hatton Garden Safe Deposit Company, στην καρδιά της λονδρέζικης περιοχής των κοσμηματοπωλείων. Έφυγαν με αντικείμενα αξίας 14 εκατ. λιρών, ανάμεσά τους μετρητά, χρυσό και πολύτιμους λίθους. Η ληστεία προκάλεσε έκπληξη όχι μόνο για το θάρρος και τον επαγγελματισμό, αλλά και για την ηλικία των δραστών. Ο Τύπος την αποκάλεσε «μια ληστεία που θυμίζει ταινία του James Bond». Παρότι οι περισσότεροι τελικά συνελήφθησαν, η υπόθεση έμεινε στην ιστορία ως απόδειξη ότι η τόλμη δεν γνωρίζει ηλικία.

Η ληστεία διαμαντιών στην Αμβέρσα (2003)
Τα διαμάντια, σύμβολα πλούτου και εξουσίας, υπήρξαν πάντα στόχος για όσους θέλησαν να αγγίξουν τον κόσμο των προνομιούχων. Το 2003, μια ομάδα επαγγελματιών εγκληματιών διείσδυσε στο θησαυροφυλάκιο του Antwerp Diamond Center, στο περίφημο Diamond District του Βελγίου, και έφυγε με πολύτιμους λίθους αξίας περίπου 100 εκατ. δολαρίων. Αυτό που έκανε τη ληστεία μυθική δεν ήταν μόνο η λεία, αλλά η ακρίβεια: οι δράστες παρέκαμψαν ανιχνευτές κίνησης, αισθητήρες πίεσης και δέσμες λέιζερ, παραβιάζοντας το πιο ασφαλές θησαυροφυλάκιο διαμαντιών στον κόσμο. Ο σχολαστικός σχεδιασμός και η σχεδόν χειρουργική εκτέλεση χάρισαν στους κλέφτες μια θρυλική φήμη. Μερικοί συνελήφθησαν, αλλά μεγάλο μέρος της λείας εξαφανίστηκε -πιθανότατα για πάντα.

Η ληστεία του μουσείου Isabella Stewart Gardner (1990)
Η μεγαλύτερη κλοπή έργων τέχνης στην ιστορία παραμένει άλυτη εδώ και πάνω από τρεις δεκαετίες. Τη νύχτα της 18ης Μαρτίου 1990, δύο άνδρες μεταμφιεσμένοι σε αστυνομικούς μπήκαν στο μουσείο της Βοστώνης και αφαίρεσαν 13 έργα τέχνης αξίας άνω των 500 εκατ. δολαρίων, ανάμεσά τους πίνακες των Vermeer, Rembrandt και Degas. Η θρασύτητα των δραστών συγκλόνισε τον κόσμο: περιπλανήθηκαν ανενόχλητοι στις αίθουσες, ξεγέλασαν την ασφάλεια και έκοψαν τους πίνακες από τις κορνίζες τους με ψυχραιμία σχεδόν τελετουργική. Παρά τις πολυάριθμες έρευνες, τα έργα δεν έχουν βρεθεί ποτέ. Το μουσείο εξακολουθεί να προσφέρει αμοιβή 10 εκατ. δολαρίων, αλλά η υπόθεση παραμένει μυστήριο. Η ληστεία έχει εμπνεύσει ταινίες και βιβλία όχι μόνο για την αξία των έργων, αλλά για τη σαγήνη και την «κομψότητα» του ίδιου του εγκλήματος.

Η μεγάλη ληστεία του τρένου (1963)
Αν και δεν επρόκειτο για κλοπή έργων τέχνης, η Μεγάλη Ληστεία του Τρένου έχει μείνει στη βρετανική ιστορία ως το πιο θρυλικό οργανωμένο έγκλημα του 20ού αιώνα. Στις 8 Αυγούστου 1963, μια συμμορία 15 ανδρών σταμάτησε ένα τρένο της Royal Mail που ταξίδευε από τη Γλασκόβη στο Λονδίνο και έκλεψε 2,6 εκατ. λίρες-ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 55 εκατ. λίρες σήμερα. Η επιχείρηση απαιτούσε σχολαστικό σχεδιασμό: οι ληστές παραποίησαν τα σήματα, ανάγκασαν το τρένο να σταματήσει και διέφυγαν με τη λεία σε μια απομονωμένη τοποθεσία. Η υπόθεση συγκλόνισε τη χώρα και έγινε πολιτιστικό ορόσημο, εμπνέοντας βιβλία και ταινίες. Η απόλυτη θρασύτητα και η σχεδόν «ρομαντική» της διάσταση την κατέστησαν σημείο αναφοράς για κάθε επόμενη κινηματογραφική ληστεία.
Γιατί μας συναρπάζουν οι ληστείες του κύρους;
Το κοινό στοιχείο σε αυτές τις ιστορίες δεν είναι μόνο η αξία των κλοπιμαίων, αλλά η σύγκρουση ανάμεσα στον πλούτο, τον πολιτισμό και το θράσος. Τα θεαματικά εγκλήματα που αγγίζουν τα σύμβολα της εξουσίας και της τέχνης μας γοητεύουν επειδή αμφισβητούν την ίδια την έννοια της ασφάλειας και του κύρους. Αποκαλύπτουν πως ακόμη και οι πιο προσεκτικά φυλαγμένοι θησαυροί -από τα κοσμήματα της Γαλλικής Αυτοκρατορίας έως τα αριστουργήματα της Τέχνης- μπορούν να πέσουν θύματα της ανθρώπινης ευφυΐας και της απληστίας.
Η κλοπή στο Λούβρο έχει ιδιαίτερη απήχηση επειδή είναι τόσο συμβολική όσο και οικονομική. Σε αντίθεση με μια ληστεία σε τράπεζα ή κοσμηματοπωλείο, η κλοπή εθνικής κληρονομιάς έχει πολιτιστικές και ψυχολογικές διαστάσεις. Μας αναγκάζει να αντιμετωπίσουμε την ευπάθειά μας και θέτει ερωτήματα για το αν η σύγχρονη ασφάλεια μπορεί ποτέ να είναι απόλυτη.
Θα εξαφανιστούν για πάντα αυτά τα κοσμήματα ή θα επανεμφανιστούν απροσδόκητα, όπως τόσοι άλλοι χαμένοι θησαυροί; Μόνο ο χρόνος θα δείξει.