Οι διαγωνισμοί για μεγάλα έργα είναι ένα πεδίο στο οποίο τα τελευταία χρόνια έχουμε δει σημαντικά έργα υποδομής να έχουν πάρει μπρος. Η νέα γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης, ο Ε65, σιδηροδρομικά, λιμενικά και έργα σε αεροδρόμια κ.α. Οι διαγωνισμοί αυτοί είχαν την τύχη να προχωρήσουν και να ολοκληρωθούν χωρίς προβλήματα, ενστάσεις ή άλλες αντιξοότητες.

Υπάρχουν όμως και κάποιοι άλλοι διαγωνισμοί οι οποίοι παρουσιάζουν εκκρεμότητες και μένει να δούμε πως θα προχωρήσουν αφού πρόκειται για σημαντικά έργα υποδομής με ξεχωριστή σημασία το κάθε ένα.

Σε αυτή την κατηγορία έχουμε κατατάξει το Ιωάννινα-Κακαβιά, τον 6ο προβλήτα του ΟΛΘ, την υποθαλάσσια Σαλαμίνας, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης αλλά και ένα “κολλημένο” εν εξελίξει έργο, τον προβλήτα κρουαζιέρας στον ΟΛΠ.

Αυτό που θα εξετάσουμε σήμερα είναι πως κόλλησαν και ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις που αναμένονται για να μπορέσουν τελικά να οδεύσουν προς υλοποίηση.

Ιωάννινα-Κακαβιά

Πρόκειται ίσως για το έργο υποδομής με την μεγαλύτερη κακοδαιμονία. Την δεκαετία του 2000 χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία να ενταχθεί στον υπό διαμόρφωση τότε άξονα της Ιόνιας Οδού με αποτέλεσμα να μείνει ένα “ορφανό” τμήμα. Την περασμένη δεκαετία εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, έπεσε όμως πάνω στην κρίση και τελικά απεντάχθηκε.

Στις αρχές του 2020 έγινε προσπάθεια από την Περιφέρεια Ηπείρου να ωριμάσει και να υλοποιήσει το έργο “τραβώντας” το από το Υποδομών χωρίς όμως να τα καταφέρει. Τελικά το 2022 το έργο επιστρέφει στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ, ωρίμασε μελετητικά και έφτασε στην προκήρυξη του διαγωνισμού στις αρχές της φετινής χρονιάς.

Η συνέχεια δεν υπήρξε καλύτερη καθώς το έργο προκηρύχθηκε δύο φορές αλλά και τις δύο ακυρώθηκε από την ΕΑΔΗΣΥ λόγω προσφυγής. Τώρα μένει να δούμε πως θα προχωρήσει, αν δηλαδή έχουμε τρίτη προσπάθεια και πότε καθώς πρόκειται για έργο που αποτελεί αίτημα δεκαετιών για την Ήπειρο και ειδικά τα Ιωάννινα ενώ ολοκληρώνει την Ιόνια Οδό μιας και φτάνει μέχρι το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς προς Αλβανία.

Προβλητας 6 ΟΛΘ

Η ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στη Θεσσαλονίκη με τεράστια προστιθέμενη αξία για την πόλη μιας και με την υλοποίηση του θα διπλασιαστεί ο χώρος διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και θα βοηθήσει το λιμάνι να αναπτυχθεί πολύ γρηγορότερα. Η προσπάθεια υλοποίησης του είναι πολυετής. Έγινε μια κίνηση κατά την πρώτη δεκαετία του 2000 η οποία πήγε άκαρπη, στην συνέχεια είχαμε την κρίση, την μετακίνηση του ΟΛΘ στο ΤΑΙΠΕΔ με αποτέλεσμα το έργο να μείνει μετέωρο για χρόνια.

Με την ιδιωτικοποίηση του λιμένα ξεκίνησε ο πολυαναμενόμενος διαγωνισμός της τάξης των 160 εκατ. ευρώ στον οποίο ανακηρύχθηκε ανάδοχο το σχήμα MYTILINEOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA. Ενώ φαινόταν ότι πάμε για υπογραφές ήρθε η ανατροπή από ένσταση για το αντίστοιχο έργο για τον προβλήτα κρουαζιέρας στον ΟΛΘ στον οποίο επέφερε σημαντικές προσθήκες για την υλοποίηση του με κυρίαρχη την εκπόνηση ΣΜΠΕ και την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.

Αυτό επέφερε αναγκαστικό πάγωμα στον διαγωνισμό και ένα αγώνα δρόμου για την ολοκλήρωση της νέας διαδικασίας. Τώρα φαίνεται ότι βρισκόμαστε στην έκδοση του ΠΔ το οποίο θα επιτρέψει την υπογραφή της σύμβασης, πιθανότατα εντός Φθινοπώρου για να ξεκινήσει το μεγάλο αυτό έργο, ως μέρος πλέον ενός διευρυμένου master plan.

Επέκταση Λ.Κύμης

Η επέκταση της Λ.Κύμης, ως τμήμα της Αττικής Οδού δημοπρατήθηκε τον Φεβρουάριο του 2022. Το έργο αφορά στην πρώτη επίσημη επέκταση της Αττικής Οδού που έχει ως αντικείμενο την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Είναι άλλωστε και ένα πρελούδιο για τις πολυαναμενόμενες επόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού με κύρια έργα την σύνδεση Καρέα-Λ.Βουλιαγμένης μέσω της Αστικής Σήραγγας Ηλιούπολης και τις επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο.

Να θυμίσουμε πως το έργο έχει αναλάβει ως προσωρινός ανάδοχος το σχήμα ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ μέσα από την διαγωνιστική διαδικασία που ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο. Το κόστος του έργου με ΦΠΑ είναι 352,3 εκατ. ευρώ (284,3 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός σε πολύ προχωρημένο στάδιο, μπλόκαρε από προσφυγή του Δήμου Νέου Ηρακλείου που διεκδικεί να επεκταθεί η Κύμης με σκεπαστό το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης στο σημείο. Η συζήτηση της προσφυγής μετατέθηκε για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο οπότε και αναμέννουμε εξελίξεις.

Υποθαλάσσια Σαλαμίνας

Ένας από τους πλέον μακρόσυρτους διαγωνισμούς στην ιστορία της χώρας μιας και έρχεται από το μακρινό 2016.  Πιο συγκεκριμένα η εκδήλωση ενδιαφέροντος ξεκίνησε στις 15 Μαρτίου 2016. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν Στην Β`φάση συνεχίζουν τα τρία σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και είναι οι ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία VINCI CONCESSIONS – VINCI HIGHWAYS – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. Στον διαγωνισμό αναμένεται η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για να τρέξει το τελευταίο στάδιο που είναι η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών που θα επιτρέψει μελλοντικά την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Πότε θα γίνει αυτό; Είμαστε εν αναμονή.

Προβλήτας κρουαζιέρας ΟΛΠ

To έργο για την δημιουργία του προβλήτα κρουαζιέρας  στον ΟΛΠ αποτελεί σήμερα ένα από τα κορυφαία λιμενικά έργα υποδομής της χώρας. Με το έργο αυτό του οποίου ανάδοχος είναι η ΤΕΚΑΛ, προβλέπεται η επέκταση του νότιου προβλήτα, θα έχει μήκος περίπου 1.510 μέτρα και μεταβλητό βάθος από -19 έως -29,50 μέτρα, ενώ προβλέπεται η δημιουργία δύο θέσεων ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων 390 μέτρα και 350 μέτρα αντίστοιχα.

Τα έργα ξεκίνησαν το 2021 όμως κατατέθηκε προσφυγή από τους Δήμους της περιοχής η οποία έγινε δεκτή. Αυτό σημαίνει κατάθεση εκ νέου του Master Plan του ΟΛΠ μαζί με την νέα ΣΜΠΕ, την lΣτρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Το τελευταίο βήμα έγινε στις αρχές του έτους με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος και μένει κατάθεση νέων αδειών από τον ΟΛΠ για τη συνέχεια εκτέλεσης του έργου.

Διαβάστε ακόμη: