Ένα τεράστιο θέμα ηθικής και νομικής ταξής που ενδεχομένως να εξελιχθεί και σε τεράστιο πολιτικό ζήτημα για το υπουργείο υποδομών και μεταφορών φαίνεται ότι θα διαδραματιστεί το επόμενο διάστημα με αφορμής το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της Αθήνας.
Στις αρχές του έτους το εν λόγω υπουργείο ανακοίνωσε ένα πολύ μεγάλο έργο με περιβαντολογική διάσταση στην Αττικη και με προϋπολογισμό 201 εκατ. ευρώ. Ο Διαγωνισμός θα γίνει με μοντέλο ΣΔΙΤ και με διάρκεια σύμπραξης τα 20 χρόνια.
Το εξωτερικό υδροδοτικό σ΄θυστημα περιλαμβάνει τα φράγματα και τους ταμιευτήρες Ευήνου, Μόρνου, ΜΑραθώνα, τη λίμνη Υλίκης, τις γεωτρήσεις Πάρνηθας και Βοιωτικού κάμπου, τα υδραγωγεία, τα δύκτια μεταφοράς μηκους 400 χλμ. και τα αντλιοστασια που αποτελούν τη βασική υποδομή για την υδροδότηση της Αττικής.
Στη σύμβαση θα περιλαμβάνονται τα σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών που αφορούν στη λειτουργία, συντήρηση, επισκευή και αποκατάσταση των εγκαταστάσεων.
Το έργο αυτό εκτελεί από το 1999 μέχρι σήμερα η ΕΥΔΑΠ που έχει όλη την κυριότητα των εγκαταστάσεων, εποπτευόμενη από υπουργείο Υποδομών.
Στο έργο αυτό έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι ΓΕΚ Τέρνα, Ιντρακάτ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΗ, Μυτιληναίος ακόμη και ξένοι όμιλοι με εμπειρία στον τομέα αυτό όπως για παράδειγμα Veolia, Suez, κάνοντας μεταξύ τους και συμπράξεις για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του έργου.
Εδώ όμως αρχίζουν τα παράδοξα. Ενώ υποτίθεται ότι το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να εξασφαλίσει ΄ότι μεταξύ των κατασκευαστικών ομίλων θα τηρηθούν ίσες αποστάσει και κανόνες ανταγωνισμού ασκούνται πιέσεις από τον CEO της ΕΥΔΑΠ κ. Χάρη Σαχίνη προς τον κ. Καραμανλή ώστε να επιτραπεί στον διαγωνισμό να πάρει μέρος η ίδια η ΕΥΔΑΠ.
Που είναι το παράδοξο; Στό ότι στα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού τα οποία αναρτήθηκαν στην αρμόδια υπηρεσία (Γενική Διεύθυνση Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών).δημιουργήθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους από την ίδια την ΕΥΔΑΠ η οποία επί σειρά μηνών, συνεργάστηκε στενά με το Υπουργείο Υποδομών για το τεχνικό αυτό περιεχόμενο που είναι αρκετά σύνθετο.
Έγγραφο που περιήλθε στη διάθεση του radar, ημερομηνίας 25.09.2020 απευθυνόμενο από το Υπουργείο Υποδομών προς την ΕΥΔΑΠ κάνει λόγο για «σύσκεψη» και «κατάλογο στοιχείων και δεδομένων που ζητούνται από την ΕΥΔΑΠ» και συγκεκριμένα για τεχνικά στοιχεία (ποσότητες, παραγωγή διυλιστηρίων, μελέτες και έργα κλπ) τα οποία στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν από το Υπουργείο για την εκπόνηση των τευχών.
Πληροφορίες μας αναφέρουν ότι τους προηγούμενους μήνες υπήρξε στενή συνεργασία μεταξύ εκπροσώπων της ΕΥΔΑΠ με τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Υποδομών, ώστε να διασφαλίσουν ότι τα τεύχη του διαγωνισμού θα περιλαμβάνουν τα στοιχεία που παραδόθηκαν από την ΕΥΔΑΠ.
Στα αξιοσημείωτα είναι ότι με το μέχρι σήμερα νομικό πλαίσιο η ΕΥΔΑΠ δεν μπορεί να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, γιατί δεν επιτρέπεται να παρέχει τεχνικές υπηρεσίες πέραν των διοικητικών ορίων της, που σήμερα είναι η περιφέρεια Αττικής. Για να επιτραπεί στην ΕΥΔΑΠ να συμμετάσχει στο διαγωνισμό ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών θα πρέπει να προωθήσει νομοθετική ρύθμιση ,η οποία να επιτρέπει στην ΕΥΔΑΠ να δραστηριοποιηθεί στον κατασκευαστικό τομέα και μάλιστα πέραν των ορίων της Περιφέρειας Αττικής, τροποποιώντας σχετικό νόμο του 1999,που ψηφίστηκε όταν η ΕΥΔΑΠ εισήχθη στο χρηματιστήριο.
Οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό , απειλούν ότι εφόσον προωθηθεί τέτοια νομοθετική ρύθμιση, θα προβούν σε καταγγελίες σε κάθε αρμόδια αρχή, ελληνική και ευρωπαϊκή, γιατί θεωρούν ότι αν επιτραπεί, στην ΕΥΔΑΠ να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, θα καταστρατηγηθεί κάθε έννοια ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης από τη στιγμή που η ΕΥΔΑΠ όχι μόνο γνωρίζει το έργο( αφού το εκτελεί 20 χρόνια) αλλά ξέρει και τα αδύνατα σημεία της διακήρυξης, την οποία η ίδια άλλωστε δημιούργησε, σε συνεργασία με στελέχη του Υπουργείου Υποδομών.
Σύμφωνα με ανώτατα υπηρεσιακά στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Το Υπουργείο, δεν θα πρέπει να κάνει αποδεκτό το αίτημα της ΕΥΔΑΠ, γιατί στην περίπτωση αυτή, ο διαγωνισμός οδεύει σε ματαίωση, που θα είναι το απόλυτο φιάσκο της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, θεωρείται απίθανο οι λοιποί ενδιαφερόμενοι να μην κινηθούν προς πάσα κατεύθυνση και να μην καταφέρουν να ματαιώσουν το έργο, λόγω της παράτυπης συμμετοχής της ΕΥΔΑΠ που θα δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο σχήμα με το οποίο αυτή θα συνταχθεί. Η τυχόν ακύρωση του διαγωνισμού θα έχει ως αποτέλεσμα το έργο να συνεχίσει να το εκτελεί η ίδια η ΕΥΔΑΠ(1)
Τα ως άνω στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τα οποία άλλωστε συνεργάστηκαν με την ΕΥΔΑΠ για την εκπόνηση των τευχθώ, φέρονται να έχουν διαμηνύσει στον Υπουργό τους ότι πράγματι η ΕΥΔΑΠ έχει το πλεονέκτημα από την πολύχρονη γνώση της στο έργο και ότι, εφόσον κληθούν, θα καταθέσουν ότι εκπονήσαν τα τεύχη με το δεδομένο ότι η ΕΥΔΑΠ ( που τους έδωσε όλο το σχετικό υλικό) δεν θα μπορεί να συμμετάσχει στο έργο.
Οι εξελίξεις αυτές φαίνονται ότι προβληματίζουν την κυβέρνηση και τον ίδιο τον κ. Καραμανλή, γιατί εκεί που φαίνεται ότι βάζει μια τάξη στον κατασκευαστικό τομέα, θα φέρει αντιμέτωπους όλους τους κατασκευαστές, κάνοντας αυτό το «δωράκι» στην…ακριβή ΕΥΔΑΠ. Και όχι μόνον αυτό, αλλά από τι δικαστικές αντιδικίες που θα ακολουθήσουν λόγω των καταγγελιών που θα γίνουν θα αποδειχθεί το προφανές, δηλαδή ότι η ίδια η ΕΥΔΑΠ συνέταξε τα τεχνικά σκέλη μιας διακήρυξης, την οποία τώρα θέλει να διεκδικήσει από πλεονεκτική θέση. Και ακόμη και αν δεν την κερδίσει, θα προσπαθήσει να καθυστερήσει όσο μπορεί τη διαδικασία με δικαστικές προσφυγές, ενστάσεις κλπ, ώστε στο μεταξύ να συνεχίσει να εκτελεί το έργο.
Πληροφορίες μας αναφέρουν ότι αρκετοί ενδιαφερόμενοι εξετάζουν κάθε πτυχή του θέματος, ετοιμαζόμενοι να παρεμβούν σε περίπτωση που το Υπουργείο Υποδομών προωθήσει τέτοια σκανδαλώδη ρύθμιση υπέρ της ΕΥΔΑΠ, καταγγέλλοντας την άνιση στάση της κυβέρνησης, έναντι των κατασκευαστικών εταιρειών.