Και πάλι φθηνότερα ήταν τα περισσότερα κίτρινα τιμολόγια τον Μάρτιο, ενώ στο μικροσκόπιο της ΡΑΑΕΥ μπαίνουν για μία ακόμη φορά οι εμπορικές πολιτικές των προμηθευτών.
Μέχρι σήμερα πάντως αυτό το …μικροσκόπιο δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα.
Ήταν όμως εντυπωσιακή η μείωση που σημείωσαν τα πράσινα τιμολόγια τον Μάρτιο, αλλά τα κίτρινα προϊόντα των περισσότερων προμηθευτών κατέγραψαν ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση.
Συγκρίνοντας προϊόντα των δύο «χρωμάτων» του ίδιου προμηθευτή, υπάρχουν περιπτώσεις όπου το κίτρινο τιμολόγιο είναι έως και 18% φθηνότερο από το ειδικό τιμολόγιο.
Παράλληλα όμως εμφανίζονται σήμερα οι στρεβλώσεις της αγοράς με τις αυξήσεις στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις των τιμολογίων του ρεύματος.
Οι αυξήσεις αυτές στα ρυθμιζόμενα, που αποτελούν μέχρι και το 50% του λογαριασμού, σε αντίθεση με τις ανταγωνιστικές, είναι μόνιμες και αναπόφευκτες.
Αποφασίζονται δε, για καλό ή για κακό, όχι από ιδιώτες επιχειρηματίες αλλά από γραφειοκράτες διορισμένους από το κράτος.
Η πλειονότητα των εταιρειών έχουν αναρτήσει στις ιστοσελίδες τους τις χρεώσεις των ex-post συμβάσεών, καθώς πλέον ο ΑΔΜΗΕ έχει ανακοινώσει και τη Μεσοσταθμική Τιμή Αγοράς ή τους Λογαριασμούς Προσαυξήσεων για τον προηγούμενο μήνα – δύο παραμέτρους που αρκετές συμβάσεις περιλαμβάνουν στις φόρμουλες υπολογισμού της τιμής τους.
Σύμφωνα με τις αναρτήσεις των εταιρειών, αλλά και με την επεξεργασία των μαθηματικών τύπων κίτρινων προϊόντων των προμηθευτών οι οποίοι ακόμη δεν έχουν προβεί σε ανακοινώσεις, προκύπτει πως η μέση τιμή τους διαμορφώθηκε τον προηγούμενο μήνα στα 10,27 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα.
Επομένως, ήταν 3% φθηνότερα από τον μέσο όρο των πράσινων τιμολογίων, ο οποίος διαμορφώθηκε στα 10,58 λεπτά ανά κιλοβατώρα.
Η μικρή σχετική «ψαλίδα» οφείλεται στο γεγονός ότι υπήρξαν τρεις εταιρείες στις οποίες δεν ίσχυσε η γενική τάση, με συνέπεια το πράσινο τιμολόγιό τους να είναι το φθηνότερο κυμαινόμενο προϊόν τους για τον Μάρτιο.
Τα κίτρινα προϊόντα κινήθηκαν από τα 9,13 έως τα 12,85 λεπτά ανά κιλοβατώρα.
Η οικονομική «υπεροχή» των κίτρινων τιμολογίων καταγράφηκε τόσο στα ex-post, όσο και στα ex-ante προϊόντα.
Έτσι, για παράδειγμα το myHome4All της ΔΕΗ διαμορφώθηκε στα 9,83 λεπτά ανά κιλοβατώρα (για καταναλώσεις κάτω από 500 κιλοβατώρες), όταν το (πράσινο) Γ1 είχε τιμή τον Μάρτιο 10,83 λεπτά ανά κιλοβατώρα.
Την ίδια στιγμή το (κίτρινο) Value Fair της Protergia είχε τιμή 9,18 λεπτά ανά kWh, από τα 10,78 λεπτά ανά kWh του ειδικού προϊόντος της εταιρείας.
Ανάλογη είναι η εικόνα και στη συντριπτική πλειονότητα των ex-post συμβολαίων. Κάτι αναμενόμενο, με δεδομένο ότι η απουσία ρίσκου, για την πρόβλεψη της εξέλιξης των χονδρεμπορικών τιμών, οδηγεί σε χαμηλότερες χρεώσεις.
Το κίτρινο προϊόν Smart της Elpedison (9,83 λεπτά ανά kWh) ήταν 9% φθηνότερο από την τιμή του πράσινου προϊόντος της (10,76 λεπτά ανά kWh) πάνω από τις 100 κιλοβατώρες, που δεν καλύπτονται από έκπτωση.
Φθηνότερο κατά 18% ήταν το κίτρινο MAXI HOME 10 της «Φυσικό Αέριο» – στα 9,13 λεπτά ανά kWh, συνυπολογίζοντας μόνο την έκπτωση συνέπειας, έναντι του πράσινου προϊόντος της εταιρείας (11,17 λεπτά ανά kWh).
Ανάλογη είναι η εικόνα για κίτρινο on time 4U της nrg (10,64 λεπτά ανά kWh), με «ψαλίδα» 7% από το ειδικό προϊόν της (11,50 λεπτά ανά kWh).
Στο ίδιο μήκος κύματος, το Power Home More της ΖΕΝΙΘ (9,81 λεπτά ανά kWh) είναι 6% φθηνότερο από το ειδικό τιμολόγιό της (10,47 λεπτά ανά kWh).
Για τη μετάβαση σε ένα κίτρινο τιμολόγιο, ο καταναλωτής υπογράφει νέα σύμβαση. Επίσης, ενεργές συμβάσεις είχαν και όσοι καταναλωτές παρέμειναν σε κάποιο κίτρινο προϊόν στις αρχές του έτους, συναινώντας να «ξεπαγώσουν» οι όροι που είχαν απενεργοποιηθεί όσο ήταν σε ισχύ τα έκτακτα μέτρα στη λιανική.
Αυτό σημαίνει πως όσα νοικοκυριά και επιχειρήσεις τιμολογούνται με ένα ανάλογο προϊόν διαθέτουν συμβόλαιο σε ισχύ, και σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, υπάγονται στις προβλέψεις του Κώδικα Προμήθειας.
Ο Κώδικας Προμήθειας προβλέπει πως η οποιαδήποτε αλλαγή όρου στη σύμβαση μπορεί να γίνει τουλάχιστον ένα εξάμηνο αργότερα από την έναρξη του συμβολαίου και έπειτα από προγνωστοποίηση στον πελάτη.
Έτσι, σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, οι εταιρείες δεν πρέπει να προχωρούν σε συνεχείς αναπροσαρμογές των εκπτώσεων στα κίτρινα τιμολόγιά τους.
Πλήγμα για τις χαμηλές καταναλώσεις οι αυξήσεις στα ρυθμιζόμενα τιμολόγια
Σήμερα όμως που το ανταγωνιστικό μέρος των τιμολογίων έχει «ηρεμήσει», εμφανίζονται ξεκάθαρα οι αυξήσεις στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις των τιμολογίων του ρεύματος.
Οι αυξήσεις αυτές στα ρυθμιζόμενα, που αποτελούν μέχρι και το 50% του λογαριασμού, σε αντίθεση με τις ανταγωνιστικές, είναι μόνιμες για τα νοικοκυριά.
Αποφασίζονται δε, για καλό ή για κακό, όχι από ιδιώτες επιχειρηματίες αλλά από γραφειοκράτες διορισμένους από το κράτος.
Έγκυροι αναλυτές της αγοράς μας λένε χαρακτηριστικά:
Η πιο πρόσφατη αύξηση στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις έγινε τον Μάϊο του 2023 και η βασική της αιτία ήταν η αύξηση του πάγιου μέρους των χρεώσεων του δικτύου διανομής (που αυξήθηκε ακόμα περισσότερο από 1/1/24). Η αύξηση αυτή, της τάξεως του 37% για τον μέσο καταναλωτή όπως φαίνεται στον Πίνακα που ακολουθεί, όχι μόνο είναι σημαντική αλλά είναι έντονα αντιστρόφως προοδευτική. Όσο μικρότερη κατανάλωση έχει κανείς τόσο πιο υψηλή είναι η τιμή των ρυθμιζόμενων ανά κιλοβατώρα. Η αύξηση φθάνει το 66% για ετήσια κατανάλωση των 2.500 κιλοβατωρών. Αντίθετα στις 6.000 κιλοβατώρες η αύξηση είναι μόνο 13%. Αν προσθέσει κανείς στα ρυθμιζόμενα μια τιμή 100 ευρώ την μεγαβατώρα για την ανταγωνιστική χρέωση (που είναι η ίδια για όλους), φαίνεται ότι η τιμή του ρεύματος για τον μικρό καταναλωτή είναι 196 ευρώ και για τον μεγάλο 161 – υψηλότερη κατά 22% περίπου. Πολύ μεγαλύτερη από την διαφορά που υπήρχε πριν την 1/5/23 – που ήταν 158 έναντι 154 ήτοι μόνο 2,5%. Τι μπορούν να κάνουν οι καταναλωτές για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση αυτή; Ίσως ακούγεται λίγο παράδοξο, αλλά μια ορθολογική σκέψη είναι … να αυξήσουν την κατανάλωση τους ρεύματος. Υποκαθιστώντας κάποια άλλη πηγή ενέργειας όπως θέρμανση και κίνηση με ηλεκτρισμό αντί με μαζούτ και βενζίνη αντίστοιχα. Μήπως αυτό είναι το μυστικό πίσω από τις αποφάσεις του κράτους για την τιμολόγηση των ρυθμιζόμενων; Και αν είναι γιατί δεν μας το λένε από τη ΡΑΑΕΥ αναρωτιούνται.
ΡΑΑΕΥ: Τιμολόγιο αναφοράς για τον προμηθευτή «καθολικής υπηρεσίας»
Η ΡΑΑΕΥ εξέδωσε «Τιμολόγιο Αναφοράς» Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας για τον Απρίλιο φέτος.
Για τον προσδιορισμό των χρεώσεων ηλεκτρικής ενέργειας των προμηθευτών καθολικής υπηρεσίας, η παράγραφος 8 του άρθρου 138 του ν.4951/2022 ρητώς προβλέπει ότι «το Τιμολόγιο Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας διαμορφώνεται βάσει του Ειδικού Τιμολογίου, σύμφωνα με τη μέθοδο υπολογισμού της παρ. 6 του άρθρου 138. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να προκρίνεται ως Τιμολόγιο Αναφοράς διαφορετικό τιμολόγιο, από αυτό με την ανώτερη τιμή χρέωσης προμήθειας των προμηθευτών καθολικής υπηρεσίας, αν το τελευταίο έχει απόκλιση μεγαλύτερη από είκοσι τοις εκατό (20%), από τον μέσο όρο των ακριβότερων, ανά προμηθευτή καθολικής υπηρεσίας και ανά κατηγορία πελατών, λοιπών τεσσάρων τιμολογίων του πίνακα της παρούσας. Το Τιμολόγιο Αναφοράς που δύναται να προκριθεί με την ανωτέρω απόφαση δεν δύναται να υπολείπεται από τον μέσο όρο των ακριβότερων, ανά προμηθευτή καθολικής υπηρεσίας και ανά κατηγορία πελατών, τεσσάρων (4) τιμολογίων του δευτέρου εδαφίου.».
Ειδικότερα, η παράγραφος 6 του άρθρου 138 του ν.4951/2022 ορίζει ως Τιμολόγιο Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας το τιμολόγιο με την ανώτερη τιμή χρέωσης προμήθειας εκπεφρασμένη σε €/MWh σε κλίμακα κατανάλωσης 0 έως 2 MWh, μεταξύ των προσφερόμενων τιμολογίων από τους Προμηθευτές Καθολικής Υπηρεσίας, το οποίο καλείται «Τιμολόγιο Αναφοράς».
Ως εκ τούτου, για την κατηγορία «Οικιακός Πελάτης» ως Τιμολόγιο Αναφοράς ορίζεται το Ειδικό Τιμολόγιο του Προμηθευτή «PROTERGIA» και για την κατηγορία «Μη Οικιακός Πελάτης» ως Τιμολόγιο Αναφοράς ορίζεται το Ειδικό Τιμολόγιο του Προμηθευτή «NRG».
Οι χρεώσεις προμήθειας του Τιμολογίου Αναφοράς, ανά κατηγορία Πελάτη υπολογίζονται προσαυξημένες κατά 5%, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 138 του ν. 4951/2022.
Οι τιμές του Τιμολογίου που αφορούν την κατηγορία «Οικιακός Πελάτης» εμφανίζουν απόκλιση μεγαλύτερη του 20 % σε σχέση με τον μέσο όρο των ανά Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας και ανά κατηγορία πελατών, λοιπών τεσσάρων τιμολογίων. Συνεπώς,
πληρούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής της παραγράφου 8 του άρθρου 138Α του Ν. 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, σύμφωνα με την οποία, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δύναται να καθορισθεί ως Τιμολόγιο Αναφοράς για την παροχή της υπηρεσίας «Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας» διαφορετικό τιμολόγιο από αυτό που προκύπτει βάσει της ανωτέρω κατάταξης.
Οι τιμές του Τιμολογίου που αφορούν την κατηγορία «Μη Οικιακός Πελάτης» ΔΕΝ εμφανίζουν απόκλιση μεγαλύτερη του 20 % σε σχέση με τον μέσο όρο των ανά «Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας» και ανά κατηγορία πελατών, λοιπών τεσσάρων τιμολογίων.