Τις προσδοκίες για μια χρονιά ρεκόρ επιβεβαιώνει η τουριστική κίνηση τον θερμότερο μήνα του καλοκαιριού αλλά και οι κρατήσεις για την συνέχεια, ενισχύοντας μάλιστα την πεποίθηση ότι ο τουρισμός θα αποτελέσει ανάχωμα στις ευρύτερες πληθωριστικές πιέσεις.

Με τους Έλληνες και ξένους τουρίστες να συρρέουν σε δημοφιλή και μη θέρετρα και τις πληρότητες να αγγίζουν το ιδεατό 100% στους περισσότερους προορισμούς της χώρας, φορείς του κλάδου εικάζουν ότι την φετινή χρονιά θα επικρατήσει το καλύτερο δυνατό σενάριο, που προβλέπει έσοδα κοντά στα 20 δισ. ευρώ, υψηλότερα δηλαδή κι από αυτά της χρυσής χρονιάς του 2019.

Ειδικότερα, τον Αύγουστο οι πληρότητες αγγίζουν το 100% σχεδόν σε ολόκληρη την Ελλάδα, παρά τις διαφορετικές ταχύτητες που χαρακτήρισαν και φέτος τον ελληνικό τουρισμό εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία και την απώλεια βασικών αγορών, όπως η Ρωσική, από την Βόρεια Ελλάδα.

Την ίδια στιγμή μάλιστα, αυξημένη αναμένεται να είναι η κίνηση και τον Σεπτέμβριο, αναπτερώνοντας τις ελπίδες για επέκταση της σεζόν. Ενδεικτική προς αυτή την κατεύθυνση είναι πρόσφατη έρευνα της AirDNA, σύμφωνα με την οποία η ζήτηση για βραχυχρόνιες μισθώσεις καταγράφει αύξηση της τάξεως του 26,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, όχι μόνο για τον Αύγουστο αλλά και για τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο, με την Ελλάδα να σημειώνει την κορυφαία επίδοση πανευρωπαϊκά.

Πανομοιότυπη είναι η εικόνα που δίνουν και οι επιχειρηματίες του κλάδου βάσει των κρατήσεων αλλά και αυτή που προκύπτει από την προσθήκη δωματίων στους μεγάλους tour operators και από την προσθήκη αεροπορικών δρομολογίων, μετά το καλοκαίρι.

Σε δημοφιλείς προορισμούς οι πληρότητες αναμένεται να κινηθούν και τον Σεπτέμβριο σε υψηλά επίπεδα, ενώ ακόμα καλύτερες επιδόσεις από τις καλοκαιρινές εκτιμάται ότι θα έχει και η πρωτεύουσα.

Οι προβλέψεις για τα έσοδα

Η αυξημένη τουριστική κίνηση που καταγράφεται, σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών σε ξενοδοχεία, βραχυχρόνιες μισθώσεις, αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια ενισχύουν το ενδεχόμενο ο τουρισμός να αποτελέσει ανάχωμα στις ευρύτερες πληθωριστικές πιέσεις και τα έσοδά του να χτυπήσουν νέο ρεκόρ, κινούμενα υψηλότερα κι από την χρυσή χρονιά του 2019 (σ.σ. το 2019 ήταν η χρονιά – ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, με έσοδα πάνω από 18 δισ. ευρώ και περισσότερες από 30 εκατ. αφίξεις από το εξωτερικό).

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούλιο, παρατηρήθηκε αύξηση 20,6% στην ομάδα «Μεταφορές» με τις κυριότερες μεταβολές τιμών να αφορούν στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (+62,3%) και στην Μεταφορά επιβατών με πλοίο (+25,4%)

Για ρεκόρ τουριστικών εσόδων έχουν μιλήσει άλλωστε και φορείς του κλάδου. Για παράδειγμα, πολύ πιθανό χαρακτήριζε το σενάριο τα τουριστικά έσοδα της χώρας να προσεγγίσουν τα 20 δισ. ευρώ (+10% έναντι του 2019), δηλαδή +3 μονάδες στο ΑΕΠ, ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Ανδρέας Ανδρεάδης

Αντίστοιχα και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννης Ρέτσος, από την Κέρκυρα, όπου βρέθηκε πρόσφατα για την παρουσίαση του εθνικού σχεδίου για τον Τουρισμό 2030, εκτίμησε πως αν δεν αλλάξει κάτι, μπορεί να περάσουμε τα έσοδα του 2019.

Ωστόσο, το θετικό αυτό πρόσημο δεν θα είναι το ίδιο, «όσον αφορά στις επιχειρήσεις, εξαιτίας της αύξησης του ενεργειακού κόστους, των αναλώσιμων και του δανειακού κόστους ως αποτέλεσμα του πληθωρισμού και της πολιτικής των κεντρικών τραπεζών με την αύξηση των επιτοκίων», σύμφωνα με τον ίδιο.

Επέκταση της σεζόν και διατήρηση του ισχυρού τουριστικού brand

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, κλειδί για την επίτευξη του φετινού τουριστικού στοιχήματος θα παίξει και η πορεία του κλάδου από εδώ και πέρα, μέχρι και το τέλος της χρονιάς. Και σε αυτή την περίπτωση όμως οι οιωνοί είναι θετικοί αφού η φήμη και η ανταγωνιστικότητα της χώρας διατηρήθηκαν παρά τις προσκόμματα που διατάραξαν την τουριστική εμπειρία ευρύτερα στην Ευρώπη.

Την διατήρηση της καλής εικόνας της χώρας επιβεβαίωσε και το πρόσφατο report του ΙΝΣΕΤΕ, σύμφωνα με τον οποίο το 2o τρίμηνο του 2022, τόσο η Ελλάδα όσο και η Αθήνα κατάφεραν να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους χάρη σε ένα πολύπλευρο θετικό συναίσθημα που μοιράζονται επισκέπτες και διαμορφωτές γνώμης (ambassadors) στο διαδίκτυο σε σχέση με τον πολιτισμό, τη φύση, τη γαστρονομία και τα καταλύματα. Κι αυτό παρά την ασταθή παγκόσμια και ευρωπαϊκή συνθήκη όπου οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού, ο πληθωρισμός, ο υπερτουρισμός και άλλα, διατάραξαν την εμπειρία στους περισσότερους προορισμούς.

Για την ακρίβεια η χώρα μας για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, διατήρησε την ανταγωνιστικότητά της ξεπερνώντας τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους και αυξάνοντας τόσο τον όγκο των συνομιλιών στα διαδικτυακά μέσα όσο και τους δείκτες που αποτυπώνουν την τουριστική εμπειρία.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το net sentiment score της Ελλάδας (52) ξεπέρασε αισθητά (κατά +12 μονάδες) το αντίστοιχο της Ισπανίας, ισοφαρίζοντας την Πορτογαλία, ενώ βρίσκεται οριακά (κατά -1 μονάδα) πίσω από αυτό της Ιταλίας.

Αντίστοιχα, η διαδικτυακή φήμη της Αθήνας ανήλθε στους 62 βαθμούς (+10 μονάδες πάνω από της Ελλάδας και -6 μονάδες σε σχέση με τον Μάιο) και η φήμη που βασίζεται στην εμπειρία στον προορισμό (πχ διαμονή, εστίαση, αξιοθέατα), παρά την ελαφρά «τυπική» μείωση που εμφανίζεται όταν αυξάνει η επισκεψιμότητα ενός προορισμού, διατηρήθηκε για τρίτο συνεχόμενο μήνα στο 9,0, υπερβαίνοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (8,6).