Μια πρόσφατη αποτυχημένη διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή μιας γέφυρας στη Ρώμη, αναδεικνύει μια σχετικά άγνωστη πτυχή των πολλαπλών επιπλοκών όσον αφορά τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας: οι τιμές του ατσαλιού έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.
Καμία από τις εργολαβικές δε θέλησε να αναλάβει το πρότζεκτ των 146 εκατ. ευρώ στην Ponte dei Congressi, δεδομένης της αναταραχής στην αγορά των μετάλλων. Από την στιγμή της εκκίνησης του πολέμου στην Ουκρανία, οι τιμές του ατσαλιού έχουν καταγράψει αύξηση της τάξης του 51%.
Η κατάσταση αυτή προφανώς αποτελεί πρόβλημα, δεδομένου του ότι το ατσάλι αποτελεί κύριο πυλώνα μιας μοντέρνας οικονομίας. Η αύξηση των τιμών προκαλεί πονοκέφαλο στους Ευρωπαίους κατασκευαστές, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με ένα μια δύσκολη απόφαση: είτε θα επωμιστείτε το κόστος, είτε θα το μεταφέρετε στους καταναλωτές, είτε θα μειώσετε την παραγωγή.
«Πλήττει την “καρδιά” της οικονομίας των ανεπτυγμένων οικονομιών», ανέφερε ο Tom Price, αναλυτής της Liberum Capital, τονίζοντας πως «το ντόμινο που δημιουργείται επηρεάζει την εφοδιαστική αλυσίδα και πλήττει την οικονομία αυτή καθεαυτή».
Για τον Grant Sporre, αναλυτή του Bloomberg Intelligence, τεράστιο πλήγμα θα υποστεί και η αυτοκινητοβιομηχανία: «Το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων από τη μία μέρα στην άλλη αυξήθηκε κατά 700 με 800 ευρώ. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αναγκαστούν να μεταθέσουν το κόστος αυτό στους καταναλωτές».
Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, οι τιμές αναφοράς του αμερικανικού ατσαλιού έχουν καταγράψει αύξηση της τάξης του 56% από τη στιγμή της εισβολής στην Ουκρανία. Σημειωτέον πως οι ηλεκτρικοί κλίβανοι τήξης οι οποίοι παράγουν το 70% του αμερικανικού ατσαλιού, βασίζονται ως επί το πλείστον στην εισαγωγή ουκρανικού και ρωσικού σιδήρου.
Η κατάσταση με τα lockdowns στην Κίνα αναταράσσει τις αγορές περαιτέρω, δεδομένου του ότι η χώρα έχει τη μεγαλύτερη αγορά ατσαλιού. Οι τοπικές αρχές έχουν κλείσει 19 κλιβάνους στην περιοχή Tangshan, σύμφωνα με τη Mysteel, οδηγώντας τις τιμές σε αύξηση.