Λίγες ημέρες πριν από το Πάσχα των Καθολικών, η τιμή του κακάο ανήλθε σε νέα ιστορικά ρεκόρ, ξεπερνώντας- πριν δύο ημέρες- στη Νέα Υόρκη τα 10.000 δολάρια ανά τόνο, προτού υποχωρήσει ελαφρά, λόγω των ελλείψεων προμηθειών εξαιτίας της κακής συγκομιδής στις χώρες παραγωγούς.
Την Τρίτη (26/3) η τιμή ξεπέρασε τα 10.000 δολάρια ανά τόνο ενώ σημειώνεται ότι μόνο το 2024 έχει αυξηθεί κατά 129% η τιμή στο κακάο, σύμφωνα με το Mega. «Ένας τόνος κακάο στοιχίζει πλέον ακριβότερα κι από έναν τόνο χαλκό», υπογραμμίζει η Κάθλιν Μπρουκς, αναλύτρια της XBT.
Οι τιμές του κακάο άρχισαν να αυξάνονται το 2023, λόγω των φόβων για έλλειμμα στην προσφορά, όμως το ράλι τους επιταχύνθηκε τον Ιανουάριο του 2024.
Η ισχυρή ζήτηση σε συνδυασμό με τη σημαντική μείωση της προσφοράς από τη Δυτική Αφρική, κύρια παραγωγό του κακάο παγκοσμίως, εκτίναξε τις τιμές στα υψηλότερα ιστορικά τους από το 2023. Έκτοτε, τα ρεκόρ διαδέχονται το ένα το άλλο.
Το συμβόλαιο με τη μεγαλύτερη διαπραγμάτευση στη Νέα Υόρκη έχει ήδη δει την τιμή του να υπερδιπλασιάζεται και να καταγράφει άνοδο 130% αυτόν τον χρόνο. Στο Λονδίνο επίσης η τιμή του αυξήθηκε 135% από τον Ιανουάριο και κατέγραψε ένα νέο ιστορικό ρεκόρ πριν δύο ημέρες, στις 8.682 στερλίνες ανά τόνο.
Γιατί αυξήθηκε η τιμή στο κακάο
Αυτό το ράλι των τιμών εξηγείται από έναν συνδυασμό παραγόντων, ιδίως την έλλειψη κακάο από τη Δυτική Αφρική.
Η Ακτή Ελεφαντοστού και η Γκάνα είναι μακράν οι κυριότεροι παραγωγοί παγκοσμίως κόκκων κακάο. Οι δυο τους προμηθεύουν σχεδόν το 60% της συνολικής παραγωγής για τη συγκομιδή του 2022-2023, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Κακάο.
«Τον περασμένο χρόνο αυτές οι χώρες γνώρισαν δύσκολες μετεωρολογικές συνθήκες, ιδίως έντονη ζέστη, με αποτέλεσμα να υπάρξει ένας αρνητικός αντίκτυπος στην παραγωγή», εξήγησε ο Όλε Χάνσεν, αναλυτής της Saxobank.
Σε αυτό προστίθεται το κλιματικό φαινόμενο El Niño, το οποίο «προκάλεσε ισχυρές βροχοπτώσεις τον Δεκέμβριο, με αποτέλεσμα να καταστραφούν οι καλλιέργειες» και να ευνοηθεί η διασπορά νόσων, επισήμανε ο Τζον Πλάσαρντ, αναλυτής στο Mirabaud.
Τέλος, «η κλιμάκωση του κόστους των παρασιτοκτόνων και των λιπασμάτων επέβαλε οικονομικούς περιορισμούς στους αγρότες, που δυσκολεύτηκαν να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτά τα απαραίτητα στοιχεία για τη διατήρηση των καλλιεργειών», συμπλήρωσε ο Όλε Χάνσεν.
Καθώς σε γενικές γραμμές χρειάζονται «μεταξύ 6 και 12 μήνες προκειμένου τέτοιου είδους αυξήσεις να αντικατοπτριστούν στις τιμές λιανικής πώλησης των προϊόντων», ο Όλε Χάνσεν εκτιμά πως οι «καταναλωτές θα πρέπει να αναμένουν μια αύξηση» στις τιμές της σοκολάτας.
«Η σοκολάτα είναι το νέο προϊόν πολυτελείας, (…) και εμείς αναμένουμε ότι οι τιμές των ζαχαρωδών λιχουδιών να αυξηθούν ως αποτέλεσμα αυτής της μεγάλης αύξησης των τιμών», επισημαίνει η Κάθλιν Μπρουκς.
Ήδη από τις αρχές Μαρτίου, η σοκολατοποιΐα Lindt & Sprüngli προειδοποίησε ότι οι τιμές της θα αυξηθούν εκ νέου το 2024 και 2025, αφότου κατέγραψαν άνοδο 10,1% κατά μέσο όρο το 2023.
Σύμφωνα με τη Σουζάνα Στρίτερ, του Hargreaves Lansdown, «καταγράφονται ήδη ενδείξεις εκ μέρους των καταναλωτών προς μία τάση να στρέφονται πως εναλλακτικές λιγότερο ακριβές», δηλαδή προϊόντα σοκολάτας χαμηλότερης ποιότητας ή απλά να αγοράζουν μικρότερες ποσότητες.
Πότε θα φανεί η ακρίβεια στο ράφι
Oι τιμές του κακάο ανεβαίνουν σε μία περίοδο που ο πληθωρισμός έχει αρχίσει να μετριάζεται και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Στις ΗΠΑ, τον μεγαλύτερο στον κόσμο καταναλωτή σοκολάτας, το φετινό Πάσχα των Καθολικών οι πωλήσεις σοκολάτας αναμένεται να κυμανθούν στα περυσινά επίπεδα, κοντά στην αξία των 5,4 δισ. δολαρίων, αν και φέτος η αξία θα καθοδηγηθεί από την άνοδο των τιμών και όχι τόσο από τον όγκο των πωλήσεων, σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Ζαχαροπλαστείων.
Το Πάσχα προσφέρει την τρίτη πιο βασική περίοδο για αγορά σοκολάτας και ζαχαρωτών γενικότερα στις ΗΠΑ, μετά το Halloween που κατέχει την πρώτη θέση και τις εορτές των Χριστουγέννων στη δεύτερη θέση. Πέρυσι, οι πωλήσεις σοκολάτας με βάση τον όγκο μειώθηκαν 3,6% σε σχέση με το 2022, αν και το Πάσχα είχαν παρουσιάσει σε ετήσια βάση οριακή αύξηση 0,1%.
Ωστόσο, φέτος οι καταναλωτές ανησυχούν για τις υψηλότερες τιμές και θα αναζητήσουν προσφορές στις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου, καθώς ήδη οι κορυφαίες σοκολατοβιομηχανίες έχουν αυξήσει τις τιμές των προϊόντων τους και αυτό θα φανεί στις αγορές του φετινού Πάσχα.
Ενδεχομένως, οι καταναλωτές να περιορίσουν φέτος τις δαπάνες τους για σοκολάτα, αναφέρει ο Τζον Άμεντ, ανεξάρτητος σύμβουλος και ειδικός στην αγορά εμπορευμάτων. Στοιχεία της Nielsen έδειξαν ότι η τιμή ανά σοκολάτα στις ΗΠΑ έχει αυξηθεί από τις αρχές του έτους έως το Μάρτιο κατά 10,4% ακολουθώντας την αύξηση 14,3% της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
Εκπρόσωπος της Mondelez ανέφερε στο Reuters ότι καθώς η τιμή του κακάο αυξάνεται συνεχώς, η εταιρεία όχι μόνο θα αυξήσει το κόστος των προϊόντων της αλλά θα μειώσει και το βάρος στις σοκολάτες της, ένα φαινόμενο γνωστό ως shrinkflation (συρρίκνωση των συσκευασιών στα ράφια των σουπερμάρκετ).
Διαβάστε ακόμη:
- Άνω Λιόσια: Οδηγός λεωφορείου αποπειράθηκε να βιάσει επιβάτιδα
- Φόρος εισοδήματος: Σε 8 δόσεις η πληρωμή – Ποιοι θα λάβουν έκπτωση 3%
- Μαρία Κωνσταντάκη: Μια κυρία μου είπε «μην στενοχωριέσαι, η ομορφιά δεν είναι τόσο σημαντική»
- Γιώργος Νικολαΐδης: Ο 16χρονος γιος της Βανδή ίσως είναι έτοιμος για το MasterChef