Ως μία τακτική, η οποία έχει πλέον εδραιωθεί τόσο στον επιχειρηματικό κόσμο όσο και στη συνείδηση των καταναλωτών, το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη δεν σταμάτησε να σημειώνει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με την έρευνα «PayPal eCommerce Index 2022».
Όπως τονίζεται, σήμερα το 97% του πληθυσμού ψωνίζει και πληρώνει διαδικτυακά για τα αγαθά που επιλέγει, ενώ οι νεότερες γενιές αναδεικνύονται σε μία ολοένα και πιο ισχυρή κινητήρια δύναμη για τον κλάδο, ο οποίος δεν φαίνεται να επιβραδύνεται, παρά την παγκόσμια κρίση. Η κατάσταση δεν διαφέρει στην ελληνική αγορά, όπου οι online πωλήσεις διαδραματίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο, με ανοδικές τάσεις.
Αληθεύει ότι οι εκτιμήσεις για το μέλλον του e-commerce μετά την πανδημία είχαν σημαντικές διακυμάνσεις, όπως δείχνει πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από την PayPal ανάμεσα σε περισσότερους από 15.000 Ευρωπαίους καταναλωτές, όπου συγκαταλέγονται και Έλληνες. Αναφορικά με τις ηλεκτρονικές αγορές, οι συνήθειες των Ελλήνων, κατοίκων μιας από τις κύριες χώρες στην περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης, είναι όντως αξιοσημείωτες, με φόντο τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Γηραιά Ήπειρος. Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος αυτός αποδείχτηκε σε μεγάλο βαθμό απαραίτητος, αλλά και ανθεκτικός με την πάροδο του χρόνου, και πλέον η μεγάλη πλειοψηφία των Ευρωπαίων δεν μπορεί καν να φανταστεί τις καθημερινές αγορές να διεξάγονται αποκλειστικά και μόνο σε φυσικά καταστήματα. Μάλιστα, τα δύο τρίτα εξ αυτών αγοράζουν από e-shops τουλάχιστον σε εβδομαδιαία βάση, πραγματοποιώντας κατά μέσο όρο 3,7 αγορές την εβδομάδα.
Στην πρώτη θέση οι Ολλανδοί – Εντυπωσιακά ποσοστά στην Ελλάδα
«Πρωταθλητές» επί ευρωπαϊκού εδάφους αναδεικνύονται οι Ολλανδοί, με το 78% των εγχώριων καταναλωτών να προβαίνει σε αγορές μέσω Διαδικτύου μία φορά την εβδομάδα ή και ακόμα συχνότερα, κατά μέσο όρο 4,3 φορές.
Εξίσου εντυπωσιακά τα ποσοστά για τους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι τους ακολουθούν κατά πόδας, κατέχοντας την 2η θέση στη λίστα των πιο τακτικών e-shoppers, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της PayPal: το 76% αγοράζει και πληρώνει online τουλάχιστον άπαξ εβδομαδιαίως, πραγματοποιώντας κατά μέσο όρο 4,8 αγορές σε διάστημα 7 ημερών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές διαθέτουν σταθερή και ευρεία υποστήριξη από τις διαθέσιμες λύσεις κινητής τηλεφωνίας, τη μεγάλη γκάμα εξειδικευμένων εργαλείων τεχνολογίας, καθώς και από την ενσωμάτωση πολλαπλών καναλιών πωλήσεων από τους εμπόρους, ώστε να είναι σε θέση να επιλέγουν εύκολα τις συσκευές εκείνες που ταιριάζουν καλύτερα στις καθημερινές ανάγκες τους. Σύμφωνα με τη μελέτη της PayPal, το 2022 οι Ευρωπαίοι προτίμησαν κυρίως τα smartphones ή τα tablets για τις διαδικτυακές αγορές τους (50% εκ των ερωτηθέντων), ενώ αρκετοί χρησιμοποίησαν επίσης ηλεκτρονικούς υπολογιστές (42%).
Οι Millennials και η Generation Ζ δείχνουν τον δρόμο και διαμορφώνουν τις τάσεις
Τα ευρήματα της έρευνας με τίτλο PayPal eCommerce Index 2022 καθιστούν σαφές ότι το μέλλον των ηλεκτρονικών αγορών (με έντονη την εμπλοκή του mobile shopping) ανήκει δικαιωματικά στις νεότερες γενιές, και κυρίως σε όσους γεννήθηκαν μετά το 1980. Η εν λόγω τάση είναι ιδιαίτερα εμφανής και στους νεαρούς Έλληνες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, το 35% των Millennials και το ένα τέταρτο της Γενιάς Z αγοράζουν online αρκετές φορές την εβδομάδα. Για τον σκοπό αυτόν, κάνουν χρήση smartphone και άλλων κινητών συσκευών τόσο το 77% των Millennials, όσο και το 72% της Generation Z, σε ποσοστό αρκετά μεγαλύτερο από τον εθνικό μέσο όρο (το 50% των Ελλήνων που συμμετείχαν στην έρευνα).
Το online κανάλι σημαίνει εύκολες, απρόσκοπτες και ταχείες πληρωμές
Είτε μεγαλύτεροι ή νεότεροι σε ηλικία, οι Ευρωπαίοι είναι σαφώς πρόθυμοι να πληρώσουν διαδικτυακά για τα αγαθά και τις υπηρεσίες της προτίμησής τους: κατά κανόνα, ξοδεύουν 342 ευρώ το μήνα στο Διαδίκτυο. Στην Ελλάδα, από την άλλη, η αντίστοιχη δαπάνη ανέρχεται στα 333 ευρώ. Σημειωτέον δε, υπάρχει πληθώρα διαθέσιμων μεθόδων πληρωμής για τους καταναλωτές στις μέρες μας, με τα ηλεκτρονικά καταστήματα να προσαρμόζουν ανάλογα τις προσφορές τους, ώστε να διευκολύνουν και να βελτιώνουν, όσο γίνεται περισσότερο, τη συνολική αγοραστική εμπειρία.
«Οι προσιτές και διαφοροποιημένες λύσεις πληρωμών, όπως οι γρήγορες μεταφορές χρημάτων και οι άμεσες πληρωμές μέσω κινητών συσκευών, θεωρούνται τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του online shopping, καθώς παρέχουν ένα νέο και ξεχωριστό επίπεδο άνεσης και ευκολίας. Οι Έλληνες αρέσκονται να έχουν πρόσβαση σε μια μεγάλη γκάμα μεθόδων πληρωμής και καλό είναι να το έχουν αυτό υπόψη τους οι λιανέμποροι. Το να επικεντρωθεί κανείς σε έναν και μόνο τρόπο πληρωμής μπορεί αυτόματα να σημαίνει απώλειες στις πωλήσεις, καθώς ο καταναλωτής ενδέχεται κάλλιστα να επιστρέψει σε ένα κατάστημα που του είναι οικείο, αντί να ασχοληθεί με έναν άγνωστο τρόπο πληρωμής σε ένα νέο κατάστημα που δεν γνωρίζει ακόμη καλά. Το γεγονός αυτό δείχνει πόσο σημαντικό είναι να προσφέρουμε πολλές επιλογές μεθόδων πληρωμής – η τακτική αυτή ενισχύει τη φήμη και την αξιοπιστία της επιχείρησης και ως εκ τούτου βοηθά στην εδραίωση της εμπιστοσύνης ενός ευρύτερου κοινού», αναφέρει ο Efi Dahan, Γενικός Διευθυντής της PayPal για την Κεντρική-Ανατολική Ευρώπη, τη Ρωσία και το Ισραήλ.
Όπως επισημαίνεται, η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου διαθέτει, ομολογουμένως, ισχυρή παρουσία. Χάρη στις τεχνολογίες κινητής τηλεφωνίας, τις συνήθειες πληρωμής του καταναλωτικού κοινού και την αυξανόμενη αγοραστική δύναμη των νεότερων γενεών, το πιο πιθανό σενάριο -σύμφωνα με την έρευνα- είναι ότι ο τομέας αυτός θα εξακολουθεί και στο μέλλον να είναι ζωτικής σημασίας και να παραμένει στην πρώτη γραμμή της ψηφιακής καινοτομίας.
Διαβάστε ακόμη:
- Ποιους θα ελέγξει η Εφορία το 2023
- Δώρο Χριστουγέννων 2022: Ποιοι το δικαιούνται και πότε καταβάλλεται – Πώς υπολογίζεται
- Μητσοτάκης: Χρειάζονται δύο πλήρεις θητείες για να αλλάξει η πορεία της χώρας
- Στοπ στον κανόνα των «οκτώ ποτηριών νερό» ημερησίως βάζει η επιστήμη
- ΡΑΕ: Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των χρεώσεων για το δίκτυο ηλεκτροδότησης – Τι ισχύει από το 2023