Η πανδημία του COVID-19 και τα μέτρα για την προστασία των πολιτών είχαν ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση του online εμπορίου, όπως δείχνουν τα στοιχεία των δύο τελευταίων ετών.

Γράφει ο Γεράσιμος Ζώτος

Ειδικά στην Ευρώπη, οι έξι στους δέκα πολίτες ήδη κάνουν συστηματικά ηλεκτρονικές αγορές με συνέπεια το ηλεκτρονικό εμπόριο να καταρρίπτει διαδοχικά ρεκόρ αύξησης.

Η πανδημία ωθεί καθημερινά όλο και περισσότερους Ευρωπαίους στο online shopping, με συνέπεια ως το τέλος του 2021, οι online αγοραστές στη Γηραιά Ήπειρο να ξεπεράσουν τα 500 εκατ. από περίπου 480 εκατ. έναν χρόνο νωρίτερα.

Με βάση τα παραπάνω αυτά στοιχεία ως το 2025, το ποσοστό διείσδυσης του online εμπορίου στην Ευρώπη αναμένεται να υπερβεί το 67%.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, η συνολική αξία των online συναλλαγών στην Ευρώπη αναμένεται να ανακάμψει κατά το τρέχον έτος.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάσθηκε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), οι εκτιμήσεις τοποθετούν την αξία των συναλλαγών ψηφιακού εμπορίου στην Ευρώπη στα 824 δισ. δολάρια, ποσόν που μεταφράζεται σε άνοδο κατά 22,15% σε ετήσια βάση.

Αυτή η επίδοση της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη είναι καλύτερη ακόμη και από την αντίστοιχη που πέτυχε ο κλάδος πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, το 2019.

Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας του Trading Platforms, που βγήκε πριν λίγες ημέρες στη δημοσιότητα, η συνολική αξία των συναλλαγών όλης της δραστηριότητας του ψηφιακού εμπορίου στην Ευρώπη ήταν σταθερά ανοδική μέχρι την πανδημία.

Ωστόσο, ως αποτέλεσμα της οικονομικής αβεβαιότητας που προκάλεσε η COVID-19, το ηλεκτρονικό εμπόριο παρουσίασε μείωση κατά 12,18% το 2020 και διαμορφώθηκε –σε αξία– στα $674 δισ.

Όπως, δε , «τρέχουν» οι εξελίξεις, εκτιμάται ότι εντός της επόμενης διετίας και συγκεκριμένα το 2023 η συνολική αξία των συναλλαγών e-commerce στην Ευρώπη θα υπερβεί το ορόσημο του 1 τρισ. δολαρίων.

«Οι τεχνολογικές εξελίξεις τις τελευταίες δύο δεκαετίες έδωσαν στο ψηφιακό εμπόριο πολύ μεγαλύτερη επιρροή από ποτέ. Η σημασία του υπογραμμίστηκε ακόμη περισσότερο στη διάρκεια των lockdowns το 2020. Οι ηλεκτρονικές αγορές επέτρεψαν σε εταιρίες, μικρές και μεγάλες, να επιβιώσουν, παρά τις δυσκολίες που επιβάλλει η πανδημία. Το μέλλον αναμένεται να είναι ακόμη πιο λαμπρό», εκτιμούν οι αναλυτές της Trading Platforms.

Να σημειωθεί ότι το ψηφιακό εμπόριο αφορά όλες τις συναλλαγές των καταναλωτών που πραγματοποιούνται μέσω του Διαδικτύου και αφορούν άμεσα τις διαδικτυακές αγορές προϊόντων και υπηρεσιών. Οι πληρωμές μπορούν να γίνουν μέσω χρεωστικών καρτών ή πιστωτικών καρτών, αλλά και μέσω προμηθευτών υπηρεσιών πληρωμών, όπως το Paypal.

Οι ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν δοθεί στη δημοσιότητα πριν από μερικούς μήνες, στις αρχές του 2021, το 65,2% του πληθυσμού παγκοσμίως θα έχει κάνει μέχρι το τέλος του 2021 τουλάχιστον μία αγορά μέσω Διαδικτύου.

Στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό το 2020 ήταν 72%, καθώς σε πολλές χώρες και για μεγάλο χρονικό διάστημα το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν η μοναδική επιλογή προμήθειας πολλών κατηγοριών προϊόντων.
Το ποσοστό αυτό μπορεί να φαίνεται ότι υποχωρεί φέτος, αλλά σε καμία περίπτωση δεν αναμένεται να βρεθεί στα προηγούμενα επίπεδα. Το 2013 βρισκόταν στο 56%, το 2018 στο 65%, το 2019 στο 68%.

Στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία της πιο πρόσφατης πανευρωπαϊκής έρευνας του RetailX, το 79% των πολιτών χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο την περασμένη χρονιά και το 55% προχώρησε σε ηλεκτρονικές αγορές, έναντι 76% και 51% που ήταν τα αντίστοιχα ποσοστά το 2019.

Η προαναφερόμενη έρευνα του RetailX έγινε σε 19 χώρες: Αυστρία, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ολλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο.

Τα ποσοστά που προκύπτουν από την έρευνα μπορούν να χαρακτηρισθούν ως αυξημένα κατά γεωμετρική πρόοδο αν αναλογισθεί κανείς ότι το 2013, μόλις το 61% χρησιμοποιούσε το Διαδίκτυο και μόλις το 40% έκανε ηλεκτρονικές αγορές.

Σημειώνεται ότι η μεγάλη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου ξεκίνησε το 2015 με την επιβολή των capital controls, καθώς τότε αυξήθηκε σε 47% το ποσοστού του πληθυσμού που πραγματοποιούσε ηλεκτρονικές αγορές.

Το 63% όσων ψώνισαν μέσω Διαδικτύου το 2020 δαπάνησε από 15 έως 120 ευρώ μηνιαίως, ενώ το 20% δαπάνησε έως 300 ευρώ.

Μηνιαίες αγορές πάνω από 300 ευρώ έκανε το 7%. Αυτοί που κυρίως δαπάνησαν χρήματα για αγορές ήταν οι ηλικίες από 45-65 ετών.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που έχουν γίνει από φορείς στην Ελλάδα, μεταξύ αυτών και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία προέβη σε κλαδική έρευνα του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο τζίρος του κλάδου το 2020 υπολογίζεται στην Ελλάδα σε περίπου 10,7 δισ. ευρώ (ή 5,39% του ΑΕΠ) έναντι 7,5 δισ. ευρώ το 2019 (3,91% του ΑΕΠ) και 3,8 δισ. το 2015 (2,14% του ΑΕΠ).

Σε ό,τι αφορά τους τρόπους πληρωμής, το 98% των ηλεκτρονικών καταστημάτων προσφέρουν τη δυνατότητα πληρωμής με κάρτα, το 80% τη δυνατότητα αντικαταβολής, το 63% την επιλογή να πληρώσεις μέσω «ηλεκτρονικού πορτοφολιού», και το 59% μέσω μεταφοράς χρημάτων σε τραπεζικό λογαριασμό.

Από τα 100 πιο δημοφιλή στους Έλληνες καταναλωτές ηλεκτρονικά καταστήματα το 23% βρίσκονται στις ΗΠΑ, το 16% στην Ελλάδα, το 12% στην Κίνα και το 10% στην Ισπανία.

Οι περισσότερες επισκέψεις που (36,2%) έγιναν σε ηλεκτρονικά καταστήματα που πωλούν διάφορα είδη, το 28,8% σε καταστήματα καταναλωτικών ηλεκτρονικών ειδών, το 10,6% σε καταστήματα μόδας (ένδυση, υπόδηση, αξεσουάρ), το 7,3% σε καταστήματα πώλησης οικιακού εξοπλισμού, το 3,2% αφορούσε βιβλία, το 2,9% την αγορά λογισμικού, το 2,2% την αγορά αθλητικών ειδών, το 1,6% ήταν επισκέψεις σε ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, το 1,4% επισκέψεις σε καταστήματα DIY, το 1,2% σε φαρμακεία.

Σημειώνεται ότι τα παραπάνω ποσοστά επισκεψιμότητας αφορούν στους 100 μεγαλύτερους λιανεμπόρους και όχι στο σύνολο των ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Πως η online αγορά των super market κέρδισε τους Ελληνες καταναλωτές