Οι επιχειρήσεις του λιανεμπορικού κλάδου που δεν χρησιμοποιούν ακόμη εκτεταμένα το “κανάλι” του eshop και δεν προσφέρουν online αγορές ή το χρησιμοποιούν συμπληρωματικά ως εναλλακτική λύση θα πρέπει να το ξανασκεφτούν και να κάνουν σοβαρές προσπάθειες ώστε να διευρύνουν την παρουσία τους στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, αν θέλουν να αυξήσουν σημαντικά τον τζίρο τους στην εποχή μετά την πανδημία.

Του Γεράσιμου Ζώτου

Ο λόγος είναι απλός και προκύπτει από την μελέτη των συμπερασμάτων έρευνας που εκπόνησε πρόσφατα η εταιρεία Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.

Η έρευνα αυτή δείχνει ότι ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών, με μια διείσδυση στο Internet της τάξεως του 95%, δηλώνει αφ’ενός ικανοποιημένο από τις online αγορές, κάτι που αυξάνει κατά σημαντικό ποσοστό την αξιοπιστία του συγκεκριμένου “καναλιού” πωλήσεων. Από την άλλη πλευρά, το άνοιγμα των καταστημάτων με τις μεθόδους click away και click in the shop δεν φαίνεται να επηρεάζει τις ηλεκτρονικές πωλήσεις.

Περίπου 14 μήνες μετά την εφαρμογή των μέτρων κατά της πανδημίας, το ποσοστό όσων αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων παρουσιάζει μια έντονα ανοδική τάση. Δηλαδή, οι 6 στους 10 που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο κανάλι πωλήσεων. Το ίδιο ποσοστό πριν από έναν χρόνο ήταν 40%.

Άρα παρατηρείται μια ποσοστιαία αύξηση της τάξεως του 20% σε ετήσια βάση. Να σημειώσουμε ότι πριν την υγειονομική κρίση το 59% των καταναλωτών απαντούσε ότι δεν επισκέπτεται και δεν αγοράζει από ηλεκτρονικά καταστήματα. Σήμερα το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται σε λιγότερο από 35%.

Η προτίμηση για online αγορές είναι σαφώς πιό ευδιάκριτη στις μικρότερες ηλικιακές ομάδες. Έτσι, σε ερώτηση της έρευνας “αγοράζετε από ηλεκτρονικό κατάστημα/e-shop;” το 81% των ατόμων ηλικίας 17-29 ετών, που χρησιμοποιεί το Internet, απαντά θετικά, ενώ στην ηλικιακή ομάδα 30-44% των ποσοστό εκείνων που δίνουν θετική απάντηση είναι 82%.

Αλλά και στις μεγαλύτερες ηλικίες η ψήφος εμπιστοσύνης στο ηλεκτρονικό κανάλι αγορών είναι ισχυρή. Το 57% των Ελλήνων-χρηστών του Διαδικτύου ηλικίας 45-49 ετών απαντά ότι κάνεις τις αγορές του από ηλεκτρονικά καταστήματα.

Ακόμη και στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες , όπου η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες και το Διαδίκτυο δεν είναι τόσο έντονη, τα ποσοστά των online αγοραστών είναι υψηλά: με το 31% των καταναλωτών να δίνει θετική απάντηση.

Πως κινούνται οι συνταξιούχοι στις online αγορές

Ενδιαφέρουσα είναι, ακόμη, η διαπίστωση ότι οι μισοί συνταξιούχοι (και οι μισοί της ηλικιακής ομάδας «60 ετών και άνω») μπαίνουν στο Ίντερνετ κάθε μέρα (και πάνω από 7 στους 10, μπαίνουν τακτικά).

Από το παραπάνω ποσοστό, οι 6 στους 10 από αυτούς (58%), πλέον, αξιοποιούν και τα ηλεκτρονικά καταστήματα / e-shop, παραγγέλνοντας και αγοράζοντας προϊόντα και υπηρεσίες.

Να σημειωθεί ότι σε όλες τις ηλικιακές ομάδες (εκτός της «60 και άνω») και σε όλους τους εργαζόμενους, το αντίστοιχο ποσοστό είναι «πλειοψηφικό».

Ενδιαφέροντα, όμως, για τις επιχειρήσεις είναι και τα συμπεράσματα που αφορούν και την οικονομική πλευρά των online πωλήσεων

Από την έρευνα προκύπτει ότι (και στις τρεις βασικές κατηγορίες που μετρήθηκαν: «αγορές-ψώνια», «αποταμίευση», «ασφάλειες») οι περισσότεροι μείωσαν τα χρήματα που ξοδεύουν. Το 11% αύξησε τα χρήματα που ξοδεύει για «αγορές και ψώνια» –ενώ το 31% τα κράτησε σταθερά.

Το 21% αύξησε την «αποταμίευσή» του– ενώ το 31% την διατήρησε στα ίδια επίπεδα. Μόλις το 6% αύξησε τα χρήματα που διαθέτει για «ασφάλειες και ασφαλιστικά προγράμματα» – ενώ το 34% τα κράτησε σταθερά

Πάντως, ακόμα και αυτά τα μικρά σχετικά ποσοστά αυξήσεων προέρχονται κυρίως από τους συμπολίτες μας που χαρακτηρίζουν την οικονομική τους κατάσταση ως «Άνετη» (και λιγότερο ως «Μέτρια»), ενώ μεταξύ αυτών που χαρακτηρίζουν την οικονομική τους κατάσταση ως «Δύσκολη» το συντριπτικό ποσοστό καταγράφει μειώσεις.

Ακόμη, μια από τις λίγες «καταναλωτικές συνήθειες» που καταγράφει σημαντική αύξηση είναι οι παραγγελίες και αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, επιβεβαιώνοντας το αποτέλεσμα του αρχικού γενικού ερωτήματος! Το 56% (όλων όσοι παραγγέλνουν / αγοράζουν από e–shop), δήλωσαν ότι αύξησαν («κάπως» ή «πολύ») τις ηλεκτρονικές παραγγελίες τους.

Συνεπώς, ένα γενικό συμπέρασμα που μπορεί να εξαχθεί είναι ότι όχι μόνο έχει αυξηθεί το ποσοστό των καταναλωτών που αξιοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και όσοι το χρησιμοποιούν, ξοδεύουν περισσότερα σε αυτά.

Από τις τέσσερεις βασικές κατηγορίες καταναλωτικών προϊόντων που μετρήθηκαν στην έρευνα, αυτά που καταγράφουν την μεγαλύτερη αύξηση παραγγελιών μέσα από ηλεκτρονικά καταστήματα είναι οι «ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές». Σημειώνεται, βεβαια, ότι στην συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται ορισμένα από τα πιο άρτια και οργανωμένα e–shops στην χώρα μας αλλά και διεθνώς.

Όπως είναι ευνόητο, σε χαμηλότερα ποσοστά αύξησης βρίσκουμε την κατηγορία «ρούχα και παπούτσια» (λόγω, ίσως, και της μεγαλύτερης δυσκολίας στην παραγγελία ρούχων από απόσταση), τα «τρόφιμα και ποτά» (τα αντίστοιχα φυσικά καταστήματα παραμένουν ανοιχτά) και το «έτοιμο φαγητό και καφέ» (που είχαν ήδη αξιόλογες ηλεκτρονικές παραγγελίες λόγω και των αντίστοιχων ειδικευμένων εφαρμογών).

Πού πρέπει να εστιαστεί το ενδιαφέρον για τις online αγορές

Εκεί που πρέπει, όμως, να εστιασθεί το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων είναι οι επαναλαμβανόμενοι δείκτες ικανοποίησης και αξιολόγησης της «ποικιλίας – ποιότητας» και της «ποιότητας εξυπηρέτησης» από τα ηλεκτρονικά καταστήματα – e-shop, όπως αυτά, άλλωστε, διερευνώνται στις τακτικές έρευνες του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.

Αν και το πλήθος το πελατών τους, όπως και οι παραγγελίες αυτών, αυξήθηκαν εντυπωσιακά την περίοδο της πανδημίας, η ικανοποίηση και η αξιολόγησή τους επιδεινώθηκαν σημαντικά!

Η «κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών από την ποικιλία και την ποιότητα των ειδών» διατηρεί θετικό ισοζύγιο αξιολόγησης (46% υψηλή ικανοποίηση έναντι 14% χαμηλής).

Η «ικανοποίηση από την ποιότητα εξυπηρέτησης» όμως (ίσως κυρίως λόγω των προβλημάτων μεταφοράς και παράδοσης) καταγράφει σχεδόν ισοψηφία υψηλής και χαμηλής αξιολόγησης (28% – 25%).

Όπως καταλήγει η μελέτη, η αύξηση των online αγορών και πωλήσεων δείχνει ότι το “κανάλι” αυτό έχει σημαντικές και εντυπωσιακές προοπτικές, όχι μόνο στην τρέχουσα περίοδο της πανδημίας, αλλά εξίσου και μετά.

Το ζητούμενο για τις επιχειρήσεις είναι να προσπαθήσουν να εξαλείψουν τα σοβαρά προβλήματα, κυρίως στην αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα που προέκυψαν από την “βίαιη” αύξηση της διείσδυσής του μέσα σε ένα χρόνο και κάτω από δύσκολες συνθήκες.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr