Το γεγονός ότι η πανδημία covid-19 λειτούργησε ως επιταχυντής για την διείσδυση των ψηφιακών υπηρεσιών που παρέχει το Ελληνικό Δημόσιο προς τους πολίτες επιβεβαιώνεται από τις τελευταίες έρευνες του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης,

Γράφει ο Γεράσιμος Ζώτος

Ήδη, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 οι καθημερινές ηλεκτρονικές επαφές των πολιτών με το Δημόσιο δείχνουν να αυξάνονται με εντεινόμενους ρυθμούς, καθώς καταγράφηκε νέα μεγάλη αύξηση αναφορικά με τον όγκο των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους έγιναν περί τα 150 εκατ. online συναλλαγές.

Από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου τα συστήματα του Δημοσίου είτε παρείχαν ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες, είτε «μίλησαν μεταξύ τους» αθροιστικά περισσότερες από 150.000.000 φορές. Με τον τρόπο αυτό αποτράπηκε αντίστοιχος αριθμός φυσικών επισκέψεων από πολίτες προς υπηρεσίες του Δημοσίου.

Οι 150.000.000 ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 ξεπερνούν ήδη και κατά πολύ τον συνολικό αριθμό ηλεκτρονικών συναλλαγών του 2020. Το περασμένο έτος καταγράφηκαν αθροιστικά περισσότερες από 90.000.000 συναλλαγές.

Σημειώνεται ότι οι ίδιοι αριθμοί για το 2019 και το 2018 ανήλθαν σε 34 και 8 εκατομμύρια αντίστοιχα.

Στις ηλεκτρονικές συναλλαγές αθροίζονται οι ψηφιακές υπηρεσίες, δηλαδή η ταυτοποίηση των πολιτών σε ένα πληροφοριακό σύστημα με τη χρήση των κωδικών του Taxisnet, χωρίς να συνυπολογίζονται όσες υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις εκδόθηκαν από το gov.gr μέσω κωδικών web banking. Επίσης, στις ψηφιακές υπηρεσίες περιλαμβάνονται οι διαλειτουργικότητες, η ανταλλαγή δηλαδή πληροφοριών μεταξύ υπηρεσιών και μητρώων του Δημοσίου χωρίς άλλη ενέργεια από πλευράς του πολίτη πέρα από τη χορήγηση της συγκατάθεσής του.

Το gov.gr μπήκε στην καθημερινότητα των πολιτών

Όπως όλα δείχνουν, ακόμη και μετά το τέλος των περιορισμών λόγω πανδημίας η δημόσια διοίκηση θα συνεχίσει να κινείται σε ψηφιακούς ρυθμούς.

Οι πολίτες από την πλευρά τους επεφύλαξαν θερμή υποδοχή στις νέες ψηφιακές υπηρεσίες, των οποίων η διαθεσιμότητα εντατικοποιήθηκε από το ξέσπασμα της πανδημίας και μετά.

Σε ό,τι αφορά στη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών, παρατηρήθηκε εξαιρετικά μεγάλη αύξηση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Δημοσίου gov.gr.

Ο αριθμός των αυθεντικοποιήσεων προκειμένου οι πολίτες να έχουν πρόσβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες με τη χρήση των κωδικών Taxisnet έφτασε κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2021 τα 86 εκατομμύρια.

Αναλογικά, σε όλη τη διάρκεια του 2020 είχαν πραγματοποιηθεί 54 εκατομμύρια κλήσεις για αυθεντικοποίηση, δηλαδή η αύξηση είναι της τάξης του 218%.

Ο αριθμός των κλήσεων διαλειτουργικότητας για αυτοματοποιημένη διαβίβαση στοιχείων μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου ανήλθε σε περίπου 64 εκατομμύρια στο πρώτο εξάμηνο του 2021. Για όλη την προηγούμενη χρονιά (2020) ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 37 εκατομμύρια, δηλαδή πρόκειται για αύξηση της τάξης του 245%.

Πιερρακακης

Βελτίωση της σχέσης του πολίτη με το κράτος

Παράλληλα, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, σε πρόσφατη παρουσίαση σχετικά με τα βήματα που έκανε η Ελλάδα για την ψηφιοποίηση του Δημοσίου και την βελτίωση της σχέσης του πολίτη με το κράτος, αναφέρθηκε στην επιτάχυνση της τεχνολογίας και της καινοτομίας, τόσο εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, όσο και την επόμενη ημέρα,.

«Ο κορωνοϊός λειτούργησε ως επιταχυντής για την ψηφιοποίηση», τόνισε ο κ. Πιερρακάκης, επισημαίνοντας, ωστόσο, ότι υπήρχε ήδη «μια πολύ περιεκτική στρατηγική η οποία ανακοινώθηκε αμέσως μετά τις εκλογές του 2019» και με στόχο «την οριζόντια εφαρμογή της σε όλο το κράτος».

«Ό,τι είχαμε σχεδιάσει, είναι ό,τι αποφασίσαμε να επιδιώξουμε, αφότου χτύπησε ο κορωνοϊός. Στην πραγματικότητα πήραμε μια ήδη υπάρχουσα στρατηγική, αυτή της απλοποίησης και της ψηφιοποίησης των διαδικασιών του κράτους, της διευκόλυνσης των πολιτών και των εταιριών στις συνδιαλλαγές τους με το ελληνικό κράτος, μαζί με τη βελτίωση των υποδομών στην Ελλάδα και την εργαλειοποιήσαμε κατά μια έννοια, ούτως ώστε να δώσουμε και τη μάχη ενάντια στον κορωνοϊό», υπογράμμισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.

Ο υπουργός ανέφερε ότι στην πρώτη φάση της εφαρμογής περιορισμών στην κυκλοφορία ενεργοποιήθηκε η πλατφόρμα gov.gr, η οποία «ξεκίνησε με 501 υπηρεσίες τον Μάρτιο του 2020 και τώρα έχουμε σχεδόν φτάσει τις 1.200 υπηρεσίες» διαθέσιμες για τον πολίτη και «αυτό δείχνει τόσο την ταχύτητα αλλά και την αφοσίωση να παραδώσουμε καλύτερες ψηφιακές υπηρεσίες».

«Στην πραγματικότητα, αυτό που κάναμε» είπε ο κ. Πιερρακάκης «ήταν να πάρουμε όλα τα γεγονότα στη ζωή ενός πολίτη και μιας εταιρίας» και «προσπαθήσαμε χρησιμοποιώντας απλές ψηφιακές τεχνολογίες, μαζί με ρυθμιστικές και νομοθετικές αλλαγές, να απλοποιήσουμε και ταυτόχρονα να ψηφιοποιήσουμε».

Ο κ. Πιερρακάκης χαρακτήρισε την πλατφόρμα gov.gr ως «μεταρρύθμιση – κλειδί» για την «αναδόμηση του ελληνικού κράτους, σχετικά με την αλληλεπίδρασή του με τους πολίτες» αλλά και «επιταχυντή της εμπιστοσύνης» των πολιτών σε αυτό, καθώς «το κράτος με αυτό το νέο του πρόσωπο υπηρετεί καλύτερα τους πολίτες, ειδικά σε μια περίοδο προκλήσεων, όπως αυτή της πανδημίας».

«Τα νούμερα μιλάνε μόνα τους» σχολίασε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προσθέτοντας ότι ο όγκος των ενεργειών στην πλατφόρμα, τόσο από τους πολίτες, όσο και από οργανισμούς του Δημοσίου, συνολικά το 2020 αγγίζουν τα 94 εκατομμύρια, το οποίο ισοδυναμεί με 11 φορές αύξηση σε σχέση με δύο χρόνια νωρίτερα».

Η αύξηση αυτή, αν και ερμηνεύεται εν μέρει από τις νέες ανάγκες αποστασιοποίησης που δημιούργησε ο κορωνοϊός, κυρίως οφείλεται στην ταχεία ανάπτυξη νέων υπηρεσιών τις οποίες έχουν πλέον στη διάθεσή τους οι πολίτες, εξήγησε ο κ. Πιερρακάκης. «Κάθε εβδομάδα νέες υπηρεσίες προστίθενται στην πλατφόρμα gov.gr» είπε ο υπουργός, κάνοντας αναφορά και στην αντίστοιχη πλατφόρμα που συνοδεύει την ιστοσελίδα.

Καλύτερες υπηρεσίες υγείας με την εφαρμογή myHealth

«Πριν το τέλος του μήνα θα παρουσιάσουμε και την εφαρμογή ‘‘myHealth’’ όπου θα αρχίσουμε να χτίζουμε ψηφιακά αρχεία ασθενών» σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης, ενώ ήδη κάποια από τα αρχεία είναι ψηφιοποιημένα και σε αυτή τη λογική αναπτύχθηκε η εφαρμογή για τον εμβολιασμό των πολιτών.

«Η αξία της ψηφιοποίησης έγινε φανερή και στη διαδικασία του εμβολιασμού καθ’ εαυτή. Ήταν μια αποτελεσματική άσκηση σχεδιασμού υπηρεσιών και θα έλεγα ότι αυτός είναι ο πυρήνας των στόχων του υπουργείου μας: χρησιμοποιούμε ψηφιακά εργαλεία για να σχεδιάσουμε καλύτερες υπηρεσίες, χωρίς, ωστόσο, να αποκλείονται όσοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις τεχνολογικές προκλήσεις», σημείωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης.

Η διαδικασία του εμβολιασμού «είναι ένα μήνυμα για το πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε και να αποδώσουμε καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες» υπογράμμισε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «αυτός είναι ο στόχος αυτής της κυβέρνησης».

Σχετικά με τις τηλεπικοινωνίες, ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι εδώ και δύο χρόνια αλλά και αυτή τη στιγμή παίρνονται αποφάσεις για τις υποδομές αλλά και ότι όσον αφορά τον σχεδιασμό για το 5G η κυβέρνηση «καινοτόμησε» με την αναγνώριση μάλιστα των καλών πρακτικών της Ελλάδας από άλλα κράτη – μέλη.

Αναφερόμενος στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι «οι συνολικές οικονομικές δυνατότητες που θα έχουμε για να επενδύσουμε ψηφιακά αλλά και στην ανοικοδόμηση του ελληνικού οικονομικού μοντέλου είναι μια σημαντική ευκαιρία, είναι ένα σχέδιο Μάρσαλ για την εποχή μας», αφού επιτρέπει τη συνολική χρηματοδότηση της κυβερνητικής ψηφιακής στρατηγικής. «Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε το άλμα» κατέληξε ο κ. Πιερρακάκης.

Αλέξης Τσίπρας: «Ο Πιερρακάκης σώζει τον Μητσοτάκη!»