Περισσότεροι από 10.000 Ουκρανοί πρόσφυγες πολέμου έχουν καταφθάσει στην Ελλάδα σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής και Ασύλου Νότη Μηταράκη.
Ενημερώνοντας τα μέλη της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής ανέφερε πως το εθνικό σύστημα μπορεί να παρέχει άμεσα 15.000 θέσεις φιλοξενίας με δυνατότητα διπλασιασμού τους το επόμενο διάστημα.
«Καταφθάνουν αποκλειστικά σε νόμιμα σημεία εισόδου, παρουσιάζουν τα διαβατήρια τους, ή σε ελάχιστες περιπτώσεις άλλο νομιμοποιητικό έγγραφο. Όσοι είναι κάτοχοι βιομετρικών διαβατηρίων εισέρχονται χωρίς θεώρηση. Όσοι έχουν διαβατήριο παλαιού τύπου λαμβάνουν θεώρηση ατελώς στα σύνορα, από την Ελληνική Αστυνομία» ανέφερε αρχικά ο κ. Μηταράκης για να προσθέσει «Η δομή στη Σιντική Σερρών, μια καινούργια δομή, χρησιμοποιείται για την ολιγοήμερη φιλοξενία όσων φθάνουν στη χώρα μας από τον Προμαχώνα. Εκεί, διαθέτουμε τη δυνατότητα πρώτης φιλοξενίας σε ειδικά διαμορφωμένους οικίσκους, και προσφέρουμε ένα ζεστό ρόφημα, γεύματα και είδη ατομικής υγιεινής. Σκοπός μας είναι η Σιντική να είναι μια δομή βραχύβιας -πρώτης- παραμονής, ώστε να μπορεί να υποδεχθεί πιθανές αυξημένες ροές σε συνάρτηση πάντοτε με την εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία. Επιπλέον, έχουμε προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να υπάρχουν περίπου 800 διαθέσιμες κλίνες για μακροπρόθεσμη φιλοξενία στη δομή των Σερρών. Μια δομή που βρίσκεται κοντά και είναι μεταφορικά διασυνδεδεμένη με τον αστικό ιστό».
«Γενικά σε πρώτη φάση, έχουμε διαθέσιμες άμεσα έως και 15 χιλιάδες κλίνες, οι οποίες προοδευτικά μπορούν να αυξηθούν, εφόσον χρειαστεί. Σήμερα, το Εθνικό σύστημα υποδοχής έχει 30 χιλιάδες κενές θέσεις, χάρη στην ουσιαστική αποσυμφόρηση των νησιών και της ενδοχώρας» είπε σε άλλο σημείο.
Οι ενέργειες για την αποδοχή των προσφύγων
Αναφορικά με στοχευμένες ενέργειες είπε πως «θέσαμε σε λειτουργία τηλεφωνικό κέντρο (help desk) για την διευκόλυνση της επικοινωνίας.
Και κατασκευάσαμε μια διαδικτυακή πύλη ενημέρωσης για την εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες, μέσα από αναλυτικό Q&A, αλλά και τη δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων σε διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ειδικά για αυτόν τον σκοπό.
Σήμερα, το τηλεφωνικό κέντρο έχει δεχθεί και απαντήσει σε πάνω από 1500 κλήσεις, ενώ με τη μορφή ηλεκτρονικών μηνυμάτων έχουν απαντηθεί πάνω από 200 ερωτήσεις. Παράλληλα, δημιουργήσαμε μια διαδικτυακή πλατφόρμα παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας, την οποία ονομάσαμε «Help Ukraine». Σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, ΜΚΟ, ΟΤΑ και άλλους ενδιαφερόμενους, οι προσφορές σήμερα, ξεπερνούν τα 1600».
Πώς θα λειτουργήσει το σύστημα ασύλου
Αναφορικά με τους Ουκρανούς πρόσφυγες που καταφθάνουν σημείωσε πως «δεν μπορούμε να ξέρουμε αν θα χρειαστεί, αν θα θελήσουν, να παραμείνουν και για πόσο διάστημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ελλάδα.
Ήδη έχει προβλεφθεί η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας προ-καταγραφής που θα τεθεί σε λειτουργία την 28/3 και θα παρέχει τη δυνατότητα σε όλους τους εν δυνάμει δικαιούχους να δηλώσουν τα βασικά τους στοιχεία και να λάβουν εξατομικευμένο ραντεβού προσέλευσης στα Γραφεία της Υπηρεσίας Ασύλου, προκειμένου να ολοκληρώσουν την καταγραφή τους.
Η διαδικασία παροχής προσωρινής προστασίας θα ξεκινήσει από 4/4 στα Περιφερειακά Γραφεία Ασύλου Θεσσαλονίκης, Αττικής, Πάτρας και Κρήτης. Αν προκύψει ανάγκη για περαιτέρω σημεία αυτό θα αντιμετωπιστεί άμεσα. Πρόκειται για σημεία μίας στάσης, όπου θα παραλαμβάνουν οι δικαιούχοι την άδεια διαμονής -στα χρώματα μάλιστα της ουκρανικής σημαίας – και όπου θα πραγματοποιείται η λήψη βιομετρικών στοιχείων και φωτογραφιών. Στην άδεια διαμονής θα αναγράφονται και οι αριθμοί ΑΜΚΑ και ΑΦΜ, απαραίτητοι για την πρόσβαση στο εθνικό σύστημα υγείας και την αγορά εργασίας.
Η διασύνδεση με τις αρμόδιες υπηρεσίες θα γίνεται αυτόματα και ψηφιακά, απαλλάσσοντας τους ωφελούμενους από την ανάγκη άλλης αυτοπρόσωπης παρουσίας σε δημόσιες υπηρεσίες. Δίνοντας έτσι άμεσα την δυνατότητα σε όσους επιλέξουν να μείνουν στη χώρα μας, να σταθούν στα πόδια τους και να εργαστούν άμεσα. Να είναι χρήσιμοι για τον εαυτό τους, τις οικογένειες τους και την τοπική οικονομία».