Σε αλλαγές προσανατολίζεται να προχωρήσει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στις επικείμενες πανελλαδικές εξετάσεις καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν… δεύτερες σκέψεις για το «διπλό μηχανογραφικό» το οποίο θα εφαρμοζόταν φέτος για πρώτη φορά.
Όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» και η δημοσιογράφος Μάρνυ Παπαματθαίου σε σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα , υπάρχει προβληματισμός σχετικά με την εφαρμογή του διπλού μηχανογραφικού από τις ερχόμενες πανελλαδικές εξετάσεις.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», το θέμα έχει απασχολήσει σοβαρά την κυβέρνηση, καθώς θεωρείται πολύ πιθανό να συνοδευθεί από παρενέργειες που θα ανατρέψουν και πάλι την ισορροπία του συστήματος.
Την ίδια στιγμή, ο αρχικός σκοπός, που ήταν ο περιορισμός των εισακτέων με χαμηλότατες βαθμολογίες και η στροφή των υποψηφίων προς τα τμήματα του ενδιαφέροντός τους, θεωρείται από πολλούς ότι έχει ήδη επιτευχθεί με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, θέμα άλλωστε που είχε σηκώσει πλήθος διαμαρτυριών μεταξύ υποψηφίων αλλά και πολιτικών κομμάτων.
Τι προβλέπει το «διπλό μηχανογραφικό»
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείο Παιδείας ο οποίος φαίνεται πως τίθεται εν αμφιβόλω, στις επόμενες πανελλαδικές οι υποψήφιοι θα είχαν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν στο πρώτο μηχανογραφικό τους μόνο το 10% των σχολών κάθε επιστημονικού πεδίου (20% στην περίπτωση των Επαγγελματικών Λυκείων).
Στη δεύτερη φάση που θα ακολουθούσε εάν εφαρμοζόταν το συγκεκριμένο μέτρο, δεν θα υπήρχε περιορισμός επιλογών, αλλά τα επόμενα μηχανογραφικά θα συμπληρώνονται μόνο από όσους υποψηφίους δεν εισήχθησαν στην Α’ φάση και θα περιείχαν μόνο τις θέσεις που θα απέμεναν κενές και τα τμήματα που δεν θα είχαν συμπληρώσει τις θέσεις τους (εφόσον επιτυγχανόταν και η καθορισμένη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος).
Οι πιθανές «αδικίες»
Αυτό ωστόσο οδηγεί εύκολα στην παρακάτω πιθανή παρενέργεια όπως αναφέρει η εφημερίδα: Ένας καλά προετοιμασμένος υποψήφιος μπορεί να συμπληρώσει τις σχολές που τον ενδιαφέρουν αλλά και μερικές σχολές χαμηλότερου βαθμολογικού επιπέδου με στόχο, εάν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως θα ήθελε, να εισαχθεί σε αυτές.
Και μπορεί όντως να εισαχθεί τελικά σε αυτές, αλλά στη συνέχεια, στη δεύτερη κατανομή θέσεων και στο επόμενο μηχανογραφικό, κάποιος άλλος υποψήφιος να κερδίσει με πολύ λιγότερα μόρια μια θέση στις σχολές που περιλαμβάνονταν στις αρχικές επιλογές του αλλά δεν μπήκε. Έτσι, οι πανελλαδικές εξετάσεις μετατρέπονται τελικά σε ένα απρόβλεπτο… παιχνίδι, το οποίο σίγουρα δεν είναι δίκαιο για τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους και ενέχει και πιθανά προβλήματα αντισυνταγματικών ανισοτήτων.
Τι θα γίνει αν «κοπεί» το διπλό μηχανογραφικό
Στην περίπτωση πάντως που το «διπλό μηχανογραφικό» τελικά δεν εφαρμοστεί, το εξεταστικό σύστημα θα έχει την περυσινή μορφή – Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής με τις νέες προσαρμογές των ΑΕΙ στους συντελεστές τους κ.ο.κ.
Να θυμίσουμε ότι στις πανελλαδικές εξετάσεις συμμετέχουν ετησίως περίπου 100.000 άτομα, ενώ πέρυσι προσφέρθηκαν από το υπουργείο Παιδείας συνολικά 77.415 θέσεις στην ανώτατη εκπαίδευση.
Το 2021, δύο τμήματα ΑΕΙ είχαν μετά την εξεταστική διαδικασία λιγότερους των 10 εισακτέων, 29 λιγότερους των 30 και 111 είχαν πληρότητα 50% των θέσεων που έλαβαν από την κατανομή του υπουργείου Παιδείας. Περίπου 35.000 υποψήφιοι έμειναν τελικά εκτός ΑΕΙ, με τους 25.000 από αυτούς από την κατηγορία των Γενικών Λυκείων.