Μεταξύ των μεγάλων κερδισμένων από την εκεχειρία των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα αναμένεται να βρεθεί ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (OΛΠ), εφόσον βέβαια η κατάπαυση του πυρός δεν αποδειχθεί παροδική.

Ωστόσο, η αισιοδοξία πως η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Σουέζ θα ανοίξουν πάλι για τη διεθνή ναυσιπλοΐα είναι αυτή τη στιγμή ισχυρότερη από ό,τι οποιαδήποτε στιγμή το τελευταίο ενάμισι έτος. Είναι χαρακτηριστικό ότι και οι τρεις μεγάλες συμμαχίες ναυτιλιακών εταιρειών που εκτελούν τακτικές γραμμές μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων έχουν καταρτίσει για το 2025 διπλά πλάνα, δηλαδή και με διέλευση από το Σουέζ και με περίπλου της Αφρικής.

Το λιμάνι του Πειραιά και ειδικότερα οι τερματικοί σταθμοί μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επλήγησαν εμπορικά κατά το τελευταίο έτος από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς όλες οι μεγάλες γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διέκοψαν ή περιόρισαν δραστικά τη διέλευσή τους από το Σουέζ, ανακατευθύνοντας τα δρομολόγιά τους προς την Ευρώπη γύρω από την Αφρική σε λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου και της Βόρειας Ευρώπης.

Είναι χαρακτηριστικό πως από 5,1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια (TEU) που διακινήθηκαν το 2023 από τους τρεις προβλήτες του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, η διακίνηση εκτιμάται ότι υποχώρησε κοντά στα επίπεδα των 4,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων το 2024.

Τα οριστικά νούμερα για το 2024 δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί όλα, αλλά αυτά για τους προβλήτες 2 και 3, που τελούν υπό υποπαραχώρηση στη «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.», έχουν γνωστοποιηθεί και δείχνουν υποχώρηση της τάξεως του 7,8%, στα 4,228 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Παράλληλα, τα στοιχεία από το εννεάμηνο δείχνουν οριακή ανάκαμψη στον προβλήτα 1, παραπέμποντας στις παραπάνω εκτιμήσεις.

Στους προβλήτες υποδοχής των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο Νέο Ικόνιο περιμένουν ήδη αύξηση της κίνησης τις επόμενες εβδομάδες και μήνες, καθώς κάποιες εταιρείες ανακοίνωσαν πως ξεκινούν δοκιμαστικά να στέλνουν καράβια τους από το Σουέζ.

Οι θετικές αυτές προσδοκίες δεν έχουν διαφύγει την προσοχή της χρηματιστηριακής αγοράς, που έχει οδηγήσει την κεφαλαιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς στο Χρηματιστήριο Αθηνών κοντά στα ιστορικά υψηλά επίπεδα του 2008. Συγκεκριμένα, η μετοχή κινείται πλέον πάνω από τα 30 ευρώ (με ιστορικό υψηλό τα 31,12 ευρώ ανά μετοχή στις αρχές του 2008), με τη χρηματιστηριακή αποτίμηση πέριξ των 770 εκατ.

Η πολιτική διανομής μερισμάτων της εισηγμένης λειτουργεί επίσης θετικά, εξηγούν κύκλοι της αγοράς. Πέρυσι η μερισματική απόδοση διαμορφώθηκε στο 5% και διανεμήθηκαν στους μετόχους 33 εκατ. από τα καθαρά κέρδη της ΟΛΠ Α.Ε. Οι μετοχές που βρίσκονται στην ελεύθερη διασπορά αντιστοιχούν περίπου στο 20% του μετοχικού κεφαλαίου, καθώς η εταιρεία ελέγχεται πλειοψηφικά από την China Cosco Shipping Corporation LTD (67%), ενώ συμμετέχει και το Δημόσιο μέσω της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (7,14%). Στους θεσμικούς που έχουν πάρει θέση ξεχωρίζει η Helikon Investments με 5,376%.

Διεθνείς ναυλομεσιτικοί οίκοι, πάντως, παραμένουν επιφυλακτικοί για την εκεχειρία στην Ερυθρά Θάλασσα. Ειδικότερα, η S&P Global Market Intelligence εκτιμά πως οι επιθέσεις των Χούθι στην εμπορική ναυτιλία είναι πιθανό να επαναληφθούν το 2025, επειδή οι προοπτικές επιτυχούς ολοκλήρωσης της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα παραμένουν χαμηλές.

Η φιλοπαλαιστινιακή οργάνωση ανταρτών της Υεμένης δήλωσε την Κυριακή ότι θα σταματήσει τις επιθέσεις σε πλοία μη ισραηλινής ιδιοκτησίας ή σημαίας, αλλά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για συνέχιση αυτής της εκστρατείας στην Ερυθρά Θάλασσα εάν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο ξεκινήσουν περαιτέρω αεροπορικές επιδρομές εναντίον τους.

Διαβάστε ακόμη: