«Όλα καλά, όλα ανθηρά» (στους διαγωνισμούς των δημοσίων έργων) που έλεγε και ο Κώστας Βουτσάς στην ταινία «Ο αισιόδοξος» του 1973 σε παραγωγή «Καρ – Καρ», δηλαδή Καραγιάννη – Καρατζόπουλου!
Μόνο που στις μέρες μας η θρυλική ατάκα του δημοφιλούς κωμικού επαναλαμβάνεται υπό την καθοδήγηση ενός νέου διδύμου « παραγωγών» (Producers) κατά σύμπτωση Καρ- Καρ και αυτοί, του υπουργού Κώστα Καραμανλή και του υφυπουργού Δημοσίων έργων Γ. Καραγιάννη!
Τρεις διαγωνισμοί για μεγάλα έργα του δημοσίου την ίδια ημέρα, ένα πραγματικά μεγάλο επίτευγμα, στέφθηκαν με επιτυχία καθώς η «σύγκρουση» των εργολάβων (όπου κατέβηκαν περισσότεροι από ένας, άντε δύο) απέφερε προσωρινούς μειοδότες, στην Λεωφόρο Κύμης, στην παράκαμψη Ψαχνών Ευβοίας και στον ΒΟΑΚ, με εκπτώσεις πλέον μονοψήφιες!
Εκείνο που μπορεί να διαπιστώσει κανείς μέσα από το δημοσιογραφικό μάτι κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα στις κατασκευές και τα μεγάλα έργα είναι το εξής:
– Πρώτον, οι εκπτώσεις που δίνουν οι εργολάβοι από το 40% plus του 2020 έπεσαν σε ποσοστά μονοψήφια, με αποκορύφωμα την Λεωφόρο Κύμης όπου η έκπτωση κυμάνθηκε στα επίπεδα του 6%!
Γεγονός θετικό για τις εργοληπτικές εταιρείες καθώς αυξάνουν τα περιθώρια κέρδους, δεν «σκοτώνουν» τις δουλειές, οδηγώντας σε υπερβάσεις, ενώ σε μια εποχή αύξησης του κόστους λόγω οικοδομικών υλικών και εκτίναξης πρώτων υλών, τα έργα θα εκτελεστούν κανονικά!
– Δεύτερον, παρατηρείται μια ισορροπία στην ανάληψη των έργων. Ένα rotation θα έλεγε κανείς επί τη βάσει του μεριδίου αγοράς που ο καθένας από το big 5 κατέχει.
Και το γεγονός αυτό είναι θετικό διότι τα έργα είναι πολλά, οι προϋπολογισμού τεράστιοι, υπάρχει δουλειά για όλους, οπότε δεν έχει νόημα να σκοτώνονται…
– Τρίτον, εμφανίζεται ένα φαινόμενο να βγαίνουν 2 και τρία έργα σε μια ημέρα! Και διερωτάται κανείς πως προλαβαίνουν έτσι οι εργολάβοι να τα φέρνουν βόλτα σε όλα ταυτοχρόνως, να υποβάλουν προσφορές, να εκδίδουν εγγυητικές!!! Προφανώς οι μάνατζερ – εργολάβοι είναι οι νέοι Σούπερμαν…
– Τέταρτον, εξακολουθούν να απέχουν οι ξένες εταιρείες, για λόγους αδιευκρίνιστους.
– Πέμπτον, εκείνο που επίσης παρατηρείται είναι ότι δεν κατεβαίνουν όλοι οι εργολάβοι σε όλα τα έργα όπως παλιά. Πλέον οι κινήσεις τους είναι στοχευμένες, καθώς επιλέγουν έργα που θα χτυπήσουν. Έτσι βλέπουμε σε πολλούς διαγωνισμούς να υπάρχει μόνο ένα υποψήφιο σχήμα (ενίοτε με 2-3 μεγάλες εργοληπτικές εταιρείες από κοινού) άντε δύο το πολύ!