Η ακρίβεια στα καύσιμα και στο ρεύμα φέρνει πτώση στην κατανάλωση ρεύματος τον Φεβρουάριο παρά το κρύο που έκανε αυτό το μήνα.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, αν και η πτώση ήταν σαφώς λιγότερη έναντι του πρώτου μήνα του 2023, ήταν και πάλι αισθητή.
Ο προηγούμενος μήνας έκλεισε με πτώση κατά 2,25% στη ζήτηση στο σύστημα, έναντι του Φεβρουαρίου του 2022, εν αντιθέσει με τη βουτιά 13,78% σε ετήσια βάση, που είχε σημειωθεί τον Ιανουάριο.
Πιο συγκεκριμένα, τον δεύτερο μήνα του 2023 καταναλώθηκαν στο εγχώριο σύστημα 4.069 Γιγαβατώρες (GWh) ηλεκτρικής ενέργειας, από 4.163 Γιγαβατώρες τον Φεβρουάριο του 2022.
Σε απόλυτα νούμερα, η μεγαλύτερη μείωση της ζήτηση καταγράφηκε στο δίκτυο, αγγίζοντας τις 100 Γιγαβατώρες.
Ακόμη κι αν η περικοπή των καταναλώσεων είναι μικρή σε ποσοστιαία βάση, ο Φεβρουάριος αποτελεί τον 8ο συνεχόμενο μήνα με αρνητικό πρόσημο στην εγχώρια ζήτηση για ρεύμα.
Υπενθυμίζεται ότι υποχώρηση της κατανάλωσης καταγράφηκε για πρώτη φορά τον προηγούμενο Ιούλιο, ενώ συνεχίζεται όλους τους υπόλοιπους μήνες που μεσολάβησαν από τότε.
Όσον αφορά το μίγμα που κάλυψε τον Φεβρουάριο τις ανάγκες για ρεύμα, στην πρώτη θέση βρέθηκαν οι ΑΠΕ με μερίδιο 41,2%.
Το ποσοστό αυτό επιμερίζεται σε 24,8% για τους σταθμούς που συνδέονται στο σύστημα μεταφοράς και σε 16,4% για τις «πράσινες» μονάδες του δικτύου.
Ακολούθησαν οι μονάδες αερίου με ποσοστό 22,5%, ενώ στην επόμενη θέση βρέθηκαν οι λιγνιτικοί σταθμοί με 15%.
Το «καθαρό» ισοζύγιο εκροών ηλεκτρικής ενέργειας εντός και εκτός συνόρων ήταν εισαγωγικό, καλύπτοντας με αυτό τον τρόπο το 14,4% της ζήτησης.
Σε μονοψήφια ποσοστά κινήθηκε η συμμετοχή των υδροηλεκτρικών σταθμών, αγγίζοντας το 7%.
Όσον αφορά το μερίδιο των προμηθευτών στο συνολικό φορτίο εκπροσώπησης στην εγχώρια λιανική ρεύματος, τον Ιανουάριο η ΔΕΗ αυξήθηκε κατά 2,5 περίπου ποσοστιαίες μονάδες.
Έτσι, το μερίδιό της διαμορφώθηκε σε 62,58%, από 60% τον Ιανουάριο του 2023.
Στην πρώτη θέση των ιδιωτών προμηθευτών παρέμεινε η Mytilineos (Protergia), με ποσοστό 7,44% από 10,53%.
Ακολούθησαν οι τρεις υπόλοιποι καθετοποιημένοι Όμιλοι, ξεκινώντας από την ΗΡΩΝ με 7,03% (από 6,83%) και την Elpedison με 5,91% (από 6,02%).
Στις επόμενες θέσεις βρέθηκαν η NRG με 4,82% (από 4,55%), η Αέριο Αττικής με 2,78% (από 2,66%), η ZeniΘ με 2,23% (από 2,17%), η Watt & Volt με 2,09% (από 2,06%) και η Volterra με 1,81% (από 1,8%).
Οι υπόλοιποι πάροχοι συγκέντρωσαν στο σύνολό τους μερίδιο 3,3%.
ΔΕΔΔΗΕ: Λιγότερες διακοπές συνδέσεων το 2022
Παρά την ενεργειακή κρίση και το αυξημένο κόστος για τους καταναλωτές, οι αποκοπές που έκανε ο ΔΕΔΔΗΕ μέσα στο 2022 δεν ήταν ιδιαίτερα αυξημένες σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, καθώς αυξήθηκαν μόλις κατά 6.000.
Πηγές του ΔΕΔΔΗΕ αναφέρονται στην προσαρμοστικότητα που έδειξαν οι καταναλωτές στις ακραίες συνθήκες που επικράτησαν στην αγορά.
Ταυτόχρονα, δεν επικράτησε εκτεταμένος “ενεργειακός τουρισμός”, όπως πολλοί ανέμεναν.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2022 αλλαγή εκπροσώπησης έκαναν 588.000 πελάτες έναντι 555.000 το 2021 με τη μεγαλύτερη κινητικότητα να καταγράφεται τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο του περασμένου έτους.
Παράλληλα, υπήρξε αύξηση των αιτημάτων παύσης εκπροσώπησης με 80.000 μέσα στο έτος από 16.000 το 2021, αλλά αξιολογείται ως σχετικά χαμηλός αριθμός βάσει των συνθηκών.
Μπορεί να φαντάζει μεγάλη η ετήσια διαφορά, αλλά το 2021 ήταν ένα έτος με ιδιαίτερα χαμηλό αριθμό παύσεων εκπροσώπησης.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο Δημήτρης Βράνης, Διευθυντής Διεύθυνσης Χρηστών Δικτύου ΔΕΔΔΗΕ, στο συνέδριο Power & Gas Forum, αυτό που προβληματίζει είναι ότι αναδείχτηκε το πρόβλημα της επ΄αόριστον παραμονής στην καθολική υπηρεσία.
Το πρόβλημα με την λεγόμενη «καθολική υπηρεσία»
Η λεγόμενη «καθολική υπηρεσία» στο ρεύμα υπάρχει σε όλη την ΕΕ και εξυπηρετεί όσους δεν μπορούν να βρουν προμηθευτή ή προσωρινά και μόνο δεν έχουν να πληρώσουν.
Αλλά πλέον στην Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες πελάτες που δεν ενδιαφέρονται να διατηρήσουν την παροχή τους, αλλά το ρυθμιστικό πλαίσιο δεν σταματά την ηλεκτροδότηση, γεγονός που δημιουργεί ζήτημα για τους προμηθευτές.
Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί πλέον η καθολική υπηρεσία στο ρεύμα είναι πρωτοφανής. Δεν τον συναντάς πουθενά στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Εκεί η καθολική υπηρεσία αφορά όσους (και για όσο) δεν μπορούν πράγματι να βρουν προμηθευτή. Εδώ, από ότι λένε οι πάροχοι στεγάζει συστηματικούς κακοπληρωτές που έχουν βρει ένα νόμιμο τρόπο να μην πληρώνουν.
Αφήνουν μεγάλα χρέη, τόσο στις εταιρείες από τις οποίες φεύγουν, όσο και στις εταιρείες που τους υποδέχονται λόγω καθολικής υπηρεσίας.
Μόνον ένας στους δέκα εξοφλεί τους λογαριασμούς στην ώρα του, ενώ πάνω από το 60% των πελατών της καθολικής υπηρεσίας δεν πληρώνει ποτέ τους λογαριασμούς του!
Ο ΥΠΕΚΑ Κώστας Σκρέκας που ρωτήθηκε για το θέμα πρόσφατα αναγνώρισε ότι κάτι πρέπει να γίνει γρήγορα, αλλά πλέον έχουμε εκλογές στις 21 Μαΐου οπότε η λύση παραπέμπεται για αργότερα.
Πότε θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για την «καθολική υπηρεσια»;
Οι πάροχοι έχουν ζητήσει νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης για τους μπαταχτσήδες της «Καθολικής Υπηρεσίας» αλλά προφανώς αυτό θα γίνει μετά τις εκλογές.
Σε αυτή εντάσσονται καταναλωτές που τους έχει καταγγελθεί η σύμβαση ηλεκτροδότησης λόγω οφειλών μέχρι να βρουν νέο προμηθευτή.
Εκεί όμως οχυρώνονται οι «στρατηγικοί κακοπληρωτές» αφού το θεσμικό πλαίσιο δεν προβλέπει χρονικό όριο παραμονής.
Την τελευταία διετία με αυξημένη μετακίνηση πελατών στο διάστημα της ενεργειακής κρίσης, η Καθολική Υπηρεσία είναι πλέον υπολογίσιμος «μεσαίος προμηθευτής» με 200.000 καταναλωτές και μερίδιο αγοράς σχεδόν 2,5%.
Είναι ο μοναδικός προμηθευτής που τα μερίδιά του αυξάνονται και μάλιστα με ανησυχητικούς ρυθμούς!
Στην Καθολική Υπηρεσία υπάρχουν φθηνά τιμολόγια επειδή είναι ρυθμιζόμενα σε μια τιμή, υψηλότερη μεν από τα οικιακά όταν αποφασίστηκαν, η οποία όμως δεν επιβαρύνθηκε με ρήτρα αναπροσαρμογής, με αποτέλεσμα να καταλήξουν τα πιο φθηνά.
Ο «ενεργειακός τουρισμός» μεταξύ προμηθευτών στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού έχει αυξηθεί, καθώς οι καταναλωτές αλλάζουν πάροχο για να γλυτώσουν από τις υψηλές τιμές.
Στην Καθολική Υπηρεσία ο αριθμός πελατών δεκαπλασιάστηκε πέρυσι, εξέλιξη που έχει προκαλέσει μεγάλες ανησυχίες στην πλευρά των πέντε μεγάλων προμηθευτών που επωμίζονται το βάρος της.
Η Καθολική Υπηρεσία, θεσμικά μέχρι και το 2019 ήταν έργο αποκλειστικά στη ΔΕΗ.
Πλέον η υπηρεσία ανατίθεται μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας που διενεργεί η ΡΑΕ και σε περίπτωση που δεν υπάρξει ενδιαφέρον, κατανέμεται στους πέντε μεγαλύτερους προμηθευτές βάσει μεριδίων και σε αναλογία του αριθμού μετρητών που εκπροσωπεί ο καθένας.
Μιλάμε για ΔΕΗ, Protergia, Elpedison, Hρων και NRG, με μεγαλύτερη «χαμένη» τη ΔΕΗ, αφού η μέτρηση έλαβε υπόψη όχι τα φορτία αλλά τον αριθμό μετρητών, όπου τα μερίδιά της είναι πιο αυξημένα.
Υπάρχει φυσικά η δυσκολία χιλιάδων καταναλωτών να αντεπεξέλθουν στις υψηλές τιμές ρεύματος.
Αυτό που φαίνεται, είναι ότι οι πελάτες της Καθολικής Υπηρεσίας αυξάνονται σημαντικά επειδή η ΔΕΗ πλέον αποκόπτει με σχετική αυστηρότητα τη μεγάλη μάζα των κακοπληρωτών που διαθέτει.
Οι προμηθευτές ζητούν από το ΥΠΕΝ να αναλάβει πρωτοβουλίες στη βάση γνωμοδότησης της ΡΑΕ, η οποία προβλέπει μέγιστη χρονική διάρκεια παραμονής 3 μηνών με εξαίρεση τους ευάλωτους καταναλωτές.
Όλα αυτά όμως αναβάλλονται για το καλοκαίρι, στην καλύτερη περίπτωση.