Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να αναδειχθεί ο νέος βασικός μέτοχος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, καθώς θα αποσφραγιστούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές των πέντε υποψήφιων σχημάτων στον σχετικό διαγωνισμό.

Το Υπερταμείο θα διαθέσει ποσοστό 50% συν μία μετοχή του μετοχικού κεφαλαίου και όχι μεγαλύτερο ποσοστό όπως έχει κάνει σε άλλα λιμάνια, καθώς προσδοκά σημαντικές υπεραξίες από το συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο μεσοπρόθεσμα.

Πρόκειται άλλωστε για μεγάλο λιμάνι που απέχει μόλις 61 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας και 38 χλμ. από το αεροδρόμιο και δεδομένης της εγγύτητάς του με τις Κυκλάδες και το Κεντρικό Αιγαίο θεωρείται ιδανικό «προγεφύρωμα» τόσο για την ακτοπλοΐα και τον θαλάσσιο τουρισμό όσο και για το εμπόριο.

Ηδη αξιολογήθηκαν για την πληρότητά τους τα τεχνικά και νομιμοποιητικά έγγραφα των πέντε υποψηφίων που έχουν προκριθεί στον τελευταίο γύρο του διαγωνισμού και προκρίθηκαν όλοι. Οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές αναμένεται να αποσφραγιστούν σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Υπερταμείου, στα μέσα Οκτωβρίου.

Το λιμάνι Λαυρίου διεκδικούν κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την εταιρεία κρουαζιέρας Celestyal, η κοινοπραξία της Ιντερκάτ με την Beaufort Sea Shipping Corporation και τη Newsphone Hellas, η κοινοπραξία της Olympic Marine, συμφερόντων του εφοπλιστή Γ. Προκοπίου, και της Cruise Terminal Investment, εταιρείας συνδεδεμένης με τη μεγαλύτερη διεθνώς ιδιωτική ναυτιλιακή MSC, ο όμιλος Israel Shipyards Industries Ltd και, τέλος, η Jet Plan Shipping Cο Ltd, η οποία συνδέεται με την ακτοπλοϊκή Seajets, συμφερόντων της οικογένειας Μάριου Ηλιόπουλου.

Αν και όλοι δεσμεύονται για τη συνέχεια όλων των επιμέρους δραστηριοτήτων που αναπτύσσει το λιμάνι –ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, εμπορικά φορτία και μαρίνα– ο κάθε υποψήφιος φέρεται να έχει διαφορετικό επιχειρηματικό σχέδιο και να δίνει προτεραιότητα σε διαφορετικούς τομείς.

Ετσι, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, εκτιμάται πως η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Celestyal θα δώσει έμφαση στον θαλάσσιο τουρισμό.

Τον θαλάσσιο τουρισμό φέρεται να έχει ως προτεραιότητα και η κοινοπραξία Olympic Marine – MSC. Από την πλευρά της, η ισραηλινή εταιρεία φέρεται από κύκλους της αγοράς να έχει ως προτεραιότητα το εμπόριο, ενώ η Jet Plan Shipping τεκμαίρεται πως ενδιαφέρεται κυρίως για την ακτοπλοΐα, δεδομένης της σχέσης της με τον όμιλο της Seajets.

Οποιος επενδυτής τελικά επικρατήσει, κάτι που θα κριθεί από το ύψος της οικονομικής προσφοράς, θα δεσμευτεί συμβατικά για την εξυπηρέτηση όλων των δραστηριοτήτων. Και αυτό διότι το Δημόσιο επιθυμεί το Λαύριο να διατηρήσει χαρακτήρα ολοκληρωμένου λιμένα.

Σημειώνεται πάντως πως ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου έχει ήδη ωριμάσει σχέδια και προχωράει στη μεγέθυνση της μαρίνας με την τοποθέτηση πλωτών προβλητών που θα προσθέσουν τουλάχιστον 100 επιπλέον θέσεις. Επίσης, η χερσαία ζώνη –που ανήκει βάσει σύμβασης παραχώρησης στον Οργανισμό και εκτείνεται έως και τη μαρίνα Θορικού– διαθέτει κι άλλους χώρους όπου μπορεί να αναπτυχθεί μαρίνα.

Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι η αξία της επιχείρησης μαζί με τις δυνητικές μελλοντικές ταμειακές ροές που μπορεί να παράγει κινείται στα επίπεδα των 44 εκατ., δηλαδή 15 φορές περίπου τα κέρδη EBITDA του 2024 (2,9 εκατ.). Εκτίμηση που σημαίνει πως το 50% αποτιμάται πλησίον των 22 εκατ. ευρώ. Οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές αναμένεται να αποσφραγιστούν σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Υπερταμείου, στα μέσα Οκτωβρίου.

Διαβάστε ακόμη: