Κολοσσοί όπως η Coca-Cola UK, η Formula One Marketing και η Reckitt ανήκουν στον κατάλογο των κατά συρροή κακοπληρωτών στην Βρετανία, καθώς καθυστερούν κατά μέσο όρο 11ο ημέρες να πληρώσουν τα τιμολόγια βραχυκυκλώνοντας τις μικρότερες επιχειρήσεις, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «The Times».
Η βρετανική κυβέρνηση θα εφαρμόσει μια σειρά μέτρων για να αντιμετωπίσει το ζήτημα. Ανάμεσα τους είναι η ανάθεση περισσότερων εξουσιών στον Επίτροπο που είναι αρμόδιος για τις μικρές επιχειρήσεις για να μπορεί να διερευνήσει τις καθυστερημένες πληρωμές. Από τον Απρίλιο οι επιχειρήσεις που υποβάλλουν προσφορά για κυβερνητικές συμβάσεις αξίας άνω των 5 εκατομμυρίων λιρών θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι πληρώνουν τα τιμολόγιά τους κατά μέσο όρο εντός 55 ημερών.
Ωστόσο ήδη η έρευνα της Good Business Pays, η οποία διεξάγει εκστρατείες για τη δικαιότερη μεταχείριση των προμηθευτών, ανέλυσε δημόσια αρχεία από περισσότερες από 5.000 εταιρείες για να εντοπίσει τους αργούς πληρωτές.
Τι λένε οι μικρές επιχειρήσεις
«Αυτές οι εταιρείες είναι οι χειρότερες των βρετανικών επιχειρήσεων και σχηματίζουν μια γκαλερί απατεώνων από ανθρώπους που πληρώνουν τις μικρές επιχειρήσεις τους με καθυστέρηση, ή είναι κατά συρροή καθυστερημένοι πληρωτές» τονίζει στην εφημερίδα ο Craig Beaumont, από την Ομοσπονδία Μικρών Επιχειρήσεων.
Περισσότερες από 90 εταιρείες εμφανίζονται στον κατάλογο παρακολούθησης καθυστερημένων πληρωμών κάθε χρόνο από τότε που η αναφορά πληρωμών έγινε υποχρεωτική το 2017, γεγονός που τις καθιστά κατά συρροή καθυστερημένους πληρωτές.
Η Coca-Cola Europacific Partners, η οποία περιλαμβάνει τη βρετανική επιχείρηση, ανέφερε μέσο χρόνο πληρωμής 110 ημέρες. Η Reckitt, ο όμιλος καταναλωτικών αγαθών στον οποίο ανήκουν εμπορικά σήματα όπως τα Dettol και Nurofen, χρειάστηκε 125 ημέρες για να πληρώσει τους προμηθευτές. Η Formula One Marketing, θυγατρική του Formula One Group, πλήρωσε τα τιμολόγιά της σε 124 ημέρες.
Η Liz Barclay, Επίτροπος για τις μικρές επιχειρήσεις, χαρακτήρισε τους χρόνους πληρωμής «κατάφωρα άδικους» για τις μικρές επιχειρήσεις και έγινε πιο γλαφυρή περιγράφοντας ως αλάτι σε μια θανατηφόρα πληγή. «Εκπλήσσομαι που οποιαδήποτε επιχείρηση πιστεύει ότι, σε μια ψηφιακή εποχή όπου είναι δυνατή η σχεδόν άμεση πληρωμή των τιμολογίων, είναι αποδεκτό να πληρώνει σε 90 ημέρες, πόσο μάλλον σε 396 ή 125» είπε χαρακτηριστικά.
Μεταξύ των αργοπληρωτών ήταν η AB InBev UK, μέρος του ομίλου που κατέχει μάρκες μπύρας, όπως η Beck’s και η Budweiser, η οποία πλήρωνε τα τιμολόγιά της σε 116 ημέρες κατά μέσο όρο. Η Mondelez UK Confectionery, ιδιοκτήτρια της Cadbury, άφησε τις μικρές επιχειρήσεις να περιμένουν 102 ημέρες για την πληρωμή τους.
Η αντίδραση των επιχειρήσεων
Σε ανακοίνωσή της, η Formula One υποστήριξε ότι «δεν είναι αλήθεια ότι η Φόρμουλα 1 πληρώνει αργά. Πάνω από τα δύο τρίτα των πληρωμών που πραγματοποιήθηκαν κατά την εν λόγω περίοδο ήταν σε θυγατρικές εταιρείες που ανήκουν εξ ολοκλήρου στη Formula 1 και επομένως η περίοδος διακανονισμού δεν έχει καμία σημασία».
Η ανακοίνωση της Reckitt είναι πιο γενικόλογη. «Η Reckitt δεν έχει καμία σχέση με τις πληρωμές που έχουν γίνει: Έχουμε μια τυποποιημένη παγκόσμια προσέγγιση για τους όρους πληρωμής και υποστηρίζουμε τις ανάγκες των μικρότερων προμηθευτών μας προσφέροντας ευελιξία όπου μπορούμε».
Το κόστος στη βρετανική οικονομία
Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές προς τις μικρές επιχειρήσεις έχουν επιβλαβή αντίκτυπο στην οικονομία, σύμφωνα με τον Beaumont. «Πιστεύουμε ότι οι καθυστερημένες ή αργές πληρωμές αφαιρούν 2,5 δισ. λίρες από την οικονομία σε χαμένο ΑΕΠ, γεγονός που θα έσωζε 50.000 μικρές επιχειρήσεις κάθε χρόνο από το να βάλουν λουκέτο.
«Αν δεν είχατε τις μικρές επιχειρήσεις να πρέπει να κυνηγούν συνεχώς τα τιμολόγια, αν δεν τις είχατε να ανησυχούν για τα κυμαινόμενα έσοδά τους κάθε μήνα επειδή δεν είναι σίγουροι αν ο κύριος πελάτης τους θα πληρώσει εκείνο το μήνα ή όχι, θα αυξάνατε την αποτελεσματικότητα και θα κάνατε επίσης το να είσαι ιδιοκτήτης μικρής επιχείρησης καλύτερο».
Από την προηγούμενη έκθεση, τον Αύγουστο του 2023, υπήρξε αύξηση κατά 20% στις εταιρείες που ανέφεραν μέσο χρόνο πληρωμής μεγαλύτερο των 80 ημερών.
Ωστόσο, υπήρξαν ορισμένες θετικές αλλαγές. Δεκαεννέα εταιρείες που κατονομάζονταν προηγουμένως δεν περιλαμβάνονται πλέον στη λίστα παρακολούθησης. Η YouGov, η εταιρεία δημοσκοπήσεων, χρειάστηκε στο παρελθόν 126 ημέρες για να πληρώσει τους προμηθευτές. Ωστόσο, στο τελευταίο οικονομικό τρίμηνο, οι δημόσιες καταθέσεις έδειξαν ότι αυτό είχε μειωθεί σε 47 ημέρες.
Περισσότερες από τις μισές εταιρείες που χρειάζονται περισσότερες από 100 ημέρες για να πληρώσουν τους προμηθευτές είναι στον τομέα της μεταποίησης.