Σε πρωταγωνιστικό ρόλο στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων βρίσκονται οι Έλληνες εφοπλιστές και το 2024. Μέσα στο α’ εξάμηνο έχουν δώσει συνολικά 121 παραγγελίες για δεξαμενόπλοια, γκαζάδικα, φορτηγά και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Αναλυτικά μέχρι στιγμής έχουν δοθεί:

■ 65 παραγγελίες για δεξαμενόπλοια (ο τομέας των Suezmax είναι η κύρια προτίμησή τους με 18 παραγγελίες).

■ 31 παραγγελίες για αεριοφόρα πλοία, 20 παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους (16 από τις 20 παραγγελίες αφορούν τον τομέα Kamsarmax).

■ 20 παραγγελίες για φορτηγά, εκ των οποίων οι 16 αφορούν τον τομέα Kamsarmax.

■ 5 παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Συνολικά 72 ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων και οι 20 από αυτές έχουν κάνει τις 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες.

Παρά την αύξηση του κόστους ναυπήγησης πλοίων, το βιβλίο παραγγελιών για τις τέσσερις κύριες κατηγορίες πλοίων, ήτοι μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς αερίου άνω των 10.000 τόνων DW, συνεχίζει να αυξάνεται, κυρίως λόγω των ισχυρών ταμειακών ροών των πλοιοκτητών και της ανάγκης ανανέωσης του στόλου.

Ακόμη και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, η πρόσφατη άνοδος των ναύλων οδήγησε πολλές εταιρείες και πλοιοκτήτες να επανεκκινήσουν τα προγράμματα ανανέωσης του στόλου τους και να δώσουν νέες παραγγελίες στα ναυπηγεία. «Είναι αξιοσημείωτο ότι ορισμένες από τις νέες παραγγελίες, περίπου 3%, έχουν προγραμματιστεί για παράδοση μέχρι το 2028 ή ακόμη και τους πρώτους μήνες του 2030.

Αυτό αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, όταν μόνο 17 πλοία (ή 0,7%) στο βιβλίο παραγγελιών είχαν ημερομηνίες παράδοσης πέραν των τεσσάρων ετών από τότε», επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.

Στις αρχές Ιουνίου η αναλογία βιβλίων παραγγελιών προς στόλο (σε όρους χωρητικότητας dwt/teu/cbm) για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια, τα εμπορευματοκιβώτια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ήταν 9,3%, 10%, 20,3% και 47,7%, αντίστοιχα. Αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ανατρέχοντας ένα έτος πίσω, οι αντίστοιχοι δείκτες βιβλίου παραγγελιών προς στόλο ήταν 7,1%, 4,6%, 27,9% και 41,8%, ενώ την ίδια περίοδο το 2022 οι δείκτες ήταν 6,5%, 5,8%, 27% και 32,2%.

Ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο αυξήθηκε για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου κατά 43%, για τα δεξαμενόπλοια κατά 72% και για τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου κατά 48% τα τελευταία δύο χρόνια. Από την άλλη πλευρά, το βιβλίο παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων, επηρεασμένο από τις χαμηλές τιμές ναύλων που κυριάρχησαν στην αγορά τα τελευταία δύο χρόνια, είδε τον λόγο βιβλίου παραγγελιών προς στόλο να μειώνεται κατά 25%.

Τα ναυπηγεία
Σύμφωνα με την ανάλυση, η ανάκαμψη των ναύλων μετά την περίοδο COVID έδωσε σημαντική ώθηση στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία. Τον Ιούνιο του 2022 υπήρχαν 153 ενεργά ναυπηγεία. Ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 160 έως τον Ιούνιο του 2023 και ανέβηκε περαιτέρω σε 180 έως τον φετινό Ιούνιο, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 17,7% σε διάστημα δύο ετών. «Oπως αναμενόταν, τα ναυπηγεία που ειδικεύονται στην κατασκευή πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοιων σημείωσαν τη σημαντικότερη ανάπτυξη.

Ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων κατασκευής χύδην φορτηγών πλοίων αυξήθηκε από 80 τον Ιούνιο του 2022 σε 88 το 2023 και, τέλος, σε 106 φέτος», επισημαίνουν οι αναλυτές και προσθέτουν: «Ομοίως, το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει σημαντική άνοδο, με τα ενεργά ναυπηγεία να κάνουν άλμα από 60 το 2022 σε 78 το 2024, που αντιστοιχεί σε αύξηση 30%.

Τα κινεζικά ναυπηγεία ήταν οι κύριοι ωφελημένοι αυτής της ανάπτυξης, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση 37% στα ενεργά ναυπηγεία μέσα σε δύο χρόνια. Το 2022 υπήρχαν 83 ενεργά κινεζικά ναυπηγεία, αριθμός που αυξήθηκε σε 92 το 2023 και έφτασε στα 113 τον φετινό Ιούνιο. Αντίθετα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα παρέμεινε σχετικά σταθερός τα τελευταία δύο χρόνια».

Στο μεταξύ, ο αριθμός των εταιρειών που επενδύουν στην αγορά νέων πλοίων έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία δύο χρόνια.

«Για να είμαστε ακριβείς, τον Μάιο του 2022 το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ήταν κατανεμημένο σε 381 διαφορετικές εταιρείες που εδρεύουν σε 43 χώρες. Μέσα στα τελευταία δύο χρόνια ο αριθμός των εταιρειών που επενδύουν στην αγορά νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε κατά περίπου 35%, φτάνοντας στις αρχές Ιουνίου στις 512 σε 46 χώρες.

Η Ελλάδα και η Κίνα ηγήθηκαν της αύξησης των εταιρειών που εισήλθαν στην αγορά νεότευκτων πλοίων, με ποσοστό 20% και 18% αντίστοιχα, κατά τους τελευταίους 24 μήνες. Τον Μάιο του 2022 60 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν πλοία σε παραγγελία. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί σημαντικά, με 72 ελληνικές εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων. Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επίσης σημειώσει σημαντική επέκταση. Τον Μάιο του 2022 130 κινεζικές εταιρείες είχαν επενδύσει στην αγορά νεότευκτων πλοίων για τους τέσσερις κύριους τομείς.

Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί κατά 18%, με 153 εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι από το βιβλίο παραγγελιών του φετινού Ιουνίου τα ελληνικά μεγάλα ονόματα έχουν σημαντική παρουσία. Συγκεκριμένα, 20 από τις 72 ελληνικές εταιρείες (28%) έχουν τοποθετήσει 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες (72%)», αναφέρουν οι αναλυτές. Μέσα στον Ιούνιο ελληνικών συμφερόντων εταιρείες έκαναν παραλαβές νεότευκτων και ανακοίνωσαν το ναυπηγικό τους πρόγραμμα.

Αγγελική Φράγκου
Η Navios Partners παρέλαβε άλλο ένα νεότευκτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Πρόκειται για το «Zim Condor», μεταφορικής ικανότητας 5.300 εμπορευματοκιβωτίων. Πριν από λίγες ημέρες η εταιρεία-κολοσσός συμφερόντων της κυρίας Αγγελικής Φράγκου πρόσθεσε στο υπάρχον βιβλίο παραγγελιών containerships ακόμα δύο πλοία χωρητικότητας 7.900 teu, με οψιόν για άλλα δύο. Θα κατασκευαστούν στις γιάρδες της HJ Shipbuilding & Construction και συνοδεύονται από τετραετούς διάρκειας ναυλώσεις.

Το συνολικό ναυπηγικό κόστος της Navios Partners ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στα containerships, στα πλοία ξηρού χύδην φορτίου και τα δεξαμενόπλοια. Επίσης, έχει σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα για 17 νεότευκτα δεξαμενόπλοια.

Μέχρι τον περασμένο μήνα η Navios Partners διέθετε έσοδα 3,3 δισ. δολάρια, από τα οποία 1,7 δισ. προερχόταν από τον στόλο των containerships και 1,2 δισ. από τα δεξαμενόπλοια. Η Navios Partners παρέλαβε επίσης το «Nave Cosmos», το πρώτο δεξαμενόπλοιο Aframax/LR2 Product Tanker από ένα σύνολο 12 παρόμοιων πλοίων υπό κατασκευή. Το «Nave Cosmos», χωρητικότητας 115.651 dwt, είναι εξοπλισμένο με scrubber και διαθέτει αντλίες Framo.

Αριστείδης Πίττας
To νεότευκτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Stephania K» μόλις παρέλαβε η εισηγμένη στην αμερικανική κεφαλαιαγορά Euroseas συμφερόντων του κ. Αριστείδη Πίττα. Είναι το έκτο από μια σειρά εννέα πλοίων που ναυπηγεί η εταιρεία και τελευταίο από τα τρία πλοία των 1.800 teu. Η παράδοση πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων της Hyundai Mipo Co. στις 28 Ιουνίου μετά την τελετή ονοματοδοσίας και τις εορταστικές εκδηλώσεις. Αναχώρησε, μάλιστα, αμέσως για το παρθενικό του ταξίδι.

Το M/V «Stephania K» έχει ήδη ναυλωθεί για ελάχιστη περίοδο 23 έως μέγιστη περίοδο 25 μηνών προς 22.000 δολάρια την ημέρα, σαφής ένδειξη της συνεχούς ενίσχυσης των τιμών της αγοράς ναύλωσης containerships κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών. Η παρούσα ναύλωση αναμένεται να συνεισφέρει περίπου 11 εκατ. δολάρια EBITDA για την ελάχιστη συμβατική περίοδο – αυξάνει την εναπομένουσα κάλυψη της ναύλωσης του 2024 στο 90%.

stephania
Η εισηγμένη στην αμερικανική κεφαλαιαγορά Euroseas, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα, παρέλαβε πριν από μία εβδομάδα τo νεότευκτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Stephania K»

Κώστας Δελαπόρτας
Η DryDel Shipping παρέλαβε και έκανε την ονοματοδοσία στο νεότευκτο φορτηγό πλοίο «Warrior». Είναι το πρώτο από μια σειρά τεσσάρων φορτηγών στο πλαίσιο του ναυπηγικού προγράμματος της εταιρείας του κ. Κώστα Δελαπόρτα. Είναι μεταφορικής ικανότητας 40.000 dwt και κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Namura Shipyards στο Ιμάρι της Ιαπωνίας. Η εταιρεία διαθέτει σήμερα 11 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου: δύο Kamsarmax, οκτώ Ultramax και ένα Handysize.

Πέντε πλοία από τον στόλο ανήκουν στην εταιρεία και έξι είναι του BBC (bareboat). Επιπλέον, 18 μεσαίου μεγέθους πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου ιαπωνικής κατασκευής, που ανήκουν κυρίως σε Ιάπωνες πλοιοκτήτες, ναυλώνονται σε μακροπρόθεσμη βάση. Η DryDel παρέλαβε επίσης την περασμένη Τετάρτη το «MV Allegra». Το πλοίο ναυπηγήθηκε από τη Namura της Ιαπωνίας και έχει μεταφορική ικανότητα 40.005 τόνων. Το «MV Allegra» είναι το δεύτερο νεότευκτο που παραλαμβάνει η DryDel σε λιγότερο από έναν μήνα.

warrior

Νίκος Τσάκος
Τον Ιούνιο στη γενική συνέλευση της εισηγμένης στην αμερικανική κεφαλαιαγορά του NYSE Tsakos Energy Navigation του ομίλου Τσάκου, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος Νίκος Τσάκος αναφέρθηκε και στο ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας: «Είμαστε υπερήφανοι για το μοντέλο ανάπτυξης της εταιρείας η οποία μεγαλώνει συνεχώς με αύξηση οικονομικών μεγεθών σε σύγκριση με πέρυσι.

Ο στόλος εκσυγχρονίζεται. Πουλήσαμε 13 πλοία με μέσο όρο ηλικίας τα 18,5 έτη και 1 εκατομμυρίου τόνων μεταφορικής ικανότητας και την ίδια ώρα αγοράσαμε αλλά και παραγγείλαμε τη ναυπήγηση πλοίων με μέσο όρο ηλικίας 1,2 έτη, ενώ σχεδόν διπλασιάσαμε τη μεταφορική ικανότητα του στόλου της ΤΕΝ. Μειώσαμε τον μέσο όρο ηλικίας όλου του στόλου κατά δύο χρόνια». Και προσέθεσε:

«Στόχος της ΤΕΝ είναι να έχει έναν πράσινο στόλο έως το 2030. Προς τον σκοπό αυτό έχει επενδύσει ήδη 1 δισ. δολάρια σε ναυπηγήσεις και θα δώσει άλλο 1 δισ. τα επόμενα δύο χρόνια για να ολοκληρώσει η εταιρεία την πράσινη μετάβαση. Για τον ανταγωνισμό υπάρχουν 12 εταιρείες στο μέγεθος της ΤΕΝ που μοιράζονται το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς.

Η ΤΕΝ είναι η μόνη από αυτές τις εταιρείες που έχει δεξαμενόπλοια διαφόρων τύπων, αλλά και LNG προσφέροντας στον πελάτη αυτό που θέλει σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές που εστιάζουν σε έναν τύπο δεξαμενόπλοιου».