Σαν ένα ηράκλειο άθλο περιγράφουν οι Financial Times την αναγέννηση της νότιας ακτογραμμής της ελληνικής πρωτεύουσας, της λεγόμενης Αθηναϊκής Ριβιέρας. Η εφημερίδα εκφράζει αμφιβολίες για το κατά πόσο οι ελληνικές υποδομές μπορούν να στηρίξουν αυτό το επικό όραμα.
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα, η περιοχή αυτή χρησιμοποιούνταν ακόμα και από τους Αρχαίους Έλληνες, για την ανοικοδόμηση ναών με θέα στο Αιγαίο, και ενώ από τη δεκαετία του 1960 οι Αθηναίοι άρχισαν να χτίζουν εκεί τις εξοχικές τους κατοικίες, για δεκαετίες, η ακτογραμμή ήταν άγνωστη στους ξένους τουρίστες.
Μόνο τα τελευταία χρόνια άρχισε η ακτογραμμή των 60 χιλιομέτρων, από τον Πειραιά έως το Σούνιο, να εξελίσσεται σε έναν περιζήτητο προορισμό του real estate, για ντόπιους και ξένους επενδυτές.
Ο όρος «Αθηναϊκή Ριβιέρα» ήταν ένα δημιούργημα του Χρύσανθου Πανά, ιδιοκτήτη του Island, που μέσα στην ελληνική κρίση χρέους, άρχισε να προσπαθεί να προσελκύσει ξένη πελατεία.
Όπως το rebranding της ακτογραμμής, έτσι και τα projects που αλλάζουν την όψη της έχουν τις ρίζες τους στην κρίση, όταν στο πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων που επέβαλαν τα μνημόνια, το εγκαταλελειμμένο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού πουλήθηκε στην Lamda Development, για σχεδόν 1 δισ. ευρώ, το 2014.
«Το έργο αυτό ξεκίνησε σε μία εποχή που η Ελλάδα ήταν χρεοκοπημένη. Τώρα, βάζουμε την Ελλάδα ξανά στον χάρτη, αλλά για τους σωστούς λόγους αυτή τη φορά», λέει στους FT ο Οδυσσέας Αθανασίου, CEO της Lamda Development, περιγράφοντας το Ελληνικό σαν μια «paradise city», που θα υποδεχθεί τους πρώτους της κατοίκους έως τα Χριστούγεννα του 2026.
Όμως, οι δήμαρχοι των γειτονικών δήμων δεν συμμερίζονται την αισιοδοξία του κ. Αθανασίου. Ο Ανδρέας Κονδύλης, του Αλίμου, μιλά στους FT για την επιβαρυμένη κίνηση της περιοχής. «Φανταστείτε τι θα γίνει όταν πάνω από 100.000 άνθρωποι θα μετακινούνται για τις δουλειές τους», λέει.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, τα σχέδια για την ένωση του Ελληνικού με τον αυτοκινητόδρομο έχουν μείνει στα χαρτιά, ενώ δεν υπάρχουν σχέδια για επέκταση του μετρό στη Γλυφάδα.
Ο υπουργός Εσωτερικών, Άκης Σκέρτσος, απαντά ότι υπάρχει χρόνος για τα έργα αυτά, έως το 2030 που θα παραδοθεί το σύνολο του Ελληνικού.
Και την ίδια στιγμή, δεν είναι σαφές πώς θα αντιδράσει η αγορά του real estate όταν χιλιάδες ακίνητα θα βγουν προς πώληση σε μικρό χρονικό διάστημα, σημειώνει ο Γιάννης Πλουμής-Σωτηρόπουλος, γενικός διευθυντής της Πλουμής-Σωτηρόπουλος. «Δεν είμαι σίγουρος εάν θα υπάρχει ζήτηση για όλη αυτή την προσφορά», λέει.
«Η μεταμόρφωση της Αθηναϊκής Ριβιέρας σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο για την ελληνική πρωτεύουσα. Αλλά καθώς ο ορίζοντας αρχίζει να αλλάζει, το κεντρικό ζήτημα για όλους τους εμπλεκόμενους είναι να βρουν την ισορροπία μεταξύ της προόδου και της ποιότητας ζωής για τους κατοίκους της», καταλήγουν οι Financial Times.