*** Όποιος σήμερα έχει…π(β)απόρια, έχει τόλμη και αναλαμβάνει τα ρίσκα του, μπορεί να αποκομίσει τρελά χρήματα. Είναι τόσο ευνοϊκές οι συγκυρίας στο μεταφορικό έργο των εφοπλιστών, που ακόμα και μία… σκούνα να έχεις, γίνεσαι πλούσιος. Το γιατί θα το διακρίνεται πολύ εύκολα στη συνέχεια
*** Ποιοι είναι οι Έλληνες εφοπλιστές που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο και στην Ευρώπη και αλλού, κυριολεκτικά θησαυρίζοντας; Ο όμιλος Οικονόμου με την TMS Tankers και ο όμιλος Ανδρέα Μαρτίνου με την Minerva Maritime, είχαν τα πρωτεία τον Απρίλιο, ενώ και οι όμιλοι Κ. Μαρτίνου, Δ. Διαμαντίδη, Δ. Προκοπίου, Αθ. Μαρτίνου και Τσάκου είχαν και έχουν παρουσία στη διακίνηση ποσοτήτων πετρελαίου από τα ρωσικά λιμάνια. Αλλά και άλλοι μικρότεροι πλοιοκτήτες έχουν τις χρυσές τους ευκαιρίες και ας μην έχουν πρωτοκλασάτο όνομα ή ικανό αριθμό κατάλληλων για μεταφορά καυσίμων πλοίων

*** Και λέω ότι θησαύρισαν οι Έλληνες εφοπλιστές μας, γιατί τα ναύλα για τα τανκερ Aframax και Suezmax, πήγαν κυριολεκτικά στο θεό! Από τα 6.000 δολάρια την ημέρα τον Φεβρουάριο, εκτινάχθηκαν στα 350.000 (!!!) δολάρια την ημέρα μετά την εισβολή, σύμφωνα με στοιχεία του Baltic Exchange, δηλαδή 60 (!!!) φορές μεγαλύτερες. Ρόλο βέβαια σε αυτή την παράλογη και πρωτοφανή αύξηση έπαιξε το ιδιαίτερα αυξημένο κόστος ασφάλισης και ο σχετικά μικρός αριθμός διαθέσιμων δεξαμενόπλοιων

Οι χώρες – καλύτεροι πελάτες του ρωσικού αργού! Οι περισσότεροι εισαγωγείς φυσικού αερίου έχουν ανοίξει λογαριασμούς σε ρούβλια!!!

*** Ποιες χώρες τώρα είναι οι μεγαλύτεροι και καλύτεροι πελάτες του ρωσικού αργού. Η Ολλανδία είναι ο κορυφαίος ευρωπαϊκός προορισμός και ακολουθούν η Κίνα,η Τουρκία, η Ινδία και η Νότια Κορέα. Η Ινδία μάλιστα έχει πετύχει, εν μέσω πολεμικών συγκρούσεων στην Ουκρανία, ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στα μακροπρόθεσμα συμβόλαιά της, καθώς οι συμφωνίες περιλαμβάνουν και εξαγωγές δικών της προϊόντων προς τη Ρωσία, λίαν απαραίτητων για τη δική της βιομηχανία

*** Από την άλλη πλευρά, χώρες όπως η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Βουλγαρία έχουν μπλοκάρει το ευρωπαϊκό σχέδιο για σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και καλά κάνουν, καθώς φροντίζουν πρωτίστως για την ενεργειακή τους ασφάλεια. Με αποτέλεσμα το σχέδιο να πάει όλο και πιό πίσω και ουσιαστικά μέχρι τώρα να ακυρώνεται στην πράξη. Όχι μόνο από τη δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά και από όσα αποκάλυψε ουσιαστικά χθες από τις ΗΠΑ, ο Μάριο Ντράγκι

*** «Δεν υπάρχει επίσημη δήλωση για το τι σημαίνει παραβίαση κυρώσεων, κανείς δεν είπε ποτέ τίποτα για το αν οι πληρωμές σε ρούβλια παραβιάζουν τις κυρώσεις ή όχι, πώς οργανώνονται αυτές οι πληρωμές, επομένως είναι μια τόσο γκρίζα ζώνη σε αυτό», είπε και συμπλήρωσε άκρως δηκτικά και αποκαλυπτικά ότι «στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι από τους εισαγωγείς φυσικού αερίου έχουν ήδη ανοίξει τους λογαριασμούς τους σε ρούβλια με την Gazprom»!

*** Να όμως και μία είδηση που αφορά την Ελλάδα και δεν έχει γίνει γνωστή μέχρι τώρα. Η ελληνική κυβέρνηση, λοιπόν, μαζί με τις κυβερνήσεις Μάλτας και Κύπρου, μπλόκαραν κυρώσεις που είχαν προταθεί από την Κομισιόν και αφορούσαν σε απαγόρευση μεταφοράς και εισαγωγής σε τρίτες χώρες, εκτός Ε.Ε., ρωσικού πετρελαίου. Συνεπώς, οι τολμηροί ιδίως εφοπλιστές, ακόμα και σε πιθανή ευρωπαϊκή απαγόρευση, δεν θα είχαν και μεγάλη απώλεια πελατείας…

Φουντώνουν τα σενάρια για σκέψεις εξόδου 3+2 μεγάλων εισηγμένων από το Χρηματιστήριο!

***Εδώ και αρκετό καιρό πλανάται μια φήμη πάνω από το Χρηματιστήριο της Αθήνας, βάσει της οποίας κάποιες μεγάλες εισηγμένες επιχειρήσεις, στην προκειμένη περίπτωση 2 της υψηλής κεφαλαιοποίησης, εξετάζουν το ενδεχόμενο να εξέλθουν από το Χρηματιστήριο και χωρίς την πίεση των ελέγχων των αρμοδίων αρχών να αναζητήσουν αλλού τρόπους χρηματοδότησης.

***Η φημολογία αυτή στηρίχθηκε κατ’ αρχήν με αφορμή την διανομή κερδών από τον ΟΤΕ και την ενίσχυση αντί διανομής του συνόλου των μερισμάτων, του επιθετικού προγράμματος αγοράς ιδίων μετοχών!

***Και ενισχύθηκε από τη φημολογία ότι πιθανόν και άλλη μια εισηγμένη της υψηλής κεφαλαιοποίησης να μεθοδεύει έξοδο από το ΧΑ και σχεδιασμό εισαγωγής σε ξένης χρηματιστηριακή αγορά, το Λονδίνο ή τη Νέα Υόρκη! Πληροφορία που ούτε διαψεύσθηκε, ούτε επιβεβαιώθηκε αρμοδίως.

***Από εκεί και πέρα, με αφορμή την υπόθεση Ελλάκτωρα και την προαιρετική Δημόσια Πρόταση από τους Ολλανδούς, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες μετοχικές εξελίξεις, φουντώνουν τα σενάρια για πιθανή μελλοντική αποχώρηση της εισηγμένης από το Χρηματιστήριο, η οποία και θα στραφεί σε ομολογιακά δάνεια εάν και όταν χρειαστεί.

***Ταυτοχρόνως θα απαλλαγεί από την ομηρία της κάθε Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, που σε άλλες περιπτώσεις «κλείνει τα μάτια» και σφυρίζει αδιάφορα και σε άλλες διενεργεί εξονυχιστικούς ελέγχους στο εξωτερικό που προϋποθέτουν δουλειά από μια στρατιά δικηγόρων, που κατά κοινή έκπληξη διενεργεί μία και μόνη super υπάλληλος, ως σύγχρονη Wonder Woman!

***Στο ίδιο μήκος κύματος πιθανόν να κινηθεί και άλλη υπό εξαγορά εισηγμένη επιχείρηση, «της μόδας» βάσει της συγκυρίας και της ενεργειακής κρίσης, στην οποία εάν όλα εξελιχθούν καλά, θα υποβληθεί Δημόσια Πρόταση!

***Τέλος υπάρχει άλλη μια εταιρία εισηγμένη μικρής κεφαλαιοποίησης όπου ο δημοσιοσχεσίτης βασικός μέτοχος, με τις πλάτες των τραπεζών στις οποίες πουλάει ακριβά και αγοράζει φθηνά, «κάνει παιχνίδι» με εξαγορές και κινήσεις «μπες βγες»…

Τα 3 φαβορί για την Αττική οδό: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Macquarie!

***Σε μια διεθνή διαγωνιστική διαδικασία όπου μάλιστα συμμετέχουν πανίσχυροι παίκτες και επιθετικά funds, δεν μπορείς σε καμμία περίπτωση να προβλέψεις τον πλειοδότη ή τον τελικό νικητή! Γιατί εκεί που δεν το περιμένεις έρχεται μια ιλιγγιώδης πρόταση από το πουθενά, που σπάει τα κοντέρ και όλα τα ιστορικά ρεκόρ.

***Ποιος περίμενε άραγε ότι ο Γ. Περιστέρης θα πρόσφερε το ποσόν των 1,5 δις. ευρώ για την Εγνατία οδό; Ποιος θα το φανταζόταν ότι η Macquarie θα υπέβαλε προσφορά 2,1 δις. για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, για ποσοστό μειοψηφίας δηλαδή, χωρίς κανέναν έλεγχο στο μάνατζμεντ;;;

***Η αλήθεια ωστόσο είναι ότι πίσω από κάθε οικονομική προσφορά, ειδικά όσον αφορά τις πολύ μεγάλες που ανατρέπουν δεδομένα, υπάρχουν σχεδιασμοί, προβλέψεις και εκτιμήσεις οι οποίες κρίνονται στην πράξη στο μέλλον. Γιατί επιχειρηματίες, fund managers και διαχειριστές έχουν στο μυαλό τους «την μεγάλη εικόνα», όλο το έργο, σε όλο το φάσμα και τις εκδοχές του, που στο τέλος της ημέρας τους δικαιώνει ή όχι!

***Γι αυτό και εξ ορισμού, δεν δέχομαι χαρακτηρισμούς του τύπου ότι ο τάδε ή ο δείνα έδωσε πολλά και αγόρασε ακριβά! Όχι, για να δώσει τόσα, κάτι έχει στο μυαλό του, κάτι βλέπει που δεν βλέπουν οι άλλοι ή δεν θέλουν να δουν!

***Υπό αυτό το πρίσμα δεν μπορώ να αποκλείσω ότι στον διαγωνισμό για την Αττική οδό θα σπάσουν πάλι τα κοντέρ! Βεβαίως η συγκυρία την ώρα τούτη δεν ευνοεί! Το κόστος χρήματος, λόγω αύξησης επιτοκίων που βαίνουν ανοδικά, έχει αυξηθεί ενώ υφίσταται μια διεθνής αβεβαιότητα λόγω ενεργειακής κρίσης και Ουκρανικού. Οπότε ευλόγως ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση χαμηλώνουν τον πήχη και εκεί που μιλάγαμε ακόμη και για 3 δις. αυτή την ώρα δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα πρόταση που να μπορεί να υπερβεί το όριο των 2,2 έως 2,4 δις., ενώ πολλοί είναι εκείνοι που μιλούν για οροφή στα 2 δις. ευρώ, κάτι που προσωπικά δεν το πιστεύω!

***Βεβαίως μέχρι τον Οκτώβριο που θα μπει στην τελική ευθεία η διαδικασία, πολλά μπορεί να έχουν αλλάξει. Όπως και το ενδεχόμενο ο διαγωνισμός να πάει ακόμη πιο πίσω αν η συγκυρία δεν είναι ευνοϊκή!

***Ως γνωστόν οι υποψήφιοι διεκδικητές της Αττικής οδού, που εκδήλωσαν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον είναι 8 και μάλιστα φαντάζουν όλοι πολύ ισχυροί, κάθε κοινοπραξία για τους δικούς της λόγους.

***Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν οι γνώστες του χώρου, που ξέρουν πως λειτουργεί η οικονομική και χρηματιστηριακή πιάτσα, τα μεγάλα φαβορί είναι τρία: οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – First, Ελλάκτωρα – Αβαξ – Ardian και Macquarie – Ομίλου Κοπελούζου!

Η κυρίαρχη των Παραχωρήσεων ΓΕΚ Τέρνα

***Η ΓΕΚ Τέρνα πρώτον έχει μεγάλη εμπειρία στις παραχωρήσεις, τις κατέχει σχεδόν όλες, από την Νέα Οδό, μέχρι την Ιονία οδό, τον Ε65, την Εγνατία οδό! Η τυχόν απόκτηση της Αττικής οδού καθιστά τον όμιλο του Γ. Περιστέρη απόλυτο κυρίαρχο!

***Και του δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσει στο φιλόδοξο σχέδιο της απόσχισης των παραχωρήσεων και της αυτόνομης εισόδου στο Χρηματιστήριο!

*** και ολοκληρώνει, σε απλά λόγια, έναν κεντρικό σχεδιασμό!

***Η ΓΕΚ Τέρνα ταυτοχρόνως διαθέτει πανίσχυρους μετόχους, τον Ευαγγ. Μαρινάκη και την Μαριάννα Λάτση, ενώ καλώς εχόντων των πραγμάτων θα διαθέτει και πρόσθετη τεράστια ρευστότητα από το επικείμενο deal της Τέρνα Ενεργειακής με την Macquarie! Ταυτοχρόνως η First που είχε κατέβει και στον διαγωνισμό της ΔΕΗ για τον ΔΕΔΔΗΕ, είναι ένας πανίσχυρος παίκτης με τεράστια ρευστότητα!

Ξέρει καλά και από μέσα τα νούμερα η Ελλάκτωρ

***Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, μετά το deal με την Μότορ Όιλ και την παραχώρηση του 75% του Άνεμου, ρίχνει το βάρος στις Παραχωρήσεις και το real estate! Με την Αβαξ αποτελούν τους παραχωρησιούχους της Αττικής οδού, που την διαχειρίζονται πολλά χρόνια και την ξέρουν καλά.

*** που συνιστά και το συγκριτικό τους πλεονέκτημα. Ξέρουν από μέσα τα πραγματικά κέρδη, τις αποδόσεις, τα έσοδα από τις συντηρήσεις, τα κόστη λειτουργίας, κάθε τι μεγάλο ή μικρό που μπορεί να παίξει ρόλο στη διαμόρφωση μιας δεσμευτικής οικονομικής πρόταση. Σε απλά λόγια ξέρουν μέχρι πού μπορούν να φτάσουν σε οικονομική πρόταση, για να έχουν ένα ικανοποιητικό κέρδος!

***Παράλληλα ο Ελλάκτωρ όπως και η ΓΕΚ Τέρνα, διαθέτει δύο πανίσχυρους μετόχους: τον Ολλανδό Χόλτερμαν και την οικογένεια Βαρδινογιάννη! Ενώ με την Αβαξ του Δάκη Ιωάννου και το γαλλικό fund Υποδομών Ardian συνθέτουν μια πλήρη κοινοπραξία.

***Σημειώνεται τέλος ότι και στον Ελλάκτωρα έχει πέσει στο τραπέζι το σχέδιο απόσχισης του κλάδου των Παραχωρήσεων και η αυτόνομη είσοδος του στο Χρηματιστήριο, ιδίως μάλιστα από τη στιγμή που μετά τη Δημόσια πρόταση δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο να βγει ο όμιλος από το Χρηματιστήριο!

Η ανεξέλεγκτα – ενίοτε- επιθετική Macquarie!

***Άφησα στο τέλος την περίφημη Macquarie, που κατεβαίνει στον διαγωνισμό με τον πανίσχυρο όμιλο Κοπελούζου, το υπερμεγέθες αυστραλιανό fund, που έσπασε τα κοντέρ στον διαγωνισμό για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ την ώρα τούτη βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την Τέρνα Ενεργειακή για την απόκτηση του 54% των μετοχών της σε μια τιμή γύρω στα 22,7-22,8 ευρώ ανά μετοχή, σύμφωνα με τις πληροφορίες!

***Για πολλούς, τους περισσότερους ίσως, η Macquarie συνιστά το πρώτο φαβορί του διαγωνισμού για την Αττική οδό και πιθανόν λόγω του μεγέθους των υπό διαχείριση κεφαλαίων να έχουν δίκιο λαμβάνοντας υπόψιν και την επιθετικότητα που λειτουργεί το εν λόγω fund, όπως έκανε και στη Μ. Βρετανία όπου απέκτησε την αγγλική ΔΕΗ αντί του ιλιγγιώδους ποσού των 66 δις!!! Θα πρέπει ωστόσο να συνεκτιμηθεί ότι η αύξηση των επιτοκίων έχει οδηγήσει σε αύξηση του κόστους του χρήματος και κατ’ επέκταση στη μείωση των αποδόσεων και των περιθωρίων κέρδους.

***Καθώς και το γεγονός ότι στο τέλος την Αττική οδό θα την διεκδικήσει μέχρι τέλους με όλες του τις δυνάμεις, εκείνος που «την θέλει πιο πολύ», για πολλούς και διάφορους λόγους που έχουν αναλυθεί, επομένως θα πάρει το ρίσκο μιας μεγάλης οικονομικής υπέρβασης!

***Σημειώνεται ότι, κατά προσέγγιση, στην Αττική οδό διέρχονται ημερησίως 250.000 έως 280.000 αυτοκίνητα, γεγονός που βάζει στα ταμεία της παραχωρησιούχου το ποσόν των 600 έως 850 χιλιάδων ευρώ την ημέρα!!!!

Οι Αρχές και οι Μυστικές Υπηρεσίες υπερδύναμης «ψάχνουν» επιχειρηματία – εφοπλιστή, στενό άνθρωπο της Μόσχας!

***Μαθαίνω ότι…οι υπηρεσίες μεγάλης χώρας, υπερδύναμης του πλανήτη δηλαδή για να είμαι ακριβής, έχουν επιδείξει ενδιαφέρον σχετικά με έλληνα επιχειρηματία – «εφοπλιστή», για τον οποίο διερευνούν τον «διπλό ρόλο» που, σύμφωνα με στοιχεία που έχουν στην κατοχή τους, διαδραματίζει.

***Και ειδικότερα τις σχέσεις του τόσο με άλλη υπερδύναμη, η οποία ούτως ή άλλως έχει αποδειχθεί μέσα από τις έρευνες γύρω από τις δραστηριότητες Ρώσου ολιγάρχη – και συνομιλητή του Προέδρου Πούτιν- στην Ελλάδα, όπου προσπαθούσε να στήσει μιντιακό μηχανισμό προώθησης φιλορωσικής προπαγάνδας, αλλά και με μη σύννομες δραστηριότητες που σχετίζονται με το Ιράν! Δηλαδή σπάσιμο του εμπάργκο και παράνομη μεταφορά πετρελαίου!

***Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι για το ενδιαφέρον των υπηρεσιών της παγκόσμιας υπερδύναμης ως προς τις δραστηριότητες του εν λόγω επιχειρηματία, ο οποίος εκτός των άλλων φέρεται να ενασχολείται και με τα media, σε περιφερειακό επίπεδο, έχει ενημερώσει αρμοδίως η πρεσβεία την κυβέρνηση! Ζητώντας την προσοχή της σε έναν εφοπλιστή – επιχειρηματία που έγινε γνωστός για τα φέσια που άφησε μια φορά κι έναν καιρό, αλλά και για ένα ένταλμα σύλληψης που τον κυνηγούσε ασφυκτικά …

***Ο εν λόγω επιχειρηματίας, που κατά το παρελθόν αντιμετώπισε σοβαρά οικονομικά προβλήματα, φέρεται να έχει ανακάμψει οικονομικά (τουλάχιστον τούτο θέλει να επιδεικνύει σε κύκλους της αγοράς), αλλάζει τα υπερπολυτελή σκάφη σαν τα πουκάμισα και φιλοδοξεί να παίξει ρόλο στον Τύπο και τις πολιτικές εξελίξεις. Μολονότι τον τελευταίο καιρό έχουν χαθεί τα ίχνη του. Έμπειρος ών, έχει λουφάξει προς το παρόν, μέχρι να κάτσει η σκόνη!

*** Άλλωστε, αποτελεί κοινό μυστικό, η στενή προσωπική του σχέση με τον αρχηγό του ενός εκ των εταίρων της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ…