H είδηση για το κλείσιμο του δανέζικου εστιατορίου Noma, το οποίο επί σειρά ετών είχε ανακηρυχθεί το «καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο», σκόρπισε θλίψη στους απανταχού λάτρεις του καλού φαγητού και έγινε πρωτοσέλιδο, ωστόσο φέρεται να «ανέδειξε» μια ευρύτερη τάση απομυθοποίησης των βραβευμένων με αστέρια Michelin εστιατορίων.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, όλα ξεκίνησαν με την πανδημία και την κατάρρευση των γαστριμαργικών ταξιδιών. Ειδικά οι Ιάπωνες πελάτες ήταν σημαντικοί υποστηρικτές της εμπειρίας Michelin και μέχρι πρόσφατα δεν πήγαιναν στο εξωτερικό. Πολλές από τις επιχειρήσεις με αστέρι Michelin αναμφίβολα θα επανέλθουν — αλλά ο ενθουσιασμός έχει φύγει, και πολλοί έχουν βολευτεί με τις νέες συνήθειές τους: μαγείρεμα στο σπίτι, φαγητό σε πακέτο και fast food στο δρόμο.
Η ασιατική αγορά
Μια δεύτερη τάση που λειτουργεί ενάντια στη Michelin είναι η συνεχιζόμενη αύξηση του ενδιαφέροντος για τα ασιατικά τρόφιμα στη Δύση. Υπάρχουν πολλά εξαιρετικά εστιατόρια βραβευμένα με αστέρια Michelin στην Ιαπωνία και τη Σιγκαπούρη, αλλά στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ τα ασιατικά εστιατόρια είναι σε μεγάλο βαθμό εκτός του δικτύου Michelin. Αν θέλετε να εξερευνήσετε την ινδική ή κινεζική κουζίνα, για παράδειγμα, μπορείτε να αφήσετε στην άκρη τον οδηγό γαστρονομίας.
Και μετά υπάρχει η εξάπλωση του brand. Υπάρχουν πλέον οδηγοί Michelin για πολλές πόλεις των ΗΠΑ, γεγονός που έχει προκαλέσει την απώλεια των αστεριών σε κάποια αποκλειστικότητα. Η Michelin έχει βραβεύσει 24 εστιατόρια στην περιοχή της Ουάσιγκτον, για παράδειγμα.
Tα social media και ο χρόνος που τρέχει…
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα άλλο μέρος που δείχνει την εξέλιξη της αγοράς. Το Instagram είναι ένα δημοφιλές χόμπι και ταιριάζει σε ορισμένα εστιατόρια καλύτερα από άλλα. Πολλοί άνθρωποι, όπως είναι κατανοητό, διστάζουν να βγάλουν τα τηλέφωνά τους με κάμερα σε ένα ακριβό και διάσημο Παριζιάνικο εστιατόριο, ενώ θα το κάνουν πιο εύκολα σε ένα δημιουργικό και πιο απλό μέρος στο Λονδίνο ή τη Σιγκαπούρη. Το El Bulli (σ.σ. κλειστό) και το Noma ήταν εκπληκτικά καλοί στην προσέλκυση δημοσιότητας, αλλά εκτός από την κορυφή της αγοράς, τα εστιατόρια με αστέρι Michelin λειτουργούν σε μειονεκτική θέση όσον αφορά τη δημοσιότητα.
Ένας άλλος παράγοντας που λειτουργεί ενάντια στη Michelin είναι η αυξανόμενη πίεση χρόνου — ειδικά μεταξύ των ευκατάστατων πελατών της. Πολλές γαστρονομικές εμπειρίες που βραβεύτηκαν με αστέρι Michelin είναι αργές και τα μενού με σταθερή τιμή συχνά έχουν σχεδιαστεί για να καταλαμβάνουν ολόκληρο το βράδυ, ειδικά εάν συνδυάζονται με κρασί. Αλλά οι άνθρωποι είναι ολοένα και πιο απασχολημένοι. Και ίσως, λόγω της πανδημίας, όλοι θέλουμε να ξεμουδιάσουμε τα πόδια μας πιο συχνά.
Η μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ σε πολλά μέρη του κόσμου μπορεί επίσης να είναι κακή για την εμπειρία Michelin.
Στο τέλος, υπάρχουν και οι ίδιες οι επιχειρήσεις: Η διαχείριση ενός κορυφαίου εσιατορίου επιπέδου βραβευμένο με αστέρια Michelin μπορεί, μακροπρόθεσμα, να μην είναι το καλύτερο επιχειρηματικό μοντέλο για έναν διάσημο σεφ. Οι ώρες είναι εξαντλητικές και ακόμη και μικρά ολισθήματα τιμωρούνται από τους κριτικούς.
Τα αστέρια Michelin δεν φεύγουν. Απλά κινδυνεύουν να καταστούν ακόμη μία αναφορά του γαστρονομικού τοπίου…