Υποχώρησε στο 7,2% ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο, έναντι 8,5% το Νοέμβριο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, αποκλιμάκωση, που στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό στην μείωση των τιμών στο ρεύμα (-8,8%) και στο γεγονός ότι η σύγκριση γίνεται με το προηγούμενο δωδεκάμηνο, που ήδη είχαν τρέξει σημαντικές αυξήσεις τιμών.
Αλλά, εδώ έχουμε το φαινόμενο οι αυξήσεις σε κάποια προϊόντα και είδη ευρείας χρήσης, να βάλλουν ευθέως κατά του κόστους ζωής εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών.
Στα τρόφιμα ειδικά η κατάσταση έχει ξεφύγει κυριολεκτικά. Αυξήσεις 25,6% καταγράφονται στα γαλακτοκομικά, 21,7% στα έλαια, 18,1% στο ψωμί και στα δημητριακά, 17,8% στα κρέατα. Ακριβότερα κατά 13,1% τα λαχανικά.
Επιπλέον, αυξήσεις 18,1% καταγράφονται στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Αλλά και στις μεταφορές οι αυξήσεις είναι τεράστιες – 32,9% στα ταξί, 36,7 στα αεροπλάνα, 26,7% στα πλοία. Αυτά τον Δεκέμβριο, σε σχέση με τον Νοέμβριο
Δείτε τώρα τον μήνα Δεκέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2021 και από που κυρίως προήλθαν, από ποιές ομάδες, οι αυξήσεις στις αγαθών και υπηρεσιών:
– 15,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά .
– 11,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες.
– 9% στην ομάδα Μεταφορές.
– 7,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
– 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση
– 3,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες
Και δικαίως τίθεται το πρώτο αμείλικτο ερώτημα: Μα είναι όλες αυτές οι αυξήσεις δικαιολογημένες, βάση κόστους πρώτων υλών, μεταφορικών κλπ, πλην φυσικά εργατικού κόστους που δυστυχώς μένει αμετάβλητο;
Το δεύτερο ερώτημα είναι, αν υπάρχει μηχανισμός, φορέας ή υπουργείο να σταματήσει τη συνεχιζόμενη ακρίβεια, που ήδη έχει υπερβεί κατά πολύ τα προαναφερόμενα στοιχεία μέσα στις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου και σταματημό δεν έχει.
Νέο κύμα αυξήσεων-Εξοργιστικά παραδείγματα
Δεν ξέρω πόσο…μαγική είναι η εικόνα που έδωσε η μείωση του πληθωρισμού τον Δεκέμβριο αλλά δείτε τι εννοώ και σας διαβεβαιώ ότι τα στοιχεία είναι ακριβέστατα: Γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, είχε τη μία εβδομάδα ένα 10αρι ρολό χαρτιού υγείας στα 4,20 ευρώ.
Την επόμενη ακριβώς εβδομάδα, η τιμή πήγε στα 6,20 ευρώ! Και την τρίτη εβδομάδα ανέβηκε στα 7,07 ευρώ! Τι απάντησε ο υπεύθυνος του καταστήματος; Την πρώτη εβδομάδα η τιμή ήταν…τηλεοπτική!!!
Την δεύτερη, περιείχε την έκπτωση που είχε συμφωνηθεί (;) – προφανώς για το καλάθι του Άδωνι – και η τελευταία τιμή ήταν η κανονική! Να προσθέσω ότι το συγκεκριμένο προϊόν είχε τιμή 3,60 ευρώ προ διμήνου μόλις.
Τι να σχολιάσω τώρα, ότι η…τηλεοπτική τιμή ήταν ένα δόλωμα, ένα άθλιο ψέμα, ένας ύπουλος κράχτης για τον καταναλωτή;
Ότι η… έκπτωση κράτησε μόλις μερικές ημέρες; Ή ότι ο σχεδόν διπλασιασμός της τιμής μέσα σε δύο μήνες δεν μπορεί να αιτιολογηθεί (και όχι δικαιολογηθεί) από καμία αύξηση είτε πρώτων υλών είτε από κάποια άλλα κόστη.
Σημειωτέων ότι το προϊόν είναι ιδιωτικής ετικέτας. Όλα τα στοιχεία είναι στη διάθεση, πρώτον του αξιότιμου υπουργού Ανάπτυξης (που πέρασε και από από αυτή την αλυσίδα, όταν έκανε τα… τουρ στην αγορά), αλλά και κάθε αρμόδιου που θα ήθελε (;) να διακριβώσει τα προαναφερόμενα στοιχεία.
Τα στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό Δεκεμβρίου τα είδατε, αλλά δεν ξέρω πόσα τα μελετήσατε και πήγατε παρακάτω από τους τίτλους και τους προλόγους.
Ίσως το πιο ανησυχητικό στοιχείο, κατά την άποψή μου, είναι το γεγονός ότι ο λεγόμενος εναρμονισμένος πληθωρισμός, ειδικά στην κατηγορία “τρόφιμα-ποτά-καπνός” (είναι καιρός πλέον να διαχωριστούν τα τρόφιμα, τουλάχιστον από τον καπνό, νομίζω) ανήλθε σε 12,9% (!) τον Δεκέμβριο.
Πιστοποιείται δηλαδή και επισήμως ότι αυτή η κατηγορία προϊόντων και ειδικά τα τρόφιμα, βρίσκεται πολύ πιο πάνω από τον συνολικό δείκτη.
Και το σπουδαιότερο, φαίνεται ότι παγιώνονται οι πολύ υψηλές τιμές, σε τρόφιμα κυρίως και δευτερευόντως σε ποτά, αποτελώντας ίσως τη μεγαλύτερη πληγή για τα νοικοκυριά και τις αντοχές τους.
Διαβάστε ακόμη: