To κίνημα #MeToo ανέτρεψε τα πάντα στο Χόλιγουντ, πυροδοτώντας ταυτόχρονα μια γενικότερη αναθεώρηση της βιομηχανίας του θεάματος γύρω από ευρύ φάσμα θεμάτων: την ετερογένεια, την ισότητα και τη συμπερίληψη εμπρός και πίσω από τον φακό. Ακτιβιστές υποστηρίζουν ότι οι συνθήκες στα κινηματογραφικά στούντιο βελτιώθηκαν και ότι η μηδενική ανοχή στη σεξουαλική παρενόχληση και στις διακρίσεις έχει θεσμοθετηθεί στους χώρους εργασίας.
Τους τελευταίους μήνες, ωστόσο, η επιχειρηματική κουλτούρα στο Χόλιγουντ φαίνεται να υποτροπιάζει και να επιστρέφει στην προτεραία κατάσταση.
Προτεραιότητα έχει δοθεί, πλέον, σε νέα προβλήματα, όπως η ανάγκη περικοπής του κόστους παραγωγής καθώς οι πωλήσεις εισιτηρίων δεν ανακάμπτουν και ο φόβος ότι οι διαπραγματεύσεις για τις συμβάσεις με τα συνδικάτα ενδέχεται να καταλήξουν σε διακοπές των γυρισμάτων.
#ΜeToo – Τα ΜΜΕ σιωπούν
Τα ΜΜΕ που προέβαλαν με δυναμισμό κινήματα όπως το #MeToo και το Black Lives Matter σιωπούν, αντιμέτωπα με πιο πρόσφατες πολιτικές συζητήσεις για πολιτισμικά ζητήματα.
Aκόμη και τα εταιρικά στελέχη που είχαν επιφορτισθεί με τα θέματα ισότητας, συμπερίληψης και ετερογένειας παραδέχονται ότι έχουν κουραστεί με τα «αποκλειστικά ανδρικά κυκλώματα» που καταβάλλουν κάθε προσπάθεια προκειμένου να ανασυνταχθούν: Οι γυναίκες που προσελήφθησαν σε ανώτατες θέσεις, ως θαυμαστά παραδείγματα της νέας εποχής, έχουν παραγκωνιστεί, ενώ επανήλθαν στα καθήκοντά τους άνδρες που είχαν περιθωριοποιηθεί εξαιτίας καταγγελιών για ανάρμοστη συμπεριφορά.
Πολλοί κινηματογραφικοί παραγωγοί, άλλωστε, σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις, αμφισβητούν την οικονομική βιωσιμότητα των ταινιών και εκπομπών που βασίζονται αποκλειστικά στη συμπερίληψη.
Από την άλλη, η παραγωγός και πρόεδρος της ΜΚΟ «Women In Film» Εϊμι Μπάερ τονίζει ότι τα τελευταία χρόνια έγιναν άλματα προόδου στο Χόλιγουντ, για τα οποία κανείς δεν μπορεί να αδιαφορεί ή να υποβαθμίζει. «Υπάρχει κόπωση και είναι δύσκολο να διατηρηθεί η δυναμική αυτής της κατάστασης», εξηγεί. Η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών καταβάλλει, επί χρόνια, δυναμική προσπάθεια για να προσελκύσει γυναίκες και Αφροαμερικανούς και ισπανόφωνους ώστε να γίνουν μέλη τους. Ακόμη και σήμερα το 66% των μελών είναι άνδρες και το 81% λευκοί.
Μένουν οι πολιτικές
Οι εταιρείες παραγωγής, πάντως, δεν πρόκειται να εξαλείψουν τις δρακόντειες πολιτικές αντιμετώπισης της σεξουαλικής παρενόχλησης, εν μέρει επειδή τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων φοβούνται μήπως βρεθούν στο στόχαστρο αγωγών από τους μετόχους.
Μία άλλη ένδειξη του σταδιακού «πισωγυρίσματος» της Μέκκας του κινηματογράφου είναι η αυξημένη ανοχή για τους άνδρες που κατηγορήθηκαν στο παρελθόν για σεξουαλική παρενόχληση. Ο Τζόνι Ντεπ, ο οποίος είχε κατηγορηθεί από την πρώην γυναίκα του για σεξουαλική επίθεση και ενδοοικογενειακή βία, αλλά δικαιώθηκε από το δικαστήριο, σήμερα σκηνοθετεί. Ο ηθοποιός Τζέιμς Φράνκο το 2018 είδε τη σταδιοδρομία του να καταστρέφεται όταν κατηγορήθηκε για ανάρμοστη σεξουαλική συμπεριφορά. Σήμερα, τέσσερα χρόνια αργότερα και μετά την καταβολή 2,2 εκατομμυρίων δολαρίων σε εξωδικαστικό συμβιβασμό, πρόκειται να συμμετάσχει σε τουλάχιστον τρεις ταινίες.
Την ίδια στιγμή, ταινίες που επικεντρώθηκαν στη συμπερίληψη και στην ετερογένεια δεν έγιναν εμπορικές επιτυχίες, κάνοντας τους κινηματογραφικούς παραγωγούς να προσεγγίζουν την κουλτούρα κατά των προκαταλήψεων και του σεξισμού με διστακτικότητα και σκεπτικισμό.
Διαβάστε ακόμη:
- Κρύος ιδρώτας λούζει τα νοικοκυριά που έχουν στεγαστικά δάνεια
- 39χρονος καταγράφει τη στιγμή που κάνει zipline και σκοτώνεται – Ανατριχιάζει το βίντεο
- Θόδωρος Αγγελόπουλος: Η μετακόμιση του στο Feusisberg με θέα τη λίμνη της Ζυρίχης και τους μηδενικούς φόρους
- Απαράδεκτο ξέσπασμα Τσιτσιπά στον πατέρα του: «Είσαι μ@λ@κ@ς, μ@λ@κ@ς, φύγε»