Μέσα στον Ιούλιο θα ψηφιστεί από τη Βουλή το συμπληρωματικό σχέδιο νόμου για τη διευκόλυνση νέων έργων ΑΠΕ.

Μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο θα συμπεριληφθεί το περίγραμμα της λειτουργίας μονάδων αποθήκευσης, που θα εξειδικευθεί με σειρά ΦΕΚ.

Το βέβαιο είναι πως και με το νέο σχέδιο θα διατηρηθεί η δυνατότητα περικοπών έως 5% στην ενέργεια από καθαρές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, όταν αυτό χρειάζεται για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος.

Η δυνατότητα περικοπών θα ενσωματώνεται στις Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης, με την προσθήκη ειδικού όρου.

«Το μέτρο είναι απαραίτητο για να απελευθερωθεί ηλεκτρικός χώρος και η ενίσχυση των ΑΠΕ να γίνει με τους ρυθμούς που απαιτούνται ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για την πράσινη ενέργεια έως το 2030. Βεβαίως το μέτρο ΔΕΝ πρόκειται να εφαρμοστεί αναδρομικά, δηλαδή θα ισχύσει για τις οριστικές προσφορές που θα εκδοθούν αφότου αυτό ενεργοποιηθεί ο νόμος» μας αποκαλύπτει κορυφαίο στέλεχος του ΥΠΕΝ.

Το ίδιο στέλεχος προσθέτει πως «θα υπάρξουν μικρές τροποποιήσεις, ώστε οι περικοπές να γίνονται με δικαιότερο τρόπο. Σχεδιάζουμε να υπάρξει διαφοροποίηση του ποσοστού περικοπών ανά τεχνολογία, με τα φωτοβολταϊκά να αναλαμβάνουν το μεγαλύτερο μερίδιο, έναντι των υπόλοιπων μονάδων ‘καθαρής’ ηλεκτροπαραγωγής».

Όταν το νομοσχέδιο γίνει νόμος του Κράτους, θα έχει ολοκληρωθεί και το πλαίσιο για την αποδέσμευση ηλεκτρικού χώρου υπέρ όσων έργων καθυστερούν σήμερα, μαζί με την πρόταση του REPower EU, να χαρακτηριστούν ως περιοχές fast track ανά την Ευρώπη για επενδύσεις ΑΠΕ, εγκαταλελειμμένες βιομηχανικές και μεταλλευτικές εγκαταστάσεις.

Επίσης η απελευθέρωση χώρου γίνεται επειδή τα φωτοβολταϊκά πάρκα υπερτερούν κατά πολύ στα νέα έργα ΑΠΕ που δρομολογούνται.

Επομένως, μία διαφοροποίηση στις περικοπές θα συνέβαλε στο να γίνει πιο ισορροπημένη η κατανομή της ηλεκτροπαραγωγής ανά τεχνολογία.

Σε ότι αφορά στις ιδιωτικές εταιρίες και τις προσεγγίσεις τους, μας λένε μέσω των στελεχών τους ότι «στους λειτουργικούς περιορισμούς κινδύνους στη βιωσιμότητα των έργων ΑΠΕ, αν δεν υπάρξουν πρόνοιες ώστε να μην υπάρχει περίπτωση να ανατραπεί το οικονομικό πλαίσιο λειτουργίας των μονάδων».

Στις παρεμβάσεις του η ΕΛΕΤΑΕΝ και ο ΣΠΕΦ υποστήριξαν ότι οι περικοπές θα πρέπει να εφαρμοστούν αποκλειστικά στις νέες οριστικές προσφορές σύνδεσης.

Επίσης, η ΕΛΕΤΑΕΝ πρότεινε να υπάρξει και μία ασφαλιστική δικλείδα αποζημίωσης ενός επενδυτή, στην περίπτωση που οι απορρίψεις ενέργειας ξεπεράσουν το ποσοστό το οποίο αναφέρεται στη σύμβαση σύνδεσης του έργου του.

Από ρεκόρ σε ρεκόρ οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Ποιοι βασικοί παίκτες θα μείνουν στο παιχνίδι

Στο τέλος Ιουνίου το ΥΠΕΝ θα στείλει στις Βρυξέλλες τη λίστα με τα έργα για το REPower EU.

Το συνολικό κονδύλι γι αυτά θα φτάσει τα 8 δισ ευρώ για ΑΠΕ, συστήματα αποθήκευσης και δίκτυα ηλεκτρισμού και αερίου. Αναγκαστικά το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να συμβάλλει στο ξεκαθάρισμα του χώρου.

Οι παίκτες που θα παραμείνουν δυνατοί στο χώρο για τα κονδύλια αυτά είναι συγκεκριμένοι:

  • Η σύμπραξη ΔΕΗ – RWE, με 7 GW εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ μέχρι το 2024 και 9 GW μέχρι το 2026. Ο προϋπολογισμός αγγίζει τα 9 δις.
  • Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με εγκατεστημένη ισχύ 800 MW και χαρτοφυλάκιο μελλοντικών έργων 2,5 GW.
  • Η συμμαχία Motor Oil -ΑΠΕ της Ελλάκτωρ με 500 MW σε λειτουργία και 1,5 GW υπό κατασκευή.
  • Η Mytilineos με 2 GW στην Ελλάδα,1 GW στην Ιταλία και 6 GW, σε Αμερική, Ασία και Αυστραλία.
  • Τα ΕΛΠΕ με το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό στην Ελλάδα στην Πτολεμαίδα και ισχύ 2 GW έως το 2030.
  • Ο όμιλος Κοπελούζου, μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου με Αίγυπτο, σχεδιάζει 3 GW στη χώρα μας με επένδυση 3 δισ.

Το ξεσκαρτάρισμα θεωρείται απολύτως απαραίτητο αφού οι σημερινές συσσωρευμένες αιτήσεις φτάνουν τα 100 GW, περίπου 400% πάνω από τον εθνικό στόχο για το 2030.

Για το 2030 η Ελλάδα χρειάζεται 25 GW ΑΠΕ από 10 GW που έχει σήμερα.

Από τη ΡΑΕ η έγκριση των μεγάλων έργων

Η υποβολή των εγγυητικών επιστολών, μαζί με τις αιτήσεις για προσφορά σύνδεσης, θα ισχύσει για όλα τα υποψήφια έργα ΑΠΕ αλλά θα έχει και αναδρομικό χαρακτήρα.

Εξάλλου, η συντριπτική πλειονότητα των φορέων τοποθετήθηκαν υπέρ του μέτρου, όπως ακριβώς προβλεπόταν στη δημόσια διαβούλευση, εκτιμώντας ότι θα λειτουργήσει για ‘ξεσκαρτάρισμα’ και στις υπάρχουσες αιτήσεις, ώστε να εγκαταλειφθούν όσες υποψήφιες μονάδες κρίνουν οι επενδυτές πως δεν πρόκειται να υλοποιήσουν.

Δεν αλλάζει και η πρόνοια της υποβολής αιτήσεων σύνδεσης και της χορήγησης όρων σύνδεσης σε έργα επενδυτών από τον ΔΕΔΔΗΕ, μέχρις ότου η ΡΑΕ εγκρίνει την εισήγηση του Διαχειριστή για τα νέα περιθώρια ισχύος ανά υποσταθμό στο δίκτυο διανομής.

Μάλιστα, για το ίδιο χρονικό διάστημα είναι πολύ πιθανό να μην δέχεται αιτήσεις σύνδεσης και να μην χορηγεί όρους σύνδεσης, ούτε ο ΑΔΜΗΕ στο σύστημα μεταφοράς. Κι αυτό για να υπάρξει ίση μεταχείριση ανάμεσα στα «μικρά» και τα «μεγάλα» έργα ΑΠΕ.

Έτσι, το πλέον πιθανό είναι πως το σχέδιο νόμου θα εισαχθεί την επόμενη εβδομάδα στις αρμόδιες Επιτροπές, ώστε στη συνέχεια να πάρει τη σκυτάλη η συζήτηση στην Ολομέλεια και η ψήφισή του.

«Η απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας αποτελεί μεταρρύθμιση που περιλαμβάνεται στο ‘Ελλάδα 2.0’ όπου μάλιστα προβλέπεται ότι τα σχετικά μέτρα θα γίνουν νόμος του Κράτους έως τον Ιούνιο του 2022. Επομένως, πρόθεση του ΥΠΕΝ είναι να τηρηθεί η εν λόγω προθεσμία, από την οποία εξάλλου συναρτάται και το ξεμπλοκάρισμα χρηματοδοτήσεων για ενεργειακές επενδύσεις που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης» μας λέει το κορυφαίο στέλεχος του ΥΠΕΝ δίνοντας το στίγμα των εξελίξεων.