Το παγκόσμιο εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο υποφέρει από την αύξηση στο κόστος μεταφοράς container. Αιτίες η μεγάλη αύξηση στη ζήτηση, το πρόβλημα στην εφοδιαστική αλυσίδα, η έλλειψη πλοίων και ακόμα περισσότερο η έλλειψη κενών κουτιών έχουν δημιουργήσει εφιαλτικές καταστάσεις.

Πιο συγκεκριμένα το κόστος να νοικιάσεις ένα εμπορευματοκιβώτιο για να φέρεις προϊόντα από την Ασία στην Ευρώπη έχει φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ αφού ξεπεράσει τα 10.000 δολάρια.

Οι εξαγωγείς και οι εισαγωγείς έχουν φθάσει στα όριά τους και η αύξηση στο κόστος μεταφοράς container θα μετακυλιστεί στην κατανάλωση.

Ο δείκτης Drewry World Container Index έδειξε ότι το κόστος μεταφοράς για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ αυξήθηκε στα 10.174 δολάρια, ποσοστό 3,1% σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα και 485%!!! σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Ο ναύλος ενός κουτιού 20 κυβικών ποδών από Shanghai για Med/Europe είναι σήμερα 4.700/4.800, όταν τον Μάιο του 2020 ήταν περίπου στα επίπεδα 800/700 δολάρια.

Ο γενικός δείκτης που αφορά οκτώ κύριες θαλάσσιες εμπορικές γραμμές δρομολογίων αυξήθηκε 2% στα 6.257 δολάρια σε σύγκριση με μία εβδομάδα νωρίτερα και κατά 293% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020. Είναι υψηλότερα ο δείκτης από το έτος ρεκόρ που ήταν το 2011.

Οι τιμές των container αυξάνονται επειδή η ζήτηση ξεπερνά τη διαθεσιμότητα των «κουτιών» 20 και 40 ποδιών που κατέχουν το μερίδιο του λέοντος στο παγκόσμιο εμπόριο.

Σουέζ: Ελπίδες αποκόλλησης του Ever Given από την παλίρροια

Επίσης στην αύξηση του κόστους συνέβαλαν και οι επιπτώσεις από το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ λόγω του ναυτικού ατυχήματος του Ever Given και από την κυκλοφορική συμφόρηση που καλούσε στα λιμάνια όπου συνωστίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία καθυστέρησαν λόγω του Σουέζ.

Θέση έχει πάρει και ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης: «Οι εισαγωγείς και οι εξαγωγείς αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα και αυξημένο κόστος μεταφοράς κατά τρεις φορές, λόγω της έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων και της δραστικής μείωσης της ικανότητας αποστολής από την αρχή της πανδημίας. Κι αυτό, όπως υπογράμμισε, συνεχίζεται παρά την άνοδο του παγκόσμιου εμπορίου».

Την ίδια ώρα, οι εταιρίες Liners που έχουν στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν απίστευτα κέρδη.

Οι μετοχές της A.P. Moller – Maersk A/S, της μεγαλύτερης παγκοσμίως εταιρίας Liners σημείωσαν ρεκόρ νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα.

Η ισραηλινών συμφερόντων ZIM Integrated Shipping Services Ltd. διαπραγματεύτηκε αυτόν τον μήνα σε τριπλάσια τιμή τη μετοχή από αυτή που είχε όταν έκανε IPO.

Όμως υπάρχει ένα πολύ ανησυχητικό Orderbook για τα Containerships και τους πλοιοκτήτες καθώς μέχρι τις 21 Μαΐου 2021 έχουμε παραγγελίες 470 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 4,3 εκατ. TEU.

Στο τέλος του 2020, δηλαδή μέχρι 31/12/2020, είχαμε 270 πλοία 2,2 εκατ. TEU υπό παραγγελία. Στο διάστημα Ιανουάριος 2021 – Μάιος 2021 έχουν μπει νέες παραγγελίες 200 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 2,1 εκατ. TEU

O στόλος των Container έχει συνολικά 5.490 πλοία χωρητικότητας 24 εκατ. TEU. 63 από τα 470 υπό παραγγελία πλοία έχουν ως καύσιμο το LNG, 330 είναι κατηγοριοποιημένα ως Eco (ηλεκτρονική μηχανή Tier II, Tier III etc), και 150 θα εγκαταστήσουν Scrubber.

 

Ξεπέρασε τα $10.000 το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ!