Στη ναυπήγηση πλοίων που έχουν τη δυνατότητα χρήσης συστημάτων διπλού καυσίμου (συμβατικού και εναλλακτικού) στρέφονται οι πλοιοκτήτες προκειμένου να προσαρμόζονται σταδιακά στον στόχο των μηδενικών καθαρών εκπομπών και να ανταποκρίνονται στα τρέχοντα περιβαλλοντικά πρότυπα στον ναυτιλιακό τομέα.
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της πλατφόρμας VesselsValue, καταγράφεται μια συνεχής αύξηση των επενδύσεων σε πλοία με τη δυνατότητα χρήσης διπλού καυσίμου στους κύριους ναυτιλιακούς κλάδους, όπως είναι τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ο αριθμός των πλοίων με τη δυνατότητα χρήσης διπλού καυσίμου έχει αυξηθεί σε όλους τους τομείς.
Ετσι από 13 πλοία συνολικά που παραδόθηκαν το 2018 από τα ναυπηγεία, φτάσαμε στα 151 πλοία που πρόκειται να παραδοθούν μέχρι το τέλος του 2024. Σε μια σύγκριση με το τι συνέβη το 2023, σύμφωνα με τα δεδομένα της VesselsValue, ο αριθμός των νέων παραδόσεων είναι πολύ υψηλός. Το 2023 ολοκληρώθηκε η κατασκευή συνολικά 88 πλοίων διπλού καυσίμου – πρόκειται για μια αύξηση της τάξης του 72% περίπου σε ετήσια βάση.
Η συνεχής αύξηση των επενδύσεων σε πλοία που έχουν τη δυνατότητα της χρήσης και εναλλακτικών καυσίμων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όπου καταγράφονται και οι περισσότερες παραγγελίες. Ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται στην πρώτη θέση το 2024 με την αναμενόμενη παράδοση 99 πλοίων που έχουν τη δυνατότητα διπλού καυσίμου.
Σημειώθηκε μία αύξηση κατά 241% στις παραδόσεις των πλοίων αυτού του τύπου από το 2023 όταν είχε ολοκληρωθεί η κατασκευή μόλις 29 containerships. Υπενθυμίζεται ότι το 2018 παραδόθηκε μόλις ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διπλού καυσίμου. Η σημαντική αύξηση των παραδόσεων οφείλεται κυρίως σε μια «άνευ προηγουμένου αύξηση των παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων τα τελευταία χρόνια» λόγω της μεγάλης ανόδου των ναύλων το 2022 μαζί με την αυξανόμενη ζήτηση για εναλλακτικά καύσιμα, καθώς η ναυτιλία βαδίζει προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Νέες παραγγελίες
Η τάση αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον, με αρκετές νέες παραγγελίες πλοίων που έγιναν φέτος, με περίπου τις μισές από αυτές να προβλέπουν ότι τα πλοία θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν κινητήρες διπλού καυσίμου. Αξιοσημείωτες οι πρόσφατες νέες παραγγελίες, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της VV, οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τη ναυπήγηση 12 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 18.000 TEU το ένα, τα οποία προγραμματίζεται να κατασκευαστούν στη New Times Shipbuilding και να παραδοθούν μεταξύ 2028-2029.
Στη δεύτερη θέση των πλοίων με διπλό καύσιμο με μερίδιο 26% για το 2024 βρίσκεται ο τομέας των δεξαμενόπλοιων. Θα παραδοθούν φέτος 35 δεξαμενόπλοια διπλού καυσίμου, έναντι 40 πέρυσι (μείωση περίπου 13%). Επίσης τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου κατατάσσονται στην τρίτη θέση, με μερίδιο 11% περίπου για το 2024. Ο όγκος των φορτηγών πλοίων διπλού καυσίμου που πρόκειται να παραδοθούν φέτος έχει επίσης μειωθεί, αυτή τη φορά κατά 11% περίπου σε σχέση με πέρυσι, καθώς θα παραδοθούν 17 πλοία έναντι 19 πλοίων το 2023.
Ωστόσο, αν το συγκρίνουμε με τα επίπεδα του 2018, όταν παραδόθηκαν μόλις τρία dual fuel bulkers και εννέα δεξαμενόπλοια, είναι προφανές ότι η τάση αυτή παραμένει ισχυρή.
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του νηογνώμονα DNV, τους τελευταίους 12 μήνες τα συμβόλαια ναυπήγησης πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν το 18% των συνολικών παραγγελιών, ενώ στο συνολικό βιβλίο παραγγελιών τα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν το 15,67%.