Τα τελευταία χρόνια η παρουσία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στις διεθνείς κεφαλαιαγορές εντείνεται και διαφοροποιείται ακολουθώντας τις ανάγκες ενός ραγδαία μεταβαλλόμενου χρηματοοικονομικού και γεωπολιτικού περιβάλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόσφατη απόφαση της Performance Shipping Inc., συμφερόντων της Αλίκης Παληού, να αντλήσει 100 εκατ. δολάρια μέσω έκδοσης ομολόγων στη σκανδιναβική αγορά δεν αποτελεί μια απομονωμένη επιχειρηματική πρωτοβουλία. Αντίθετα, εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική μετατόπιση των ελληνικών ναυτιλιακών προς πιο ευέλικτες και αποδοτικές μορφές χρηματοδότησης πέρα από τα παραδοσιακά τραπεζικά μοντέλα.
Η δυναμική αυτή στροφή προς τα χρηματιστήρια του Βορρά, και κυρίως του Οσλο, συνοδεύεται από μια εξίσου σταθερή και μακροχρόνια παρουσία στη Wall Street, όπου οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν κυρίαρχη θέση. Οι πρόσφατες εισαγωγές νέων εταιρειών στο NASDAQ και το NYSE, σε συνδυασμό με την πολυετή διαπραγμάτευση ιστορικών ονομάτων της ελληνικής ναυτιλίας, επιβεβαιώνουν τη βαθιά διασύνδεση της ελληνικής ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας με τις μεγαλύτερες χρηματοπιστωτικές αγορές του πλανήτη. Αυτό το διπλό μέτωπο παρουσίας -σε ΗΠΑ και Σκανδιναβία- σηματοδοτεί όχι μόνο την προσαρμοστικότητα και την ευελιξία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και τη φιλοδοξία τους να ηγηθούν την επόμενη ημέρα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Σε μια εποχή όπου η πρόσβαση σε κεφάλαια, η βιώσιμη ανάπτυξη και η καινοτομία είναι πιο κρίσιμες από ποτέ, οι Ελληνες εφοπλιστές δείχνουν να προσαρμόζονται πρώτοι και ταχύτερα, χτίζοντας γέφυρες με τις πιο υποσχόμενες αγορές του μέλλοντος.
Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες πραγματοποιούν στρατηγική «απόβαση» στις αγορές του Βορρά, καθιστώντας τη Νορβηγία βασικό δίαυλο χρηματοδότησης και αναδεικνύοντας το Οσλο ως έναν νέο, ανερχόμενο χρηματοοικονομικό κόμβο για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα. Ετσι, δημιουργείται ένα ευρύτερο κύμα μετατόπισης από τις παραδοσιακές τραπεζικές λύσεις προς πιο ευέλικτες, γρήγορες και αποδοτικές μορφές χρηματοδότησης. Σε αυτό το πλαίσιο, η Νορβηγία προσφέρει ένα ώριμο επενδυτικό περιβάλλον με συγκριτικά πλεονεκτήματα, το οποίο προσελκύει όλο και περισσότερους Ελληνες εφοπλιστές. Η μετατόπιση αυτή δεν περιορίζεται σε τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά αντικατοπτρίζει μια βαθύτερη αναδιάρθρωση στη στρατηγική της ελληνικής ναυτιλίας, με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την προσαρμογή στις μελλοντικές απαιτήσεις της αγοράς.
Μεγάλοι παίκτες όπως οι Navios South American Logistics, Contships, Seanergy και Diana Shipping έχουν ήδη στραφεί στις σκανδιναβικές κεφαλαιαγορές για να αντλήσουν σημαντικά ποσά με όρους ευνοϊκότερους από τις κλασικές τραπεζικές επιλογές. Η Navios, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου, συγκέντρωσε 400 εκατ. δολάρια, η Contships του Νικόλα Δ. Πατέρα 100 εκατ. δολάρια και η Diana Shipping της Σεμίραμις Παληού έχει ήδη αντλήσει συνολικά 250 εκατ. δολάρια μέσω δύο εκδόσεων, ξεκινώντας από το 2018. Η Seanergy Maritime με επικεφαλής τον Σταμάτη Τσαντάνη είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της για είσοδο με νέο τετραετές ομόλογο, όμως δεν έχει προχωρήσει το σχέδιο.
Ετσι το Οσλο, το άλλοτε περιφερειακό χρηματιστήριο της Ευρώπης, έχει μετατραπεί σε ένα εναλλακτικό hub για τη ναυτιλία, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον τόσο θεσμικών επενδυτών όσο και εφοπλιστών που επιδιώκουν γρήγορη πρόσβαση σε κεφάλαια χωρίς την πολυπλοκότητα των διεθνών τραπεζών ή των μεγάλων χρηματιστηρίων. Η ευελιξία, η ταχύτητα εκτέλεσης, η ωριμότητα της επενδυτικής βάσης και η σχετική ανεξαρτησία από τις αυστηρές κανονιστικές δομές των κλασικών αγορών καθιστούν τη Νορβηγία -και ευρύτερα τη Σκανδιναβία- ελκυστική εναλλακτική για εταιρείες που αναζητούν ισχυρές αλλά λιγότερο γραφειοκρατικές μορφές χρηματοδότησης.
Η στροφή στον Βορρά είναι στην ουσία μια στροφή στο μέλλον της ναυτιλίας. Ενα μέλλον που απαιτεί ρευστότητα, ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Οι Ελληνες εφοπλιστές, ιστορικά πρωτοπόροι στη χρηματοδότηση και στην επιχειρηματική καινοτομία, δεν μένουν πίσω. Η Σκανδιναβία δεν είναι πλέον απλώς «μια εναλλακτική». Είναι το νέο χρηματοοικονομικό κέντρο βάρους της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς – και οι Ελληνες είναι εκεί πρώτοι στη γραμμή.
Κυρίαρχοι στα χρηματιστήρια
Οι Ελληνες εφοπλιστές κυριαρχούν στη Wall Street όπου είναι εισηγμένες 33 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. «Σε εποχές όπως αυτές που ζούμε γίνεται πιο ξεκάθαρο από ποτέ πόσο σημαντική είναι η ενίσχυση των ναυτιλιακών δεσμών και η διεθνής συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus Κωστής Φραγκούλης, με αφορμή την εκδήλωση για τη βράβευση του πρώην πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ: «Είναι διαρκής, σταθερή και εξελισσόμενη η συνεργασία Ελλάδας και ΗΠΑ στον ναυτιλιακό τομέα».