Νέοι παίκτες εισέρχονται στη διεθνή ναυτιλία τα τελευταία χρόνια καθώς ο κλάδος, ο οποίος παραμένει κατακερματισμένος σε πολύ μεγάλο βαθμό, ειδικά στους τομείς των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και των δεξαμενόπλοιων, έχει γνωρίσει μια αξιοσημείωτη ανάκαμψη από το 2020.

Οι σταθερά υψηλοί ναύλοι, σε συνδυασμό με την ισχυρή δυναμική της ζήτησης και της προσφοράς, έχουν δημιουργήσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον τόσο για τους καθιερωμένους όσο και για τους νέους παίκτες στη ναυτιλία, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.

Ναυτιλία: Το ορόσημο στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου

Η αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ήταν ιδιαίτερα ζωηρή, τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Από τον Ιανουάριο του 2020, στο 65% των ημερών του χρόνου, για τα Capes και στο 45% των ημερών για την υπόλοιπη αγορά χύδην ξηρού φορτίου, παρατηρήθηκαν μέσοι ημερήσιοι ναύλοι (ισοδύναμο χρονοναύλωσης-TCE) που ξεπερνούν τα 15.000 δολάρια.

Πρόκειται για ένα σημαντικό ορόσημο και για τη ναυτιλία, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα λειτουργικά έξοδα (OPEX) για τα πλοία αυτά κυμαίνονται συνήθως από 5.000 έως 9.500 δολ., ανάλογα με την ηλικία και το μέγεθος. Όσον αφορά τον αριθμό των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο τα τρέχοντα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι περίπου 2.290 εταιρείες έχουν στην ιδιοκτησία τους πλοία μεγαλύτερα των 20.000 DWT, μεταφορικής ικανότητας με την συντριπτική πλειοψηφία  να διαχειρίζεται μικρό αριθμό πλοίων.

Ειδικότερα 1.758 εταιρείες, κατέχουν από 1 έως 5 πλοία, ενώ μόνο 7 εταιρείες κατέχουν πάνω από 101 πλοία. Επίσης 13 εταιρείες κατέχουν από 61 έως 100 πλοία, 44 εταιρείες έχουν στόλο από 31 έως 60 πλοία,  218 εταιρείες διαχειρίζονται από 11 έως 30 πλοία, και 250 εταιρείες ελέγχουν από 6 έως 10 πλοία.

Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι από το 2020, οι εταιρείες μεταφοράς χύδην φορτίου με στόλο 1 έως 5 πλοίων και εκείνες με 61 έως 100 πλοία έχουν αυξηθεί σημαντικά, κατά 34% και 86% αντίστοιχα. Μία αύξηση που υποδηλώνει την είσοδο νέων παικτών και υπογραμμίζει τη διαρκή ελκυστικότητα της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου, κυρίως λόγω των σταθερών ναύλων και της αυξανόμενης αξίας των περιουσιακών στοιχείων. Στην ναυτιλία, η αγορά δεξαμενόπλοιων βιώνει περίοδο 2,5 συνεχόμενων ετών κατά την οποία τα πλοία έχουν καλύψει με άνεση τα λειτουργικά τους έξοδα, κάτι που έχει να συμβεί τουλάχιστον από το 2009. Ενώ από το 2020, οι εταιρείες μεταφοράς χύδην φορτίου με στόλο 1 έως 5 πλοίων και εκείνες με 61 έως 100 πλοία έχουν αυξηθεί σημαντικά.

Τα δεξαμενόπλοια

Η αγορά δεξαμενόπλοιων, μετά από μια δύσκολη περίοδο, έχει επίσης σημειώσει ισχυρή ανάκαμψη από το 2022. Ενώ οι ναύλοι των VLCC έχουν ξεπεράσει τα 15.000 δολ. την ημέρα στο 65% των ημερών, τα άλλα τμήματα δεξαμενόπλοιων έχουν ξεπεράσει σταθερά αυτό το όριο στο 90% περίπου των ημερών του χρόνου.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα λειτουργικά έξοδα για τα εν λόγω πλοία κυμαίνονται συνήθως από 7.500 έως 12.000 δολάρια ΗΠΑ, ανάλογα με την ηλικία και το μέγεθος, η αγορά δεξαμενόπλοιων βιώνει περίοδο 2,5 συνεχόμενων ετών κατά την οποία τα πλοία έχουν καλύψει με άνεση τα λειτουργικά τους έξοδα, κάτι που έχει να συμβεί τουλάχιστον από το 2009.

Η αγορά δεξαμενόπλοιων έχει επιδείξει ανθεκτικότητα, με σημαντική αύξηση στα μικρότερα μεγέθη του στόλου, ιδίως μετά την ανάκαμψη των ναύλων των δεξαμενόπλοιων το 2022 μετά από παρατεταμένη ύφεση.

Το 2024, η αγορά δεξαμενόπλοιων περιλαμβάνει: α) έξι εταιρείες με στόλο άνω των 101 δεξαμενόπλοιων, β) οκτώ εταιρείες που κατέχουν από 61 έως 100 δεξαμενόπλοια, γ) δεκαεννέα εταιρείες που διαχειρίζονται από 31 έως 60 δεξαμενόπλοια, δ) ένα μεγαλύτερο τμήμα 107 εταιρειών που κατέχουν από 11 έως 30 δεξαμενόπλοια, ε) άλλες 139 εταιρείες που διαχειρίζονται στόλο από 6 έως 10 δεξαμενόπλοια, στ) η πλειονότητα των ιδιοκτητών, 1.249 εταιρείες, διαθέτουν από 1 έως 5 δεξαμενόπλοια.

Από το 2022 έως το 2024, ο αριθμός των εταιρειών δεξαμενόπλοιων με στόλο 1 έως 5 πλοίων αυξήθηκε κατά 23%, ενώ εκείνων με 6 έως 10 πλοία κατά 9%. Αυτή η ανοδική τάση αντικατοπτρίζει την έξαρση του επενδυτικού ενδιαφέροντος, με πολυάριθμους νεοεισερχόμενους είτε από διαφορετικούς τομείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας είτε από εντελώς άσχετους τομείς. Επιπλέον, οι μεγαλύτεροι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων μείωσαν στρατηγικά ή πούλησαν τμήματα του στόλου τους, αναδιαμορφώνοντας τη δυναμική της αγοράς, καθώς νέοι συμμετέχοντες καταλαμβάνουν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία.

Και στις δύο αγορές, οι μικρότεροι στόλοι αυξάνονται ραγδαία, σηματοδοτώντας την είσοδο νέων κεφαλαίων και επενδυτών που προσελκύονται από τους υψηλούς ναύλους και την ανατίμηση των περιουσιακών στοιχείων (πλοίων), τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.

Διαβάστε ακόμη: