Πρωταγωνιστές ήταν και το 2023 οι έλληνες πλοιοκτήτες στις επενδύσεις σε νέα, πιο σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, είτε πρόκειται για νεότευκτα είτε για πλοία από «δεύτερο χέρι».
To 2023, μία ακόμα περιπετειώδη και απρόβλεπτη χρονιά για τη ναυτιλία, τα ελληνικά συμφέροντα παρέμειναν οι σημαντικότεροι παίκτες στην αγορά των second hand πλοίων, η οποία γενικότερα κινήθηκε με ελαφρώς χαμηλότερους ρυθμούς από ό,τι το 2022.
Σε ετήσια βάση, ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και των δεξαμενοπλοίων αντιπροσώπευε το ίδιο ποσοστό του συνολικού αριθμού των πλοίων που πουλήθηκαν, περίπου 43% και 41% αντίστοιχα.
Επίσης, καταγράφηκε άνοδος του στόλου πλοιοκτητών από ορισμένες χώρες που είχαν έντονη παρουσία ως αγοραστές, όπως π.χ. η Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), που επέδειξαν αξιοσημείωτη δραστηριότητα κυρίως στα δεξαμενόπλοια, με στόχο ως φαίνεται την εμπλοκή στο ρωσικό εμπόριο αργού.
Μεταβιβάσεις
Στην περίπτωση της Ελλάδας, μπορούμε να δούμε μια αυξημένη εστίαση στην αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενοπλοίων. Οι έλληνες πλοιοκτήτες μεταβίβασαν 253 πλοία (254 το 2022) σε ένα σύνολο συναλλαγών του παγκόσμιου στόλου στα 1.600 πλοία (1.742 το 2022). Ειδικότερα πούλησαν 118 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (113 το 2022) και 116 δεξαμενόπλοια (113 το 2022). Από την άλλη πλευρά, αγόρασαν 154 bulkers (137 το 2022) και μόλις 46 δεξαμενόπλοια (119 το 2022).
Η αγοραστική διάθεση ήταν έντονη μεταξύ των ελλήνων πλοιοκτητών, με τις αγορές πλοίων χύδην ξηρού φορτίου να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 75% των πλοίων που αγοράστηκαν μεταξύ των τεσσάρων ναυτιλιακών κλάδων.
Από την πλευρά των δεξαμενοπλοίων, οι έλληνες πλοιοκτήτες εκμεταλλεύθηκαν την ευκαιρία να περιορίσουν τους στόλους τους, γεγονός που οδήγησε στο να ξεπεράσει ο αριθμός των πλοίων που πουλήθηκαν τον αριθμό των πλοίων που αγοράστηκαν κατά 2,5 φορές.
Εξετάζοντας ποιοι θα μπορούσαν να βρίσκονται στην άλλη πλευρά αυτών των πωλήσεων, μπορούμε να δούμε ότι οι Τούρκοι και πλοιοκτήτες από τα ΗΑΕ ήταν ενεργοί αγοραστές σε αυτά τα τμήματα, αν και εμφάνισαν και πωλήσεις (περίπου το ήμισυ του αριθμού των πλοίων που αγοράστηκαν).
Πωλήσεις
Οσον αφορά τα νεότευκτα πλοία, οι Ελληνες πρωταγωνίστησαν κυρίως για μία ακόμα χρονιά τοποθετώντας παραγγελίες για 165 έναντι 123 πλοίων το 2022, εστιάζοντας στα δεξαμενόπλοια (93 πλοία έναντι 27 το 2022) και στα μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (51 πλοία έναντι 37 το 2022). Ακολουθούν οι ιάπωνες πλοιοκτήτες, ενώ οι κινέζοι πλοιοκτήτες υποχώρησαν φέτος σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Οι έλληνες αγοραστές φαίνεται ότι αξιοποίησαν στο έπακρο τα χρήματα που απελευθέρωσαν από μια έντονη έξαρση πωλήσεων second hand πλοίων και βρίσκονται στην κορυφή του πίνακα τόσο για τον αριθμό των πλοίων ξηρού φορτίου όσο και για τον αριθμό των δεξαμενοπλοίων που έχουν παραγγείλει το 2023.
Στον τομέα των ναυπηγείων κυριάρχησαν το 2023 τα κινεζικά, τα οποία αντιπροσωπεύουν ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό του αριθμού των πλοίων που παραγγέλθηκαν φέτος από ό,τι το 2022, καθώς σε κινεζικά ναυπηγεία τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 720 πλοία σε ένα σύνολο 1.101 πλοίων. Το 2022 τα κινεζικά ναυπηγεία έλαβαν παραγγελίες για 582 πλοία σε ένα σύνολο 1.178 παραγγελιών.
Οι πλοιοκτήτες των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου μετατόπισαν την προτίμησή τους από τα ιαπωνικά ναυπηγεία στα κινεζικά. Επίσης, καταγράφηκε μια αρκετά δραματική κατάρρευση στον αριθμό των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που παραγγέλθηκαν και μια σχετικά σημαντική μείωση στον αριθμό των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου που προστέθηκαν στο βιβλίο παραγγελιών σε σχέση με το 2022. Η εξέλιξη αυτή επηρέασε τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία, τα οποία είχαν το 2023 περί τα 100 πλοία λιγότερα σε παραγγελίες από ό,τι το 2022.