Με γοργούς πλέον ρυθμούς προχωρούν τα σχέδια εξυγίανσης και αναβίωσης της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας της Eλλάδας. Σήμερα Δευτέρα, 6 Νοεμβρίου 2023, υπογράφτηκε η ιστορική συμφωνία χρηματοδότησης των Ναυπηγείων της Ελευσίνας, ανάμεσα στον αμερικάνικο αναπτυξιακό χρηματοδοτικό οργανισμό των ΗΠΑ U.S. International Development Finance Corporation (DFC) και στον Όμιλο ONEX.

Η υπογραφή της συμφωνίας αφορά τη χρηματοδότηση, μέσω δανεισμού, του Σχεδίου Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με το ποσό των 125 εκατ. δολαρίων.

Πρόκειται για την πρώτη και μοναδική έως τώρα χρηματοδότηση από την DFC στην Ελλάδα, γεγονός που επιβεβαιώνει την κομβική σημασία των ναυπηγείων της χώρας, ως γεωστρατηγικού κόμβου της ευρύτερης Ανατολικής Μεσογείου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της DFC Σκοτ Νέιθαν ανέφερε μεταξύ άλλων «σήμερα επιβεβαιώνουμε μια νέα εποχή συνεργασίας μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας που οδηγεί στη μεγαλύτερη οικονομική ανάπτυξη και ενεργειακή ασφάλεια (security) και για τις δυο χώρες.

Με το projetc αυτό το ναυπηγείο μπορεί να επισκευάζει LNG πλοία και θα βοηθήσει ώστε η Ελλάδα να μετατραπεί σε ενεργειακό χάρτη. Επίσης, θα εστιάσουμε και σε θέματα ηλιακής ενέργειας (solar) ενώ θα κατασκευάζονται στα ναυπηγεία πλωτές ανεμογεννήτριες. Γενικά, τα ναυπηγεία θα εστιάσουν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».

Ο Όμιλος ΟΝΕΧ, επίσημος ιδιοκτήτης πλέον των Ναυπηγείων είχε καταθέσει προς επικύρωση το σχέδιο εξυγίανσης στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής τον περασμένο Νοέμβρη. Υπέρ της συμφωνίας εξυγίανσης – μεταβίβασης είχαν ταχθεί εξ αρχής οι οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων, τραπεζικά ιδρύματα, το ελληνικό δημόσιο, ενώ είχε ιδιαίτερη στήριξη από την ελληνική κυβέρνηση, με καθοριστική τη συμβολή του τότε Υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη. Στις 19 Οκτωβρίου 2023 το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών εξέδωσε την απόφαση επικύρωσης του Σχεδίου Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας βάζοντας οριστικό τέλος σε μια μακρά περίοδο απαξίωσης των μεγαλύτερων ναυπηγείων της Ελλάδας.

Το περασμένο καλοκαίρι το Αμερικανικό Κογκρέσο είχε δώσει την έγκριση για την εισήγηση της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC να προχωρήσει στη χρηματοδότηση, μέσω δανεισμού, με το ποσό των 125 εκατ. δολαρίων προς την ONEX Shipyards, για το Σχέδιο Εξυγίανσης των Ναυπηγείων. Το ποσό είναι αυξημένο κατά πολύ από τα 102 εκατ. δολάρια που αρχικά είχε προβλεφθεί, ενώ το ΔΣ της DFC είχε ήδη από τα μέσα του περασμένου Μαΐου ολοκληρώσει όλες τις εσωτερικές διαδικασίες για την έγκριση της χρηματοδότησης. Είναι αξιοσημείωτο ότι για να γίνει δυνατή η εν λόγω χρηματοδότηση προ 2 ετών είχε «περάσει» ειδικός νόμος στο Κογκρέσο με στήριξη και του Δημοκρατικού και του Ρεπουμπλικανικού κόμματος.

Χάρης Βαφειάς

Η χρηματοδότηση στοχεύει στην αποκατάσταση και την αναβάθμιση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αυξάνοντας την ικανότητα εξυπηρέτησης του ναυπηγείου σε έως και 200 πλοία ετησίως.

Ο πρέσβης των ΗΠΑ Τζωρτζ Τσούνης, ο Άδωνις Γεωργιάδης , ο Πάνος Ξενοκώστας ο υπουργός Κώστας Σκρέκας και ο διευθύνων σύμβουλος της DFC Νειθαν Σμιθ

Η δεξαμενή «Στρατής Γ. Ανδρεάδης»

Επίσης σήμερα πραγματοποιήθηκαν και τα εγκαίνια της δεξαμενής «Στρατής Γ. Ανδρεάδης» των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Η ανακατασκευή και αναβάθμιση της δεξαμενής, κατηγορίας panamax, ολοκληρώθηκε σε εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα, προκειμένου να καταστεί λειτουργική η πιο σύγχρονη δεξαμενή στην Ελλάδα. Η εκατομμυρίων ευρώ επένδυση του Πάνου Ξενοκώστα για την επιτυχή ολοκλήρωση του άθλου των εργασιών για τη δεξαμενής αποτελεί κίνηση ματ για την στρατηγική αναβάθμιση των κατασκευαστικών δυνατοτήτων του Ναυπηγείου, καθώς:

-πρόκειται για τη πιο σύγχρονη δεξαμενή στην Ελλάδα, με σύστημα έξυπνης διαχείρισης.

-Έγινε ηλεκτρονικοποίηση όλης της δεξαμενής με σύγχρονα συστήματα.

-Επιτρέπει την επιτέλεση όλου του φάσματος των εργασιών συντήρησης του υφάλου των πλοίου, καθώς και των συστημάτων πρόωσης.

-Παράλληλα, δίνει τη δυνατότητα να συντελούνται μια σειρά και από άλλες εργασίες επισκευής και συντήρησης που αφορούν το πλοίο, ενώ μπορεί να φιλοξενήσει πλοία μεγέθους panamax (ένα πλοίο panamax δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 294,13 μ. σε μήκος, 32,31 μ. σε πλάτος και 12,04 μ. σε βύθισμα. Η μέση μεταφορική ικανότητα των πλοίων αυτών είναι 65.000 τόνους).

Βασίλης Κορκίδης

Η συγκεκριμένη δεξαμενή είχε χαρακτηριστεί scrap (παλιοσίδερα) και ήταν έτοιμη να βυθιστεί, αποτελώντας ένα κομβικό επιχειρηματικό στοίχημα για τον όμιλο ΟΝΕΧ η διάσωσή της και η ταχύτερη δυνατή αποκατάστασή της.

Η υπ’αριθμόν 2 Panamax δεξαμενή των ναυπηγείων ονομάζεται σε «Στρατής Γ. Ανδρέαδης». Η ΟΝΕΧ ήθελε να τιμήσει τη μνήμη του ιδρυτή των ναυπηγείων, και αποδίδοντας φόρο τιμής στις προσωπικότητες που διαφύλαξαν και ανέδειξαν την λαμπρή ναυτικής και ναυπηγικής μας παράδοσης ως χώρα.

Δρ Νίκος Λιάπης, Διονύσης Χριστοδουλόπουλος και Μάνος Βασιλόπουλος
Ο διευθύνων σύμβουλος της DFC Σκοτ Νειθαν με τον Πάνο Ξενοκώστα

Ο πρόεδρος και διευθύνω σύμβουλος της Onex Πάνος Ξενοκώστας ανέφερε «οι εργαζόμενοι είναι οι πραγματικοί πρωταγωνιστές αυτού του σχεδίου που επετεύχθη με τη συνεργασία της Ελληνικής και Αμερικανικής κυβέρνησης. Οι Έλληνες εφοπλιστές στηρίζουν την ελληνική ναυπηγηική βιομηχανία. Έχουν καταλύσει της ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας. Το 70% των πλοίων στη Σύρου είναι ελληνικών συμφερόντων, ενώ το ποσοστό για την Ελευσίνα είναι 83% από τότε που ανάλαβε η Onex. Θα κάνουμε τα καλύτερα ναυπηγεία ώστε να είναι επιλογή αριστείας και όχι μόνο επιλογή επαναπατρισμού. Η Onex έχει επενδύσει 80 εκατ. στη Σύρο και 23 εκατ. στην Ελευσίνα. Υπάρχει πλάνο για συνολικές επενδύσεις 500 εκατ. δολ. και στα δυο ναυπηγεία εκ των οπαίων τα 300 εκατ. είναι για υποδομές και ανάπτυξη, ενώ τα 200 θα επιστρέφουν σε ασφαλιστικά ταμεία και εργαζόμενους. Στόχος είναι η Ελευσίνα να εξυπηρετεί 200 πλοία το χρόνο, ενώ η Σύρος ήδη εξυπηρετεί 100. Επίσης, υπάρχει πρόγραμμα 60 εκατ. για τα επέμενα 5 χρόνια για την πράσινη μετάβαση του ναυπηγείο της Σύρου».

«Είμαι περήφανος για την ολοκλήρωση αυτού του έργου. Οι ΗΠΑ στέκονται στο πλευρό της Ελλάδας με έργα όχι με λόγια. Τα 125 εκατ. του DFC είναι έργα. Μια υγιής ελληνική οικονομία είναι καλή και για τις ΗΠΑ» δήλωσε ο Αμερικανός πρέσβης Τζορτζ Τσούνης.

Συνεργασία με Fincantieri – Τα σχέδια

Στα μέσα του περασμένου Ιουνίου όμιλος ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies ανακοίνωσε την επέκταση της συνεργασίας του με τον Ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό Fincantieri S.p.A.

Η συνεργασία περιλαμβάνει μια νέα γραμμή παραγωγής πλοίων παγκόσμιας κλάσης υπό την σκέπη της αμυντική ναυπηγικής εταιρία του Ομίλου, την ONEX Elefsis Naval & Maritime, που προβλέπει από την κατασκευή κορβέτων μέχρι και των πιο προηγμένων πλοίων επιφάνειας, και δη φρεγατών, προσφέροντας στο Πολεμικό Ναυτικό σύγχρονες, διαλειτουργικές λύσεις υψηλή τεχνολογίας ώστε να αναβαθμίσει σημαντικά τις επιχειρησιακές του δυνατότητες στην Ανατολική Μεσόγειο.

Βάσει τον σχεδιασμό που έχει κάνει το σχήμα ΟΝΕΧ-Fincantieri από την 1/1/2024 τα ναυπηγεία θα μπορούν να επισκευάζουν ταυτόχρονα 10 – 12 πλοία ενώ με βάση το αναπτυξιακό σχέδιο το 2024 θα έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό τα έργα αναβάθμισης των Ναυπηγείων ώστε να έχουν τη δυνατότητα εξυπηρετούν 200 πλοία ετησίως.

Στόχος είναι τα ναυπηγεία να μπορούν να κατασκευάζουν κάθε είδους πλοίο, οτιδήποτε πλωτό καθώς και «ενεργειακά» πλοία. Όσο για τη ναυπήγηση πλοίων με ηλεκτροκίνηση θα πρέπει πρώτα να διαμορφωθεί το θεσμικό πλαίσιο από την κυβέρνηση και να κατασκευαστούν οι κατάλληλες υποδομές στα νησιά ώστε να μπορούν να σηκώσουν την ηλεκτροφόρτιση ενός πλοίου.

Το έξυπνο 5G ναυπηγείο

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΝΕΧ, Πάνο Ξενοκώστα «η Ελευσίνα θα γίνει το πρώτο smart ναυπηγείο. Θα καινοτομήσουμε ξεκινώντας από τον εαυτό μας». Το «ντύσιμο» του ναυπηγείου με τεχνολογία 5 G υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί περίπου 18 μήνες από την ημέρα της μεταβίβασης του στην ΟΝΕΧ». Ο ίδιος επεσήμανε ότι «δεν υπάρχει άλλο ναυπηγείο στον κόσμο που να το κάνει αυτό και να μπορούμε να το αντιγράψουμε.»

Διαβάστε ακόμη: