Τη στρατηγική απόφαση να προχωρήσει η ανάπτυξη του νέου τερματικού σταθμού LNG στους Αγίους Θεοδώρους επιβεβαίωσε χθες ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil, Πέτρος Τζαννετάκης. 

Κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων εννεαμήνου, επισήμανε ότι το έργο αποτελεί πλέον κομβικό στοιχείο της μακροχρόνιας ενεργειακής στρατηγικής του Ομίλου και ένα παράδειγμα ευελιξίας και ικανότητας προσαρμογής στις νέες συνθήκες της αγοράς, τη στιγμή που η ζήτηση για LNG αυξάνεται και επαναδιαμορφώνει τον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

Η ανάπτυξη του έργου της Διώρυγα Gas στους Αγίους Θεοδώρους για μεγάλο διάστημα είχε παγώσει, χωρίς να λαμβάνεται τελική επενδυτική απόφαση (FID) γεγονός που φαίνεται να ανατρέπεται από το γεωπολιτικό περιβάλλον.

Πώς αλλάζουν οι ισορροπίες

Η απόφαση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία στη σημερινή συγκυρία, καθώς το αμερικανικό LNG ενισχύει τον ρόλο του ως βασική πηγή τροφοδοσίας της Ευρώπης, ενώ ο κάθετος διάδρομος φυσικού αερίου (Ελλάδα – Βουλγαρία – Ρουμανία – Μολδαβία – Ουκρανία) δημιουργεί μια νέα ενεργειακή αρτηρία που αυξάνει τη ζήτηση για ασφαλείς πύλες εισόδου LNG στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και προσφέρει εχέγγυα για την χρηματοδότηση αντίστοιχων υποδομών.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι πλωτοί σταθμοί επαναεριοποίησης (FSRU) αποκτούν αναβαθμισμένο στρατηγικό ρόλο, καθώς προσφέρουν ταχύτητα, ευελιξία και πρόσβαση σε νέες αγορές.

Το FSRU των Αγίων Θεοδώρων — έργο που βρίσκεται σε ώριμο στάδιο ανάπτυξης — αποτελεί για τη Motor Oil ένα στρατηγικό asset, ικανό να λειτουργήσει ως κομβικό σημείο εισαγωγής LNG για την Ελλάδα.

Την ίδια στιγμή, η διύλιση παραμένει η δύναμη και το βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Ομίλου.

Παρά το γεγονός όπως αναφέρει η εταιρεία ότι το ευρωπαϊκό σύστημα διύλισης παρέμενε ένας τομέας με ανεπαρκείς επενδύσεις τα τελευταία χρόνια, η Motor Oil συνέχισε να επενδύει με αποτέλεσμα να διαθέτει σήμερα ένα από τα πιο σύγχρονα και σύνθετα διυλιστήρια στη Μεσόγειο, γεγονός που προσδίδει στον Όμιλο σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τα επόμενα χρόνια.

Στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων η εταιρεία επεξεργάζεται πάνω από 200.000 βαρέλια αργού την ημέρα ενώ μέσω των εμπορικών σημάτων AVIN και Shell (Coral Licensee) λειτουργεί ένα δίκτυο άνω των 1.500 πρατηρίων σε πέντε χώρες.

Την ίδια στιγμή η εταιρεία μετασχηματίζει τον ρόλο της στον κλάδο της ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος βρίσκεται σε κομβικό σημείο μετάβασης.
Ο εξηλεκτρισμός εξελίσσεται σε έναν από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης των επόμενων ετών, και ο Όμιλος έχει οικοδομήσει δύο αυτόνομες αλλά πλήρως συμπληρωματικές πλατφόρμες.

MORE: Περιφερειακός ηγέτης στις ΑΠΕ με στόχο τα 2 GW

Η πρώτη αφορά τη θυγατρική MORE, έναν ταχέως αναπτυσσόμενο περιφερειακό ηγέτη στις ΑΠΕ, με 847 MW εγκατεστημένη ισχύ και 92% συμβασιοποιημένη παραγωγή και ένα ώριμο pipeline έργων 1 GW. Με επενδύσεις σε αιολικά, φωτοβολταϊκά και συστήματα αποθήκευσης, η MORE κατευθύνεται σε εγκατεστημένη ισχύ άνω των 2 GW έως το 2030, με στόχο EBITDA άνω των €250 εκατ.

Το ενιαίο σχήμα nrg–ΗΡΩΝ

Η δεύτερη πλατφόρμα είναι το νέο ενιαίο σχήμα nrg–ΗΡΩΝ, το οποίο δημιουργείται μέσω της συγχώνευσης των δύο εταιρειών. Με περισσότερους από 500.000 πελάτες και διαθέσιμη ισχύ 1,5 GW, το ενιαίο σχήμα καθίσταται ένας από τους πλέον ισχυρούς και καθετοποιημένους παρόχους ηλεκτρισμού στην Ελλάδα. Στη νέα δομή εντάσσεται και η Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, η πιο αποδοτική μονάδα φυσικού αερίου στη χώρα, η οποία τέθηκε σε λειτουργία το 2025.

Κυκλική οικονομία: τρίτος ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης

Παράλληλα, ο Όμιλος επεκτείνει το αποτύπωμά του στην κυκλική οικονομία, έναν τομέα στον οποίο η Ελλάδα κατευθύνει επενδύσεις άνω των €15 δισ. έως το 2030.

Με τις ΗΛΕΚΤΩΡ και Thalis, η Motor Oil συμμετέχει σε έργα διαχείρισης και ανακύκλωσης απορριμμάτων και υγρών αποβλήτων συνολικού ύψους περίπου €600 εκατ. Μέσω της LPC και της Verd, διατηρεί επίσης ηγετικό ρόλο στη συλλογή και αναγέννηση λιπαντικών και βρώσιμων ελαίων, με δυνατότητα επεξεργασίας 43.000 τόνων τον χρόνο και συνολικό όγκο διαχείρισης που ξεπερνά το 1 εκατ. τόνους. Τα EBITDA του τομέα ανέρχονται σε €50 εκατ.

Επενδυτικό πρόγραμμα άνω των €4 δισ. έως το 2030

Με επενδύσεις ύψους €2,3 δισ. που έχουν ήδη υλοποιηθεί και ένα συνολικό επενδυτικό πλάνο που ξεπερνά τα €4 δισ. έως το 2030, η Motor Oil οικοδομεί έναν πολυδιάστατο ενεργειακό όμιλο που συνδυάζει διύλιση, LNG, ΑΠΕ, αποθήκευση, φυσικό αέριο, λιανική ενέργειας και κυκλική οικονομία — έναν όμιλο που βρίσκεται πλέον στην πρώτη γραμμή της νέας ενεργειακής πραγματικότητας της Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Διαβάστε ακόμη: