Στα τέλη του έτους αναμένεται ότι θα λειτουργήσει στην Ελλάδα ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού βαρέων οχημάτων, αλλά και ΙΧ αυτοκινήτων, με υδρογόνο, κοντά στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων του ομίλου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους. Πρόκειται για το πρώτο υδρογονάδικο (κατά το βενζινάδικο) το οποίο, όπως ανέφεραν χθες στελέχη της AVIN (θυγατρική του ομίλου), έχει αρχίσει ήδη να κατασκευάζεται.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε ο Γενικός Διευθυντής της AVIN, κ. Γιάννης Ραπτάκης, σε εκδήλωση για την παρουσίαση της νέας γενιάς καυσίμων ACTION Fuels, έναν χρόνο αργότερα, δηλαδή στα τέλη του 2025, θα είναι έτοιμο και το δεύτερο υδρογονάδικο του ομίλου στην Ακράτα. Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι ώστε να μπορούν να εφοδιάζονται ελεύθερα οχήματα υδρογόνου.
Τα δύο έργα, προϋπολογισμού τριών εκατ. ευρώ το καθένα, είναι συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ σε ποσοστό 50% και όπως τόνισε ο κ. Ραπτάκης, «θα φέρουν την Avin στην αιχμή των ενεργειακών εξελίξεων». Σύμφωνα με τον ίδιο, προκειμένου να εξυπηρετούνται τα οχήματα που φτάνουν από το εξωτερικό, μέσω του λιμανιού της Πάτρας, και κυρίως τα βαρέα οχήματα υδρογόνου, οι δύο σταθμοί ανεφοδιασμού κατασκευάζονται σε διαφορετικά ρεύματα της εθνικής οδού.
Ειδικότερα, ο ένας θα λειτουργεί στο ύψος της Ακράτας στην κατεύθυνση από την Αθήνα προς την Πάτρα και ο δεύτερος στους Αγίους Θεοδώρους στο ρεύμα από Πάτρα προς Αθήνα. Οι αντλίες και στα δύο πρατήρια θα είναι πολύ υψηλής πίεσης (πάνω από 200 bar) ώστε να μπορούν να ανεφοδιάζονται όλα τα οχήματα.
Σε πρώτη φάση, όπως ανέφεραν τα στελέχη της AVIN, το υδρογόνο στα πρατήρια θα είναι μπλε (παράγεται κυρίως από φυσικό αέριο) και όταν προχωρήσουν οι επενδύσεις που έχει προγραμματίσει ο όμιλος θα είναι πράσινο (παράγεται με ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας). Ήδη ωριμάζουν έργα για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου. Η Motor Oil συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρότζεκτ «Ephyra» για τη δημιουργία σε βιομηχανική κλίμακα στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων μιας μονάδας παραγωγής υδρογόνου ισχύος 30 MW από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας με τη χρήση ηλεκτρόλυσης. Το έργο, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση περίπου 18 εκατ. ευρώ και προϋπολογισμό στα 25 εκατ. ευρώ αναμένεται ότι θα λειτουργεί το 2026.
Το υδρογόνο αποτελεί στρατηγική επιλογή του ομίλου μέσω του προγράμματος Blue Med αλλά και του TRIERES που στοχεύει στη δημιουργία μίας μικρής κοιλάδας υδρογόνου. Επίσης, η Motor Oil έχει «συμμαχήσει» με τη ΔΕΗ και μέσω της κοινής τους εταιρείας «Hellenic Hydrogen» προωθούν το έργο «North project 1» στη Δυτική Μακεδονία.
Εντός ημερών roadshow με λεωφορείο υδρογόνου
Παράλληλα, η Motor Oil συμμετέχει στο ευρωπαϊκό έργο JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) το οποίο ετοιμάζει roadshows με λεωφορείa υδρογόνου. Ήδη έχουν γίνει δύο στη Δυτική Ευρώπη, ενώ εντός των επόμενων δύο εβδομάδων θα ξεκινήσει το τρίτο από τη Βιέννη και θα φτάσει στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, το cluster βιοοικονομίας και περιβάλλοντος της Δυτικής Μακεδονίας που είναι ο εθνικός συντονιστής του έργου, μαζί με τη Motor Oil και με την υποστήριξη της Hellenic Hydrogen και της Coral Gas έχουν αναλάβει την περιοδεία του λεωφορείου υδρογόνου στη χώρα μας, το οποίο θα ακολουθείται και από έναν σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου. Το όχημα, το οποίο θα ξεκινήσει το ταξίδι του από την Αυστρία, θα διασχίσει χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, πριν φτάσει στην Ελλάδα. Στη χώρα μας θα περάσει από την Κοζάνη, την Θεσσαλονίκη, την Αθήνα και την Πάτρα.
Διαβάστε ακόμη:
- Υπογράφονται συμφωνίες για offshore αιολικά πάρκα πριν να υπογραφεί το πλαίσιο!
- Στα μαχαίρια πλέον Helleniq Energy και οι Ιταλοί της Edison!
- Γιατί τρέχουν να τα ψηφίσουν όλα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας;
- Γυναίκα στο ΣΕΒ; Οι παλαιοί του ΣΕΒ θα κάνουν τα πάντα για να μην λάβει η Ιουλία Τσέτη πάνω από 10%