ΚΟΣΜΟΣ

Μίκυ Μάους: Ο μεγαλύτερος πωλητής στην ιστορία του marketing

Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, ο Μίκυ Μάους και η παρέα του (η Μίνι, ο Γκούφι, ο Πλούτο και ο Ντόναλντ Ντακ), πούλησαν μόνο το 2018 προϊόντα αξίας 3 δισ. δολαρίων, τόσο…

Το ποντίκι από το οποίο ξεκίνησαν όλα, ο Μίκυ Μάους, κάνει την πρώτη εμφάνισή του στο Colony Theatre της Νέας Υόρκης, σε μία ταινία καρτούν που ονομάζεται «Steamboat Willie». Αυτό το ποντίκι θα αποδειχθεί μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις στην ιστορία του marketing.

Αρχικά ονομαζόταν Μόρτιμερ. Ο Ντίσνεϊ τον είχε σχεδιάσει πρόχειρα κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου ταξιδιού με τρένο λίγους μήνες νωρίτερα, βυθισμένος στην απελπισία, καθώς ο ανταγωνιστής του Τσάρλι Μιντζ του είχε κλέψει τα δικαιώματα για τον χαρακτήρα «Όσγουαλντ το Τυχερό Κουνέλι» που εκείνος είχε δημιουργήσει και είχε κάνει επιτυχία.

Ο Μίκυ Μάους εμφανίστηκε σε περισσότερες από 130 ταινίες, μεταξύ των οποίων και η θρυλική «Fantasia» του 1940. Και βέβαια, σε άπειρα επεισόδια σειρών και βιβλία κόμικ.

Δέκα καρτούν του Μίκυ Μάους προτάθηκαν για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων Μικρής Διάρκειας. Το «Lend a Paw» κέρδισε το χρυσό αγαλματάκι το 1941. Το 1978, ο Μίκυ έγινε ο πρώτος ήρωας καρτούν με το δικό του αστέρι στο Hollywood Walk of Fame.

Σήμερα, ο Μίκυ Μάους ζωντανεύει σε video games, προϊόντα κάθε λογής και βέβαια στα θεματικά πάρκα της Disney.

Στα 80α γενέθλια του Μίκυ, το 2008, το περιοδικό Time τον ανακήρυξε ως έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους χαρακτήρες στον κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία της Disney, το 98% των παιδιών ηλικίας από 3 έως 11 ετών σε όλο τον κόσμο γνωρίζουν τον Μίκυ Μάους. Στις ΗΠΑ, αυτό το ποντίκι είναι διασημότερο και από τον Άγιο Βασίλη.

Είναι αυτή η πραγματικά σαρωτική διασημότητα του Μίκυ Μάους που τον έχει μετατρέψει σε ένα από τα πολυτιμότερα εργαλεία του marketing στον κόσμο. Εάν το καλοσκεφτεί κανείς, αυτό το ποντίκι μπορεί να πουλήσει τα πάντα. Πώς αλλιώς εξηγείται ότι η Gucci κυκλοφόρησε πριν από λίγα χρόνια μία τσάντα αξίας 4.500 δολαρίων που είχε το σχήμα του κεφαλιού του Μίκυ;

Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, ο Μίκυ Μάους και η παρέα του (η Μίνι, ο Γκούφι, ο Πλούτο και ο Ντόναλντ Ντακ), πούλησαν μόνο το 2018 προϊόντα αξίας 3 δισ. δολαρίων, τόσο για παιδιά όσο και για μεγάλους.

Όμως γιατί να φορέσει ένας ενήλικας ρούχα με το πρόσωπο ενός καρτούν; Οταν, για παράδειγμα, δεν θα φορούσε μπλουζάκι με την Άριελ από τη Μικρή Γοργόνα ή την Άννα από το Frozen;

Η απάντηση κρύβεται στον προσεκτικό τρόπο με τον οποίο η Disney ενορχήστρωσε τη μεταμόρφωση του Μίκυ Μάους από ήρωα καρτούν σε σύμβολο. Οι άνθρωποι της Disney φρόντισαν ώστε ο Μίκυ να μεταμορφώνεται σε ό,τι θέλει και ζητά ο καταναλωτής εκείνη τη δεδομένη στιγμή: Από σύμβολο της ελπίδας σε καιρό πολέμου έως ανάμνηση των παιδικών χρόνων όταν η ενήλικη ζωή γίνεται δύσκολη.

Η αλήθεια είναι ότι Μίκυ έκανε big business σχεδόν από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε, με το Steamboat Willie του 1928. Μέσα σε πέντε χρόνια, τα προϊόντα με το πρόσωπο του Μίκυ έφερναν 1 εκατ. δολάρια τον χρόνο στα ταμεία της εταιρείας.

Εκείνα τα πρώτα χρόνια, τα προϊόντα αυτά ήταν κυρίως αρκουδάκια και παιχνίδια που απευθύνονταν σε παιδιά. Όμως όλα άλλαξαν μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η ζήτηση για προϊόντα του Μίκυ ανάμεσα στους ενήλικες εκτινάχθηκε. Μέχρι τότε, ο Μίκυ ήταν ήδη σχεδόν 20 χρόνων, άρα τα πρώτα παιδιά που μεγάλωσαν μαζί του είχαν φτάσει πια τα 30 ή τα 40 τους.

Όμως, ο Disney φρόντισε να μεταμορφώσει τον Μίκυ σε σύμβολο της αθωότητας, σε μία εποχή που οι Αμερικανοί έψαχναν εναγωνίως για κάτι που να τους δίνει ελπίδα. Ο Μίκυ έγινε το τέλειο όχημα για τις εταιρείες που ήθελαν να ποντάρουν στη νοσταλγία των καταναλωτών για μια πιο ασφαλή και αθώα εποχή.

Έως το 2004, ο Μίκυ Μάους είχε μπει στη λίστα του Forbes με τους «φανταστικούς δισεκατομμυριούχους», με το άρθρο του περιοδικού να επισημαίνει τότε ότι ο εντυπωσιακός του τζίρος οφείλεται εν μέρει στις πωλήσεις του σε μεγάλους.

Το είχε πει, άλλωστε, από το 1947 ο Kay Kamen, ο πρώτος που ανέλαβε να πουλά τα δικαιώματα της Walt Disney για την παραγωγή εμπορευμάτων: «Δεν υπάρχει αμφιβολία. Ο Μίκυ Μάους είναι το σπουδαιότερο πράγμα στην ιστορία του merchandising».

Διαβάστε ακόμη: