Πολλοί είναι αυτοί που λένε δεξιά και αριστερά ότι ξεκίνησε πολύ νωρίς ο διαγωνισμός της Αττικής Οδού και ότι δεν πρέπει να υπάρχει βιασύνη στο ΤΑΙΠΕΔ δεδομένου ότι η υφιστάμενη παραχώρηση λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Είναι όμως πραγματικά έτσι τα πράγματα; Υπάρχει όντως άπλετος χρόνος; Ρίχνοντας μια ματιά στις μεγάλες πρόσφατες αποκρατικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ προκύπτουν τα εξής:
Η Εγνατία Οδός προκηρύχθηκε τον Νοέμβριο του 2017, ο Προτιμητέος Επενδυτής ανακοινώθηκε τον Αύγουστο του 2021 και ακόμα, μετά από 4,5 χρόνια, δεν έχουμε σαφή εικόνα για το πότε θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης και το πότε θα κλείσει η συναλλαγή.
Αντίστοιχα, η ΔΕΠΑ Υποδομών, προκηρύχθηκε τον Δεκέμβριο του 2019, ο Προτιμητέος Επενδυτής ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 ενώ δεν έχει κλείσει η συναλλαγή μέχρι σήμερα μετά την πάροδο 2,5 ετών.
Για την Αττική Οδό έχουμε μπροστά μας λιγότερο από 2,5 χρόνια μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης (Οκτώβριος 2024), επομένως το χρονοδιάγραμμα είναι ήδη οριακό.
Επιπρόσθετα, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι για πρώτη φορά θα γίνει μετάβαση από έναν ιδιώτη παραχωρησιούχο σε έναν άλλο, ο οποίος θα πρέπει να έχει τον απαιτούμενο χρόνο προετοιμασίας, οργάνωσης προσωπικού, εξοπλισμού, συμβάσεων με τους υπεργολάβους του, ώστε να είναι έτοιμος τον Οκτώβριο του 2024 να λειτουργήσει χωρίς προβλήματα την Αττική Οδό.
Δεδομένου ότι δεν πρόκειται για εξαγορά της υφιστάμενης εταιρικής δομής του σημερινού παραχωρησιούχου αλλά θα πρέπει να στηθεί εξ’ αρχής μια νέα εταιρική δομή, η οποία από την πρώτη ημέρα της νέας παραχώρησης θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση της Αττικής Οδού, το κλείσιμο της συναλλαγής θα πρέπει να έχει λάβει χώρα τουλάχιστον ένα χρόνο πριν τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης, δηλαδή το αργότερο έως τον Οκτώβριο του 2023.
Είναι μεγάλη η ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ να τρέξει χωρίς καθυστερήσεις τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού. Πρέπει να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές το συντομότερο δυνατό έτσι ώστε η συναλλαγή να κλείσει μέχρι τον Οκτώβριο του 2023!