Σε μεγάλη «τραμπάλα» καταλήγουν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου με συνεχή σκαμπανεβάσματα.

Αντίστοιχα στη χώρα μας όλοι περιμένουν «πού θα καθίσει η μπίλια» ώστε να φανεί ξεκάθαρα σε ποιες τιμές θα αρχίσει να πωλείται το πετρέλαιο θέρμανσης σε λίγες ημέρες.

Χαρακτηριστικό είναι ότι χθες οι τιμές Platts της Μεσογείου για το πετρέλαιο θέρμανσης μειώθηκαν κατά 120 δολάρια/τόνο, άρα με τη διακύμανση αυτή το θέρμανσης θα μπορούσε να ξεκινήσει στο 1,45 ευρώ ανά λίτρο.

Οι προηγούμενοι υπολογισμοί έφερναν την τιμή πάνω από τα 1,55 ευρώ ανά λίτρο.

«Η πτώση της τιμής δεν αποδίδεται σε κάποιον λόγο που να συνδέεται με την προσφορά και τη ζήτηση του προϊόντος. Αν και η μέρα της εκκίνησης για τη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης δεν είναι μακριά, στις 14 Οκτωβρίου, εντούτοις οι εκτιμήσεις για την τιμή της πρεμιέρας χαρακτηρίζονται από υψηλή αβεβαιότητα» έλεγαν παράγοντες της αγοράς καυσίμων.

Εντελώς αντίθετη είναι η πορεία διεθνών τιμών για το ντίζελ κίνησης που συνεχίζει να πηγαίνει ανοδικά.

Η ανατροπή που έχει συμβεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια είναι εμφανής σε όλους τους οδηγούς. Η τιμή του κινείται σταθερά πάνω από εκείνη της βενζίνης.

«Η κούρσα ανόδου των τιμών του ντίζελ είναι ξεκάθαρη απόρροια της ενεργειακής κρίσης και συγκεκριμένα της αυξημένης ζήτησης του προϊόντος. Όλο και περισσότερες βιομηχανίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη στρέφονται στο πετρέλαιο για την αντικατάσταση του φυσικού αερίου επιδιώκοντάς εξοικονόμηση κόστους. Η τάση αυτή προκαλεί αύξηση της ζήτησης με αποτέλεσμα και την άνοδο των τιμών. Είναι καθαρά θέμα προσφοράς, ζήτησης και …κερδοσκοπίας» μας λένε από το ΥΠΕΝ.

Σε αντίθεση με το ντίζελ, τα προϊόντα της βενζίνης καταγράφουν μειωμένη ζήτηση.

«Οι βενζίνες πάνε με σχετικά πτωτικούς ρυθμούς της τάξης του 15% καθώς οι οδικές μετακινήσεις λόγω της ακρίβειας μειώνονται. Ταυτόχρονα, η τουριστική σεζόν βαίνει προς το τέλος της συμβάλλοντας στην υποχώρηση της κατανάλωσης» είναι το σχόλιο των ίδιων τεχνοκρατών του ΥΠΕΝ.

Μαζούτ και ντίζελ κοστίζουν αλλά είναι αναγκαίο κακό

Προβληματισμός για την επιδότηση στο ντίζελ

Η επιδότηση των 0,15 ευρώ στην αντλία για το diesel κίνησης σταμάτησε από την 1η Οκτωβρίου, με τα αποτελέσματα να είναι ήδη εμφανή.

Το πετρέλαιο κίνησης μέσα σε λίγες ημέρες όχι μόνο έσπασε το φράγμα των 2 ευρώ αλλά ξεπέρασε και την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.

Τα δεδομένα της αγοράς μάλλον αλλάζουν τον σχεδιασμό και έχουν δημιουργήσει δεύτερες σκέψεις στο οικονομικό επιτελείο για επαναφορά της επιδότησης στην αντλία για το diesel κίνησης.

Η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου κίνησης βρίσκεται στα 2,053 ευρώ/λίτρο ενώ στα νησιά έχει ξεπεράσει τα 2,3 ευρώ το λίτρο.

Η εξέλιξη αυτή έχει εκτινάξει το μεταφορικό κόστος χιλιάδων επαγγελματιών, καθώς τα περισσότερα επαγγελματικά αυτοκίνητα κινούνται με πετρέλαιο κίνησης, με νέες ανατιμήσεις λόγω του υψηλότερου μεταφορικού κόστους να είναι προ των πυλών.

Το οικονομικό επιτελείο πλέον σκέφτεται πολύ σοβαρά η επιδότηση των 0,15 λεπτών να επιστρέψει, αλλά πρώτα θα περιμένει να δει τα νέα δεδομένα.

Αρχικά, περιμένει να δει τι αποφάσεις θα ληφθούν γενικώς για την ενέργεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Στις 20-21 Οκτωβρίου θα υπάρξει νέα Συνοδός Κορυφής των ηγετών της ΕΕ, στην οποία έχουν μετατεθεί οι ελπίδες για εξεύρεση κοινής ευρωπαϊκής λύσης.

Η εξεύρεση κοινής ευρωπαϊκής λύσης θα μπορούσε να απελευθερώσει κρατικούς πόρους ώστε να διοχετευθούν προς την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης.

Ένας δεύτερος παράγοντας είναι το πώς θα εφαρμοστεί και πότε το σχέδιο που ετοιμάζει και μελετά το οικονομικό επιτελείο για φορολόγηση των υπερκερδών και των διυλιστηρίων κατά 33%.

Μέσω του μηχανισμού της έκτακτης φορολόγησης (κάτι που προτείνει και η Κομισιόν), η κυβέρνηση θα μπορέσει να βρει τα κονδύλια αυτά ώστε να μπορέσει να επιδοτεί τόσο το diesel κίνησης όσο και το θέρμανσης, χωρίς να χρειάζεται μάλιστα να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και χωρίς να περιμένει ευρωπαϊκές αποφάσεις.

Πετρέλαιο: Σε ποιες χώρες πωλείται τζάμπα

Ο ρόλος της επιδότησης στο πετρέλαιο θέρμανσης

Σε ότι αφορά στην επιδότηση καυσίμου, ο κ. Γ. Ασμάτογλου, αντιπρόεδρος Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων Αττικής έχει πει ότι η αύξηση στην επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης θα αγγίξει το 80% σε σχέση με πέρυσι.

«Πρόκειται για οριζόντια μείωση στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης αφού η επιδότηση για τα 0,25 ευρώ είναι μια οριζόντια μείωση, η οποία θα είναι για λίγο διάστημα. Θα ξεκινήσει από 15 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει για ένα μήνα» είπε χαρακτηριστικά.

Οι άνθρωποι των εταιριών καυσίμων και των πρατηριούχων λένε πως «η κυβέρνηση έχει διαθέσει 200 εκατομμύρια ευρώ για αυτή την επιδότηση. Πλέον από 174 εκατ. που επιδοτούνταν μέσω του τραπεζικού λογαριασμού θα διατεθούν 300 εκατ. ευρώ. Δηλαδή θα σημειωθεί μια αύξηση της τάξεως 80%, η οποία σχετικά με τον αριθμό των δικαιούχων θα είναι 40% περίπου καθώς έχουν αυξηθεί τα εισοδηματικά κριτήρια».

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και το εξής: Πέρυσι όσοι ήταν άγαμοι είχαν ως κριτήριο τα 14.000 ευρώ, ενώ φέτος τα 16.000 ευρώ. Από την άλλη, όσοι ήταν έγγαμοι είχαν ως κριτήριο 20.000 ευρώ, ενώ τώρα έχουν 24.000 ευρώ συν τα παιδιά.

Στο πρόγραμμα της επιδότησης καυσίμων θα μπουν περίπου 1.350.000 δικαιούχοι, γιατί θα αυξηθεί το ποσό.

Ενδεικτικά, πέρυσι ένας δικαιούχος έλαβε 140 ευρώ, φέτος θα λάβει 200 ευρώ.

Η τιμή του πετρελαίου το 2021 ξεκίνησε με 1,15 στις 15/10/21 και στην ολοκλήρωση της σεζόν έφτασε το 1,40 ευρώ το λίτρο.

«Φέτος, με τις σημερινές τιμές -και λόγω της ενεργειακής κρίσης- και την επιδότηση η τιμή θα ξεκινήσει από 1,37€/λίτρο και χωρίς επιδότηση στο 1,55 αλλά εάν πέσουν ξαφνικά οι διεθνείς τιμές μπορεί να πάει στο 1,45» είναι οι τελευταίες προβλέψεις -ακριβέστερα: οι τελευταίες μαντεψιές- των εμπόρων καυσίμων.

Διαβάστε ακόμη: