Υψηλότερη βαθμολογία από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο έβαλαν οι ξένοι στην Ελλάδα στην αιχμή της τουριστικής σεζόν, κατά κύριο λόγο χάρη στον πολιτισμό και τη γαστρονομία της, την εμπειρία στη θάλασσα, αλλά και στο ανθρώπινο δυναμικό της.
Η φήμη της Ελλάδας στο Διαδίκτυο το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου χαρακτηρίστηκε κατά βάση από θετικές αναφορές, με αποτέλεσμα ο σχετικός δείκτης NSI που αξιολογεί τα ιντερνετικά «πηγαδάκια» να διαμορφωθεί στις 27 μονάδες, φέρνοντας τη χώρα στην τέταρτη θέση μετά την Πορτογαλία (56), την Ιταλία (49) και την Κροατία (48). Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Ισπανία με 23 μονάδες, η οποία επίσης αποτελεί ανταγωνιστικό θερινό προορισμό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), κατά το πιο κρίσιμο τρίμηνο του έτους για τον τουρισμό ο δείκτης NSI ξεκίνησε ιδιαίτερα χαμηλά τον Ιούλιο (10), έναν μήνα αφότου οι πυρκαγιές επιβάρυναν τη διαδικτυακή φήμη της χώρας.
Στη συνέχεια, ο δείκτης βελτιώθηκε τον Αύγουστο (20) και ανέκαμψε σημαντικά τον Σεπτέμβριο (51). Σημειώνεται ότι αντίστοιχη πορεία ακολούθησε και συγκεκριμένα η Αθήνα ως τουριστικός προορισμός.
Οπως προέκυψε από την ανάλυση του ΙΝΣΕΤΕ, η διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας συνεχίζει να συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο όγκο θετικών συζητήσεων σε θέματα πολιτισμού και γαστρονομίας (με βαθμολογία 82 αμφότερα).
Τη θερινή περίοδο έγιναν πολλές θετικές αναφορές με έμφαση στη βιωσιμότητα, ενώ πλήθυναν τα θετικά σχόλια για «ανέγγιχτα» τοπία, όπως η Σάμος και η Τήλος.
Τέλος, θετικά συνέβαλαν και οι αναφορές για πολιτιστικές εμπειρίες και η εμπειρία της διαμονής σε πολυτελή καταλύματα. Σημειώνεται πως το θέμα της φιλοξενίας δημιούργησε συγκριτικά λιγότερες συζητήσεις, όμως κατέλαβε την τρίτη θέση στους παράγοντες που διαμόρφωσαν θετική φήμη, με τον NSI στο 61.
Απεναντίας, επιβάρυνση στη διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας αποτέλεσαν οι περιβαλλοντικές και οι κλιματικές προκλήσεις.
Για παράδειγμα, το περιστατικό με τα νεκρά ψάρια στο λιμάνι του Βόλου, οι πυρκαγιές κοντά στην Αθήνα και η σοβαρή ξηρασία που έπληξε συνολικά τη Νότια Ευρώπη αποτέλεσαν πηγή αρνητικών σχολίων.
Τι έκανε εντύπωση στους ξένους
Συνολικά, το επίπεδο της ικανοποίησης για την Ελλάδα παρέμεινε πολύ υψηλό, με τη βαθμολογία της χώρας στην «καρδιά» της τουριστικής σεζόν να διαμορφώνεται στο 9,1 έναντι 8,8 της Ευρώπης.
Από τα επιμέρους στοιχεία που συνθέτουν το τουριστικό προϊόν, αυτό που άφησε την καλύτερη εντύπωση στους ξένους φαίνεται πως είναι το ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο αξιολόγησαν με άριστα περίπου στα 9,4 για το σύνολο της χώρας.
Επίσης, εξαιρετικές ήταν οι επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα του πολιτισμού (9,3) και της γαστρονομίας (9), που ξεπέρασαν την εμπειρία στη θάλασσα (8,8).
Πολύ ευχαριστημένοι δήλωσαν οι τουρίστες το καλοκαίρι και από τη σχέση ποιότητας-τιμής (Value for Money), δίνοντας -παρά την ακρίβεια- βαθμολογία 8,9.
Το ΙΝΣΕΤΕ μάλιστα χαρακτηρίζει την επίδοση αυτή ως ένα πολύ θετικό επίτευγμα ειδικά κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής.
Τέλος, σχετικά ικανοποιητικές αξιολογήσεις σημειώθηκαν για το σύνολο της χώρας ως προς τη βιωσιμότητα (8,2) και την υγιεινή (8,1).
Οι Αμερικανοί έδωσαν τις υψηλότερες βαθμολογίες
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ έδωσαν την υψηλότερη συνολική βαθμολογία στη χώρα, ενώ άριστες αξιολογήσεις (9) έδωσαν και οι Βρετανοί.
Ακολούθησαν οι Γερμανοί (8,8), οι Γάλλοι (8,7) και οι Ιταλοί (8,5). Πλέον των ΗΠΑ, οι άλλες δύο σημαντικότερες long haul αγορές έδωσαν επίσης υψηλότατες βαθμολογίες, δηλαδή η Αυστραλία 9,4 και ο Καναδάς 9,3.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο περιφερειών, υψηλότερη βαθμολογία για το κομμάτι του πολιτισμού πήραν η Κεντρική Ελλάδα, η Πελοπόννησος και η Θεσσαλία, ενώ ακολούθησαν με μικρή διαφορά η Κεντρική Μακεδονία, οι Κυκλάδες και η Δυτική Ελλάδα.
Σε ό,τι αφορά τη γαστρονομία, την υψηλότερη βαθμολογία πήρε η Δυτική Μακεδονία, με την Κρήτη, τα Ιόνια Νησιά, την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα να καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση.
Για την εμπειρία στη θάλασσα καλύτερες επιδόσεις είχε η Ηπειρος, ακολουθούμενη από τις Κυκλάδες και την Πελοπόννησο.
Όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, η Αττική, τα Ιόνια Νησιά και η Πελοπόννησος είχαν την υψηλότερη βαθμολογία.
Ως προς τη σχέση ποιότητας-τιμής στις αξιολογήσεις προηγούνται η δυτική Μακεδονία και η Δυτική Ελλάδα.
Οι βιώσιμες δράσεις επαινέθηκαν περισσότερο στην Κεντρική Μακεδονία.
Τέλος, η Κεντρική Μακεδονία, Κυκλάδες και Ανατολική Μακεδονία και Θράκη έλαβαν την υψηλότερη βαθμολογία για την υγιεινή.