Ξεκινώντας από τα Τρίκαλα το 2010, η Alma Contemporary Art Gallery με την Μαρία Αλμπάνη με τον γιό της Νίκο στο τιμόνι, αγκυροβόλησε το 2015 και στην Αθήνα.
Με αγάπη για την τέχνη και σκοπό την παρουσίαση και προώθηση νέων Ελλήνων δημιουργών, αλλά και ξένων, η γκαλερί Alma καλλιεργεί και αναπτύσσει μεταξύ των εικαστικών και του φιλότεχνου κοινού ένα δίκτυο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης.
Με την υποστήριξη του σπουδαίου αγιογράφου Μανώλη Αλμπάνη, μαθητή του Μόραλη και του Μηταρά στη Σχολή Καλών Τεχνών αλλά και του σπουδαίου αγιογράφου Καρούσου, η Μαρία και ο Νίκος Αλμπάνης πιστεύοντας ότι η τέχνη ενισχύει τα ψυχικά μας αποθέματα στη δύσκολη φάση που διανύουμε και τηρώντας τους κανόνες ασφαλούς λειτουργίας αναπροσαρμόζονται και δίνουν νέα ώθηση στα εικαστικά δρώμενα.
Εμείς , συναντήσαμε και μιλήσαμε με την Μαρία Αλμπάνη για τις συνεργασίες της γκαλερί σε Ελλάδα και εξωτερικό, καθώς και για τα σχέδια της στο εγγύς μέλλον.
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη
-Νέα δεδομένα και στον χώρο των τεχνών. Πώς επηρεάζεται ο χώρος από την απουσία κοινωνικών εκδηλώσεων, τις αποστάσεις, την αποφυγή διοργάνωσης εγκαινίων κλπ;
-Η αποχή κοινωνικών εκδηλώσεων ελπίζω να είναι παροδική. Οι εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρο σε γκαλερί ήταν πάντα μια γιορτή όπου το φιλότεχνο κοινό, οι καλλιτέχνες και οι γκαλερίστες επικοινωνούσαν σε αυτές τις συναθροίσεις όλη τη μαγεία και την ενέργεια της τέχνης.
Είμαι αισιόδοξη όμως, και δεν θέλω να πιστεύω ότι αυτό που ζούμε σήμερα θα γίνει η νέα κανονικότητα. Ένα τέτοιο σενάριο θα ήταν τρομακτικό. Θεωρώ ότι όλες οι γκαλερί έχουν προσαρμοστεί στην παρούσα συνθήκη, υιοθετώντας όλα τα απαραίτητα μέσα για την ασφάλεια όλων.
-Είστε ιδιοκτήτρια γκαλερί, η οποία διαθέτει χώρους σε Αθήνα και Τρίκαλα. Πώς βλέπετε να αντιδρά η αγορά υπό αυτές τις συνθήκες;
-Η ΑΛΜΑ ξεκίνησε την πορεία της στο χώρο της τέχνης τον Μάρτιο του 2010 στα Τρίκαλα. Παρόλο που η χώρα είχε ήδη μπει στην κρίση, οι συνέπειες δεν είχαν φανεί ακόμα στην επαρχία. Καθώς τα Τρίκαλα είχαν από πάντα ένα αρκετά ενδιαφέρον πολιτιστικό υπόβαθρο -λειτουργούσαν ήδη δύο γκαλερί στην πόλη πριν τη δική μας- το φιλότεχνο κοινό αγγάλιασε αμέσως την προσπάθειά μας.
Το 2015 ήρθαμε στην Αθήνα, στην καρδιά της κρίσης, και τα πράγματα στην αρχή ήταν πολύ δύσκολα, ιδιαίτερα για τον χώρο της τέχνης. Τότε όμως περιμέναμε να υπάρξει μια αναπροσαρμογή αξιών. Ήταν ένα κλίμα γενικότερο που αφορούσε όλους τους τομείς της αγοράς, και φυσικά δεν θα μπορούσε η τέχνη να εξαιρεθεί από όλο αυτό. Ενώ λοιπόν η ανασφάλεια συχνά ήταν τρομακτική, η τέχνη υπέστη τις λιγότερες απώλειες από κάθε άλλο επενδυτικό προϊόν.
Σήμερα, αυτό που βλέπω είναι πως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Έχουν γίνει οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις στις τιμές των έργων, οι οποίες πλέον είναι πιο πραγματικές και προσιτές. Παρότι μας ταλαιπωρεί τον τελευταίο καιρό η πανδημία και φοβόμουν πως αυτό θα έχει υπερβολικά αρνητική επίδραση στο ενδιαφέρον του φιλότεχνου κοινού, παρατηρώ μια επιθυμία από την πλευρά του κόσμου να επισκέπτεται γκαλερί, να βλέπει τέχνη και να θέλει να αγοράσει τέχνη.
-Μιλήστε μας για τις αποκλειστικές συνεργασίες που έχετε με γκαλερί του εξωτερικού και για τα art fairs που έχετε συμμετάσχει.
-Οι συνεργασίες μας με γκαλερί του εξωτερικού και με ξένους καλλιτέχνες προέκυψαν από τη συμμετοχή μας σε art fairs.
Από την πρώτη μας κιόλας συμμετοχή στην Berliner Liste του Βερολίνου νιώσαμε πως οι επιλογές μας είχαν ανταπόκριση από το ξένο κοινό. Αυτό μας έδωσε και την ώθηση να συνεχίσουμε.
Κάπως έτσι χτίσαμε σιγά-σιγά ένα δυνατό προφίλ στο εικαστικό γίγνεσθαι εκτός συνόρων. Μας πλησίασαν γκαλερίστες και καλλιτέχνες και έτσι προέκυψε η σημαντική συνεργασία με τη γκαλερί Lena Roselli της Βουδαπέστης όπου σε πρώτη φάση, μέσω ανταλλαγής καλλιτεχνών, παρουσιάσαμε την ατομική έκθεση του Ανδρέα Βούσουρα στη Βουδαπέστη και αντίστοιχα δείξαμε στην Αθήνα το έργο δύο σημαντικών καλλιτεχνών, του ζωγράφου Mozes Incze και του γλύπτη Boldi, οι οποίοι μάλιστα δραστηριοποιούνται σε μεγάλες φουάρ όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά της Αμερικής και της Ασίας.
Μέσα από τον δρόμο των art fairs δείχνουμε στη φετινή –διαδικτυακή- Αρτ Αθήνα τη δουλειά ενός σημαντικού Ιταλού γλύπτη, του Ivan Lardschneider, ο οποίος εν ευθέτω χρόνω θα παρουσιάσει ατομική έκθεση στη γκαλερί μας στην Αθήνα.
-Πιστεύετε ότι οι καλλιτέχνες μπορούν να παρουσιαστούν επάξια μέσω των Social Media; Πρέπει οι ελληνικές γκαλερί να στοχεύσουν στις online πωλήσεις ;
-Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν σίγουρα ένα σημαντικό ρόλο στη γνωριμία του κοινού με έναν χώρο τέχνης. Μια δυνατή διαδικτυακή παρουσία λοιπόν με πλούσιο υλικό, μόνο πλεονεκτήματα μπορεί να έχει για μια γκαλερί.
Τίποτα όμως δεν μπορεί να αντικαταστήσει την προσωπική επαφή με ένα έργο τέχνης είτε σε μια γκαλερί είτε σε ένα μουσείο. Η διαπίστωσή μου αυτή προέρχεται από την προσωπική εμπειρία με έργα τέχνης, στα οποία όσο επαγγελματική φωτογράφιση και να γίνει δεν αποδίδει την πλαστικότητα και την ενέργεια που πάλλεται πάνω στον καμβά ή το γλυπτό.
-Δραστηριοποιήστε έντονα στο εξωτερικό. Και παρουσιάζετε ξένους καταξιωμένους καλλιτέχνες στην Αθήνα αλλά και το αντίστροφο. Θα συνεχίσετε αυτές τις δραστηριότητες;
-Βεβαίως και θα συνεχίσω να προτείνω και να προωθώ τους καλλιτέχνες μου στο εξωτερικό, εκείνους με τους οποίους συνεργάζομαι και πιστεύω και αγαπώ τη δουλειά τους.
Θα συνεχίσω να δείχνω και ξένους καλλιτέχνες στη γκαλερί μου, και θα το διαπιστώνεται στο σύντομο μέλλον, και εννοείται πως περιμένω να περάσει όλο αυτό για να ξαναβρεθώ με τους συνεργάτες μου στις φουάρ του εξωτερικού. Η εμπειρία που αποκτά κανείς και οι προσλαμβάνουσες είναι ανεκτίμητες αποσκευές για ένα γκαλερίστα.
-Προσεχείς εκθέσεις
-Καλώς εχόντων των πραγματων, θα φιλοξενήσουμε την ατομική έκθεση της ζωγράφου Ελένης Ζούνη με τίτλο «Mindscapes», σε επιμέλεια Δρ. Κώστα Πράπογλου.
Θα δείξουμε μια νέα σειρά έργων σε καμβά και χαρτί μεγάλων και μικρότερων διαστάσεων σε μια πολύ ιδιαίτερη εγκατάσταση.
Επίσης, έχουμε την τιμή να φιλοξενούμε στη γκαλερί μας την έκθεση «All4Art», σε επιμέλεια Γιώτας Δημητρίου, στην οποία συμμετέχουν οι Pat Andrea, Azul Andrea, Mateo Andrea και Cristina Ruiz Guinazu.
Πρόκειται για τον γνωστό στο ελληνικό κοινό –μέσω της συνεργασίας του με το Μουσείο Φρυσίρα- Ολλανδό ζωγράφο Pat Andrea με όλους τους καλλιτέχνες της οικογένειάς του, γνωστοί και ως «Les Andrea», οι οποίοι έχουν παρουσιαστεί κάτω από αυτό το σχήμα σε αντίστοιχες ομαδικές εκθέσεις σε πολιτιστικούς χώρους και μουσεία της Γαλλίας και πολλών άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων.