Mια τεράστια ανακαίνιση στο κατάστημα-ναυαρχίδα Maison Champs Élysées στο Παρίσι, έκανε η Louis Vuitton για να γιορτάσει την ιστορική συνεργασία -που επανέρχεται μετά από δέκα χρόνια – και φέρνει τα έργα της Yayoi Kusama στην υψηλή μόδα.
Στο σύνολο του Art Déco κτιρίου, που κατασκευάστηκε από τον Georges Vuitton το 1912, απλώνονται οι χρωματιστές βούλες της Kusama, οι οποίες είναι σαν να επιδίδονται σε χορό στις κλιμακωτές βεράντες. Στα αριστερά, ένα γιγάντιο γλυπτό της Γιαπωνέζας καλλιτέχνιδας φαίνεται να αγκαλιάζει στοργικά το κτίριο, ενώ τα μεταλλικά μπαλόνια που αιωρούνται διακοσμούν τις περιβάλλουσες βιτρίνες από το δάπεδο μέχρι την οροφή.
Η φετινή συνεργασία της Louis Vuitton με την ιαπωνικής καταγωγής Yayoi Kusama σηματοδοτεί τη δεύτερη φορά που ο οίκος μόδας συνεργάζεται με την 93χρονη, πλέον , καλλιτέχνιδα μετά την πρώτη τους συνεργασία το 2012. Οι προτάσεις από τη συλλογή Yayoi Kusama x Louis Vuitton είναι πλέον διαθέσιμες στα καταστήματα LV σε όλο τον κόσμο ενώ η καμπάνια έχει γίνει viral στα social media. Πάρτε μια πρώτη γεύση από την πρόσοψη του εμβληματικού καταστήματος στο Παρίσι.
Ποια είναι η Yayoi Kusama με την οποία συνεργάζεται για δεύτερη φορά ο οίκος Louis Vuitton
Η 93χρονη Yayoi Kusama είναι αυτό που θα λέγαμε cult καλλιτέχνης. Η εμβληματική της φυσιογνωμία, μια γυναίκα με κόκκινη περούκα σήμα κατατεθέν και φορέματα που επιλέγονται σχολαστικά για να ταιριάζουν με τις δημιουργίες της, την κάνουν να μοιάζει σαν να έχει ξεπηδήσει από κάποιο παραμύθι. Γι’ αυτό και την λατρεύουν παγκοσμίως και τη σέβονται για το έργο της. Η δουλειά της, μάλιστα, εκτίθεται τακτικά σε μερικά από τα πιο γνωστά μουσεία σε όλο τον κόσμο.
Η 93χρονη Yayoi Kusama
Συγγραφέας, ζωγράφος, ακτιβίστρια, γλύπτρια, η Kusama είναι γνωστή για τα χρωματιστά πουά και τους άπειρους καθρέφτες της που παρασύρουν τους θεατές σε ένα ιλιγγιώδες ταξίδι. Η τελευταία της συνεργασία είναι με τον οίκο μόδας Louis Vuitton, που επαναλαμβάνεται ξανά μετά από δέκα χρόνια.
Όλα ξεκίνησαν με μια τσάντα που η καλλιτέχνιδα στόλισε με τις εμβληματικές της βούλες και στη συνέχεια την παρουσίασε στον τότε καλλιτεχνικό διευθυντής του οίκου Louis Vuitton, Marc Jacobs ο οποίος συνάντησε την Kusama στο studio της στο Τόκιο. Αυτό συνέβη το 2012. Ήταν ένα αριστούργημα, το οποίο προκάλεσε την επιθυμία της Louis Vuitton να διευρύνει ακόμη περισσότερο τα όρια της τεχνογνωσίας της εταιρείας, συνεργαζόμενη χέρι-χέρι με την καλλιτέχνιδα, δίνοντας αυτή τη φορά στην Yayoi Kusama την ελευθερία να σκορπίσει τη δημιουργική της ιδιοφυΐα σε όλα τα προϊόντα του οίκου: τσάντες, γυναικεία και ανδρική μόδα, παπούτσια, γυαλιά ηλίου, κοσμήματα, ακόμη και αρώματα. Αυτή η ιδιόρρυθμη συνεργασία πρόκειται να αποκαλυφθεί σε δύο πράξεις, αρχικά τον Ιανουάριο, όπως και συνέβη και στη συνέχεια στις 31 Μαρτίου, κάθε φορά μέσα από καθηλωτικά περιβάλλοντα που δημιουργεί η ίδια η καλλιτέχνης.
Για να κατανοήσουμε την εμμονή της καλλιτέχνιδας με το πουά, πρέπει να γυρίσουμε στην παιδική της ηλικία, μια εποχή κατά την οποία έζησε την πρώτη της επαφή με τον κόσμο της μόδας. Γεννημένη το 1929 στον άκρως παραδοσιακό κόσμο της Ιαπωνίας, η Kusama βρέθηκε να στοιχειώνεται από παραισθήσεις ως παιδί. Στην ηλικία των 10 ετών, αφού είδε ένα κόκκινο σχέδιο λουλουδιών σε ένα τραπεζομάντιλο, ένιωσε σαν το μοτίβο να χαράχτηκε στον αμφιβληστροειδή της και να εμφανιζόταν όπου έπεφτε το βλέμμα της – πρώτα στο ταβάνι, μετά στους τοίχους και στο πάτωμα και τελικά σε όλο το σώμα της. Τα κόκκινα λουλούδια εκρήγνυνταν σε σταγόνες, οι οποίες με τη σειρά τους γίνονταν πουά. Τα ίδια πουά που τώρα οργιάζουν στις δημιουργίες της, τα μαλακά γλυπτά, τους πίνακες και τους τοίχους, σε σημείο να καταπίνουν τον θεατή, με την ίδια να επαναλαμβάνει το μοτίβο επ’ άπειρον σαν να θέλει να διεκδικήσει εκ νέου έναν κόσμο στον οποίο δεν έχει κανέναν έλεγχο.
Όταν ήταν 28 ετών, η Kusama πήγε στο εξωτερικό για να δοκιμάσει την τύχη της στις ΗΠΑ. Ενώ ήταν στο Μανχάταν είδε μια γυναίκα που έφτιαχνε μόνη της ρούχα από τότε που ήταν έφηβη και αποφάσισε για πρώτη φορά να αρχίσει να χρησιμοποιεί τα ρούχα για να εκφράσει την τέχνη της. Δημιούργησε τη δική της ομώνυμη μάρκα, Kusama Fashion, ανακοινώνοντας το λανσάρισμά της με ένα αυθάδες δελτίο τύπου: «Γιατί να μοιάζουμε με τους άλλους ανθρώπους; Αντισταθείτε στο κατεστημένο! Δεν έχετε προσωπικότητα; Εκφράστε την!».
«Τότε, η μόδα και η τέχνη ήταν δύο εντελώς διαφορετικά είδη, αλλά ποτέ δεν έκανα διάκριση μεταξύ τους», είπε αργότερα. Η εναρκτήρια συλλογή της ήταν ένα υπερθέαμα από παντελόνια με κηλίδες και ψυχεδελικά φορέματα που και η ίδια φορούσε. Δουλεύοντας στη σοφίτα της στο Γκρίνουιτς, σχεδίαζε, έκοβε, έραβε και συναρμολογούσε, περιτριγυρίζοντας τον εαυτό της με επαγγελματίες της βιομηχανίας που τη βοήθησαν να εμπορευματοποιήσει αρκετές συλλογές που χρησιμοποιούσαν τα υφάσματα ως καμβά για να εκφράσουν το μανιφέστο της, στο οποίο δήλωνε ότι «η ζωή μου είναι μια κουκκίδα χαμένη ανάμεσα σε χιλιάδες άλλες κουκκίδες».
Σιγά-σιγά, το στυλ της γινόταν όλο και πιο τολμηρό, με τα σχέδια ρούχων της να χρησιμοποιούν διαφανή υλικά ή στρατηγικά τοποθετημένες τρύπες για να προσφέρουν μια ματιά στο στήθος, τα γεννητικά όργανα ή τους γλουτούς, προκαλώντας σοκ στην πουριτανική Αμερική. Εξαντλημένη ψυχικά από τις εμμονές της, η καλλιτέχνης επέστρεψε τελικά στην Ιαπωνία το 1973, ενώ τέσσερα χρόνια αργότερα εισήχθη σε ψυχιατρική κλινική. Εκεί βρήκε τον ασφαλή χώρο που χρειαζόταν για να συνεχίσει να δουλεύει μανιωδώς κάθε μέρα από το εργαστήριό της σε μικρή απόσταση.
Πάντα τολμηρή και επαναστάτρια η καλλιτέχνης από την Ιαπωνία έκανε το εξής το 1966, ως απάντηση στη μη πρόσκλησή της στην Μπιενάλε της Βενετίας. Εριξε πάνω από χίλιες κατοπτρικές σφαίρες στα κανάλια της Serenissima, ονομάζοντας το έργο της «Κήπος Νάρκισσος». Η Kusama άρχισε μάλιστα να πουλάει τις σφαίρες για 2 δολάρια τη φορά σε όποιον τύχαινε να περάσει από εκεί, αλλά η αστυνομία σύντομα έριξε αυλαία στη συγκεκριμένη έκθεση. Η τόλμη της, ωστόσο, απέδωσε καρπούς: 27 χρόνια αργότερα, έχοντας αποκτήσει ένα τεράστιο κοινό στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όχι μόνο κατάφερε τελικά να εκπροσωπήσει τη χώρα της στο σημαντικότερο γεγονός του κόσμου της τέχνης, αλλά ήταν και η πρώτη γυναίκα που εξέθεσε ατομικά στο περίπτερο της Ιαπωνίας.
Σήμερα εξακολουθεί να μένει από επιλογή στο ψυχιατρείο και παραμένει πιστή στον συμβολισμό στην τέχνη της, χρησιμοποιώντας την άπειρη επανάληψη των μοτίβων ως σύμβολο αρμονίας και ειρήνης.
Όταν μίλησε για τη συνεργασία της με τη Louis Vuitton, δήλωσε: «Το βλέπω ως μια ευκαιρία να μοιραστώ τον τρόπο σκέψης μου και την καλλιτεχνική μου φιλοσοφία με όλους και όλες». Για να είναι σίγουρη η επιτυχία της συνεργασίας, η Louis Vuitton συνεργάστηκε στενά με τον κύκλο της καλλιτέχνιδας, παίρνοντας την υπογραφή της Kusama για κάθε επιθυμητό στοιχείο. Αυτό σημαίνει ότι για να βρεθούν οι τέλειες αποχρώσεις, οι οποίες έπρεπε να είναι ακριβώς ίδιες με αυτές που χρησιμοποιεί η εικαστικός – μερικές φορές χρειάστηκαν όχι λιγότερες από δέκα προσπάθειες για να επιτευχθεί το μπλε της Kusama στα προϊόντα της Louis Vuitton!
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η τέχνη είναι μόδα και η μόδα είναι τέχνη. Αυτή φαίνεται να είναι και η φιλοσοφία της Louis Vuitton, που έχει ντύσει το κατάστημα με βούλες, θέλοντας να απογειώσει την αγοραστική εμπειρία. Εκτός από άλλες εκδηλώσεις, ο οίκος Louis Vuitton έχει ανοίξει και το πρώτο του pop-up κατάστημα στο Τόκυο γεμάτο από την αύρα της Yayoi Kusama.
Διαβάστε ακόμη: