Το «χάσμα» μεταξύ των γενεών όσον αφορά στις καταναλωτικές συνήθειες φαίνεται ότι αυξάνεται σταδιακά με τους μεγαλύτερους ηλικιακά να προσπαθούν να ανταποκριθούν στην αύξηση της τεχνολογίας (εικονική πραγματικότητα, online δοκιμές ρούχων κ.ά.) και σε ένα μέλλον, όπως όλα δείχνουν, χωρίς μετρητά.
Οι αλλαγές, βέβαια, αν το δει κανείς ανα δεκαετίες ποτέ δεν ήταν εύκολες για το λιανεμπόριο.
Ειδικά στην ελληνική αγορά όπου όλα έρχονται με σημαντική καθυστέρηση από το εξωτερικό.
Πώς έμοιαζε ο κόσμος του λιανικού εμπορίου πριν από 18 χρόνια;
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, οι ηλεκτρονικές αγορές ήταν στα σπάργανα και ήταν πολύ διαφορετικές από αυτό που γνωρίζουμε σήμερα.
Ένας χώρος γεμάτος από απάτες στον οποίο οι καταναλωτές δίσταζαν να μοιραστούν τα στοιχεία της πιστωτικής τους κάρτας ακόμη και την διεύθυνσή τους.
Το in-shop ήταν βασιλιάς και ήταν η εποχή της κυριαρχίας στους δρόμους, των μεγάλων πάρκων λιανικής και των εμπορικών κέντρων, ενώ τα μετρητά ήταν ο επικρατέστερος τρόπος συναλλαγής.
Σταδιακά οι λιανέμποροι άρχισαν να υιοθετούν το Διαδίκτυο παρουσιάζοντας αρχικά τα νέα προϊόντα τους και όχι την επιλογή των online αγορών ενώ η πληρωμή με κάρτα (κυρίως πιστωτικές) κέρδιζε μεγαλύτερο έδαφος.
Οι αλλαγές ήταν σημαντικές, σύμφωνα με τους ειδικούς όμως, στο μέλλον όπου κυριαρχεί η λεγόμενη «smartphone generation» οι αλλαγές θα είναι ακόμη μεγαλύτερες.
Οι προβλέψεις των καταναλωτών
Η Klarna, παγκόσμια υπηρεσία πληρωμών και αγορών με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης, απευθύνθηκε σε περισσότερους από 5.000 καταναλωτές από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Σουηδία για να διερευνήσει πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί το μέλλον των αγορών και με ποιον τρόπο οι έμποροι μπορούν να προσαρμοστούν για να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών.
Οι γενιές που έλαβαν μέρος στην έρευνα είναι οι GenZ’ers (18-26 ετών), οι Millennials (27-42 ετών), οι Gen X’ers (43-57 ετών) και οι Baby Boomers (58-77 ετών).
Τα αποτελέσματα δείχνουν τις προβλέψεις των καταναλωτών σχετικά με το πώς οι αναδυόμενες τεχνολογίες θα επηρεάσουν την αγοραστική εμπειρία στο μέλλον.
Συγκεκριμένα:
● Η μεγαλύτερη εξατομίκευση θα είναι η top απαίτηση
Το 65% των καταναλωτών επιθυμεί η αγοραστική εμπειρία να γίνει πιο εξατομικευμένη στο μέλλον και το 36% είναι σίγουρο ότι οι αγορές θα πραγματοποιούνται in-store και online.
● Online δοκιμές ρούχων
Μόνο οι μισοί καταναλωτές πιστεύουν ότι θα δοκιμάζουν ρούχα με τον ίδιο τρόπο όπως σήμερα (53%). Αντ’ αυτού, το 48% θέλει να χρησιμοποιήσει εικονικά δοκιμαστήρια, το 28% την Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR) και το 23% θα βασιστεί στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) για να επιλέξει τα ρούχα ταιριάζουν καλύτερα στο σωματότυπό του και το προσωπικό του στυλ.
● Ρομποτικοί σύμβουλοι μόδας και εικονικοί προσωπικοί βοηθοί αγορών
Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές (59%) είναι ανοιχτοί στην παρουσία ρομπότ εντός των καταστημάτων, το οποίο θα τους προσεγγίσει για να πάρει τα μέτρα τους και να τους προτείνει στυλ & είδη που τους ταιριάζουν, με ένα 18% αυτών να δηλώνει ότι αυτό θα εξαρτάται από την εμφάνιση και τη συμπεριφορά του ρομπότ. Επιπλέον, το 34% επιθυμεί πρόσβαση σε εικονικούς «προσωπικούς αγοραστές» που μπορούν να παρέχουν συμβουλές με βάση το στυλ και το γούστο τους στη μόδα όταν ψωνίζουν online.
● Η Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR) θα αναβαθμίσει την αγοραστική εμπειρία στα καταστήματα στο μέλλον
Η συντριπτική πλειοψηφία (81%) αναμένει ότι η Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR) θα αναβαθμίσει την αγοραστική τους εμπειρία εντός του καταστήματος και το ένα τρίτο (37%) πιστεύει ότι η τεχνολογία αυτή τελικά θα κυριαρχήσει σε όλα τα καταστήματα.
● Η Εικονική Πραγματικότητα (VR) δεν θα αντικαταστήσει την αγοραστική εμπειρία στα καταστήματα
Λιγότεροι από τους μισούς GenZ’ers (43%) πιστεύουν ότι οι αγορές με τη χρήση τεχνολογιών Εικονικής Πραγματικότητας (VR) θα ξεπεράσουν την αγοραστική εμπειρία στα καταστήματα μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες.
● Μέλλον χωρίς μετρητά
Οι καταναλωτές όλων των ηλικιών (57%) συμφωνούν με την πρόβλεψη ότι τα περισσότερα φυσικά καταστήματα θα λειτουργούν χωρίς μετρητά σε 18 χρόνια, ενώ το 33% των Gen Z’ers πιστεύει ότι αυτή η αλλαγή θα συμβεί σε 5 χρόνια.
Παράλληλα με τις εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας, το μέλλον του πλανήτη και η ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας αποτελούν επίσης βασική προτεραιότητα για τους καταναλωτές. Οι νεότερες γενιές πιστεύουν ότι η κυκλική οικονομία θα πρέπει να καταλάβει μεγαλύτερο μερίδιο στον κλάδο των αγορών και ότι η μόδα πρέπει να γίνει πιο βιώσιμη.
Για να πετύχουν σε αυτό το μεταβαλλόμενο περιβάλλον, οι έμποροι πρέπει να υιοθετήσουν την ψηφιοποίηση, να προσφέρουν εξατομικευμένη αγοραστική εμπειρία και να αξιοποιήσουν τις πληροφορίες που βασίζονται σε data.
Οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά τα φυσικά καταστήματα θα διατηρήσουν τη δύναμή τους προσφέροντας ένα βιωματικό περιβάλλον με προηγμένες τεχνολογίες.
Η βιωσιμότητα και η κοινωνική υπευθυνότητα θα γίνουν αναπόσπαστο μέρος της δραστηριότητας των εμπόρων, καθώς οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα σε ηθικές πρακτικές.
Η συνεργασία των εμπόρων με εταιρίες τεχνολογίας θα είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία τους. Με την προσαρμογή και υιοθέτηση αυτών των αλλαγών, οι έμποροι μπορούν να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στη νέα εποχή του εμπορίου.
Διαβάστε περισσότερα
-
Κώστας Χαρδαβέλλας: Ντρέπομαι που λέω για τους μισθούς που παίρναμε, εσείς σήμερα παίρνετε ψίχουλα
-
Ελένη Τσαλιγοπούλου: «Λέω σε φίλους μου που είναι γκέι να το βροντοφωνάξουν»
-
Οι εξαγγελίες για τη ΔΕΗ που θα κάνει τον Αύγουστο ο Στάσσης και θα τρίβουν όλοι τα μάτια τους
-
Καιρός: Αστάθεια έως το τέλος του Ιουνίου – Τι συμβαίνει με το καλοκαίρι στην Ελλάδα;