Ο αριθμός των επιβατών που μεταφέρουν τα κρουαζιερόπλοια κατά το τρέχον έτος, αντιστοιχεί στο 70% – 80% της δυναμικότητάς τους.

Το 2024, έτος πλήρους ανάκαμψης παγκοσμίως

Από το 2024, η κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019. Παράγοντες του κλάδου τόνισαν ότι το 2022 αποτελεί μεταβατική περίοδο, μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Το 2022, ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να «κλείσει» παγκοσμίως στα 22.5 εκατομμύρια, έναντι 17 εκατ. το 2021, ήτοι αύξηση κατά 32.5%, σύμφωνα με προβλέψεις διεθνούς οίκου αναλύσεων.

Το 2020, ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως έφθασε στα 8 εκατ. επιβάτες έναντι 29 εκατ. το 2019, έτος στο οποίο δεν είχαν επιβληθεί ακόμη τα περιοριστικά μέτρα εναντίον της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2023 αναμένεται να ανέλθει σε 26.5 εκατομμύρια, το 2024 σε 29.8 εκατ. και το 2025 σε 31.5 εκατομμύρια.

Οι προκρατήσεις για κρουαζιέρα

Για την Ελλάδα, τα στοιχεία του κλάδου είναι πολύ αισιόδοξα, καθώς ο αριθμός προκρατήσεων κρουαζιερόπλοιων για το 2022 «αγγίζει» τα 4.939 πλοία, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος.

Το 2021, στη χώρα μας είχαν αφιχθεί συνολικά 2.064 κρουαζιερόπλοια με 1.418.315 επιβάτες, έναντι 3.979 κρουαζιερόπλοιων με 5.552.384 επιβάτες το 2019, έτος που δεν είχαν εφαρμοσθεί ακόμα τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία, επεσήμανε η ΕΛΙΜΕ.

Οι δέκα κορυφαίοι προορισμοί

Με τον έως τώρα προγραμματισμό των εταιρειών κρουαζιέρας, οι δέκα δημοφιλέστεροι προορισμοί βάσει αριθμού αφίξεων κρουαζιερόπλοιων για εφέτος είναι το λιμάνι του Πειραιά με 739 προσεγγίσεις, η Σαντορίνη με 741, η Κέρκυρα με 414, η Μύκονος με 692, η Ρόδος με 440, το Ηράκλειο με 231, η Πάτμος με 213, το Κατάκολο με 197, τα Χανιά με 119 και η Κεφαλονιά με 155.

Οι δαπάνες τουριστών κρουαζιέρας στη χώρα μας το 2019, ανήλθαν στα 457 εκατ. ευρώ, έναντι 433 εκατ. ευρώ το 2018, μία αύξηση περίπου 5.7%.

Παράλληλα, οι δαπάνες εταιρειών κρουαζιέρας στην Ελλάδα την ίδια περίοδο για τροφοδοσία, καύσιμα και διάφορες εργασίες, «άγγιξαν» τα 127 εκατ. ευρώ το 2019, έναντι 120 εκατ. ευρώ το 2018, μία αύξηση του 5.7%, κατά προσέγγιση.

«Στροφή» προς τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια

Οι κορυφαίες εταιρείες του κλάδου διεθνώς, στρέφονται πλέον προς τις κατασκευές είτε πολύ μεγαλύτερων είτε μικρότερων κρουαζιερόπλοιων, αποφεύγοντας τα κρουαζιερόπλοια μεσαίου μεγέθους.

Η προτίμηση των εταιρειών για τα πλοία άνω των 2.000 επιβατών αφορά τη μείωση του λειτουργικού κόστους του πλοίων και την αύξηση των εσόδων, ενώ εκείνη για τα μικρότερα πλοία σχετίζεται με το γεγονός ότι όλο και περισσότερες εταιρείες, κατασκευάζοντας σκάφη των 700 επιβατών, μπορούν να ανέρχονται στην κατηγορία των κρουαζιέρων πολυτελείας, προσεγγίζοντας νησάκια του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου, στα οποία δεν υπάρχουν ακόμη οι κατάλληλες υποδομές για τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια.