Οι ευρωπαϊκοί διατομεακοί οργανισμοί προσπαθούν να επιστήσουν την προσοχή στις ευκαιρίες που μπορούν να προσφέρουν τα ψηφιακά μέσα, ιδίως όσον αφορά τις απαιτήσεις πληροφοριών προϊόντων, προς όφελος των επιχειρήσεων και των πολιτών σε ολόκληρη την ΕΕ-27, καθώς και την ανάγκη για περαιτέρω δράση από την ηγεσία της ΕΕ.

Με κοινή επιστολή 21 ευρωπαϊκές ενώσεις ζητούν από τη γενική γραμματεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πιο συνεκτική προσέγγιση σε σχέση με τη διασφάλιση μιας έξυπνης μετάβασης προς τις ψηφιακές πληροφορίες προϊόντων στους καταναλωτές και να ξεκινήσει επίσημο διάλογο με τους ενδιαφερόμενους.

Οι αυξανόμενες κανονιστικές απαιτήσεις και η ζήτηση των καταναλωτών για περισσότερες πληροφορίες οδηγούν το περιεχόμενο πληροφοριών προϊόντος στο διαδίκτυο. Παραμένει βεβαίως απαραίτητο να παραμείνουν κάποιες πληροφορίες στο φυσικό προσάρτημα όπως στη συσκευασία, την ετικέτα και το φυλλάδιο. Η ψηφιοποίηση μπορεί να είναι ένας σχετικός και βιώσιμος τρόπος για να διασφαλιστεί ότι οι πληροφορίες είναι ενημερωμένες, ευανάγνωστες και κατανοητές.

Τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να προσελκύσουν και να ενημερώσουν τους καταναλωτές με αποτελεσματικό, καινοτόμο και αποδοτικό τρόπο, δημιουργώντας έτσι μια κουλτούρα καλύτερα ενημερωμένων πολιτών της ΕΕ, η οποία είναι το κλειδί για την επίτευξη των στόχων τόσο του πράσινου όσο και του ψηφιακού μετασχηματισμού. Επιπλέον, οι ψηφιακές πληροφορίες για τους καταναλωτές μπορούν να υποστηρίξουν στόχους αειφορίας μειώνοντας τις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας.

Η ΕΕ αναγνώρισε ότι τα ψηφιακά μέσα πρέπει να διαδραματίσουν ρόλο στην παροχή υποχρεωτικών και εθελοντικών πληροφοριών στους καταναλωτές όπως αποδεικνύεται αρχικά στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η οποία σημειώνει ότι «Η Ευρώπη πρέπει να αξιοποιήσει το δυναμικό του ψηφιακού μετασχηματισμού, επιτρέποντας την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας και να εξετάσει τη διερεύνηση νέων τρόπων παροχής καλύτερων πληροφοριών στους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών μέσων».

Αυτό ενισχύθηκε περαιτέρω σε διάφορες πρωτοβουλίες της Επιτροπής, συμπεριλαμβανομένης της ανακοίνωσης της Επιτροπής «Διαμόρφωση του ψηφιακού μέλλοντος της Ευρώπης», της «Νέας ατζέντας καταναλωτών της ΕΕ» που στοχεύει στην ενδυνάμωση των ευρωπαίων καταναλωτών να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στις πράσινες και ψηφιακές μεταβάσεις και να διαρκέσουν, αλλά όχι τουλάχιστον, στη «Νέα βιομηχανική στρατηγική για μια παγκόσμια ανταγωνιστική, πράσινη και ψηφιακή Ευρώπη».

Σύμφωνα με αυτήν τη συνολική πολιτική, η χρήση ψηφιακών μέσων σε ορισμένες περιπτώσεις για την παροχή υποχρεωτικών καθώς και εθελοντικών πληροφοριών σχετικά με τα προϊόντα προβλέπεται σε συνεχείς νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε τομείς όπως το κρασί, οι μπαταρίες και τα απορρυπαντικά.

Επιπλέον, διάφοροι τομείς προωθούν την ψηφιακή πληροφόρηση των καταναλωτών χωρίς νομική υποχρέωση με την πεποίθηση ότι οι ψηφιακές πληροφορίες για τους καταναλωτές είναι ο τρόπος για να διασφαλιστεί ότι οι καταναλωτές έχουν τις πληροφορίες που αναζητούν με αξιόπιστο, διαφανή και αποτελεσματικό τρόπο.

Οι εξελίξεις μπορεί να φαίνονται θετικές, αλλά οι ευρωπαϊκοί επιχειρηματικοί φορείς της ευρωπαϊκής αγοράς εξακολουθούν να ανησυχούν ότι αυτό δεν ισχύει σε ολόκληρο το φάσμα των νέων νομοθετικών προτάσεων και πρωτοβουλιών πολιτικής της ΕΕ, ούτε στις συνεχείς αναθεωρήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ. Τονίζουν λοιπόν τη σημασία μιας συνεπούς και εναρμονισμένης προσέγγισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να διασφαλιστεί ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο κανονιστικό πλαίσιο μεταξύ τομεακής νομοθεσίας και να αποφευχθεί η δημιουργία σύγχυσης μεταξύ των καταναλωτών.

Ως εκ τούτου, πιστεύουν ακράδαντα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να υιοθετήσει μια συντονισμένη προσέγγιση που να επιτρέπει ψηφιακά μέσα για την παροχή πληροφοριών για τα προϊόντα και να προσαρμόζει αναλόγως το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές και τις πρακτικές βελτίωσης της νομοθεσίας της Επιτροπής. Ταυτόχρονα, για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη των πληροφοριών ψηφιακού προϊόντος, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές, πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι μικρές επιχειρήσεις θα μπορούν να εφαρμόζουν αυτά τα ψηφιακά μέσα και ότι οι ευάλωτοι καταναλωτές υποστηρίζονται στο ρόλο τους στην ψηφιακή μετάβαση.

Ως ένα πρώτο βήμα για μια συντονισμένη και χωρίς αποκλεισμούς προσέγγιση για τις ψηφιακές πληροφορίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται να ξεκινήσει επίσημο διάλογο με τους ενδιαφερόμενους, όπως ένα ειδικό ευρωπαϊκό φόρουμ ενδιαφερομένων για την ψηφιακή πληροφόρηση των καταναλωτών, με σκοπό την ανάπτυξη ενός χάρτη πορείας για την πιθανή αποϋλοποίηση ορισμένων πληροφοριών προϊόντος και ως μέσο για τους ενδιαφερόμενους να ανταλλάσσουν βέλτιστες πρακτικές.

Τέλος. οι 21 ευρωπαϊκοί φορείς ζητούν από την ΕΕ να εξετάσει το ενδεχόμενο να υποστηρίξει αυτήν την πρόταση, ως τρόπο διασφάλισης μεγαλύτερης συνοχής στη νομοθεσία της ΕΕ, αλλά και ευθυγράμμισης των απαραίτητων στοιχείων με τις πολιτικές προτεραιότητες της Κομισιόν.