Για έκτο συνεχόμενο έτος, η Κίνα σπάει ρεκόρ στην παραγωγή άνθρακα, φτάνοντας στο σημείο να παράγει το 50% της παγκόσμιας παραγωγής. Το αποτέλεσμα είναι:
- Μείωση εισαγωγών: Τον Ιούνιο 2025 καταγράφηκε το χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο 2023.
- Κατάρρευση τιμών: Ο θερμικός άνθρακας στο Qinhuangdao υποχώρησε στα 610 γουάν/τόνο, χαμηλό τετραετίας.
- Αύξηση αποθεμάτων: +40% σε ετήσια βάση.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να περιορίσει την υπερπαραγωγή μέσω ελέγχων σε εταιρείες που ξεπερνούν το 110% της δυναμικότητάς τους, κυρίως στις επαρχίες Εσωτερικής Μογγολίας, Σανσί και Σαανσί.
Διπλή εικόνα στη διεθνή ζήτηση
Παρά την κρίση στην Κίνα, η παγκόσμια κατανάλωση άνθρακα παραμένει υψηλή:
- +1,2% στην Κίνα (58% της παγκόσμιας χρήσης).
- +5,5% στην Ινδία.
- +8% στη Νοτιοανατολική Ασία.
Αντίθετα, οι προηγμένες οικονομίες συνεχίζουν την απεξάρτηση:
- -4% στις ΗΠΑ.
- Συνεχής πτώση στην Ε.Ε. με κλείσιμο μονάδων.
- Το Ηνωμένο Βασίλειο μηδένισε πλήρως την ηλεκτροπαραγωγή από άνθρακα (Σεπτέμβριος 2024).
Το επενδυτικό pipeline
Το 2024 σημειώθηκε η μικρότερη αύξηση νέας παραγωγικής ικανότητας της τελευταίας δεκαετίας (105 Mtpa, -46% από το 2023). Ωστόσο, ο παγκόσμιος «αγωγός» έργων παραμένει τεράστιος:
- 2.270 Mtpa σε ανάπτυξη.
- Κίνα: 1.350 Mtpa (39% ήδη υπό κατασκευή).
- Ινδία: 329 Mtpa.
- Αυστραλία: 165 Mtpa.
- Ρωσία: 98 Mtpa.
- Ν. Αφρική: 73 Mtpa.
Επιπτώσεις στη ναυτιλία ξηρού φορτίου
Η αναδιάταξη στις ροές άνθρακα αλλάζει τη δομή του ton-mile trade:
- Ο άνθρακας έπεσε από 24% το 2015 σε 21% το 2025.
- Το σιδηρομετάλλευμα από 30% σε 25%.
- Ο βοξίτης αναδείχθηκε κερδισμένος: από 2% σε 8%, λόγω εξαγωγών από Δυτική Αφρική προς Κίνα.
Η αυτοδυναμία της Κίνας μειώνει τα εισαγόμενα φορτία, ενώ η Ασία συνολικά αναδεικνύεται στο κέντρο βάρους της παγκόσμιας ναυτιλιακής ζήτησης.
Προσαρμογή σε νέα εποχή
Η έκθεση της Allied QuantumSea Research προειδοποιεί: η ναυτιλία μπαίνει σε περίοδο μετασχηματισμού. Οι πλοιοκτήτες θα χρειαστεί να στραφούν σε νέες στρατηγικές επενδύσεων και διαφοροποίηση φορτίων, με το βλέμμα στραμμένο στη μετάβαση από τον άνθρακα σε άλλα ορυκτά και πρώτες ύλες.
Η «στροφή» αυτή ανοίγει προοπτικές, αλλά και κινδύνους, για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, καθώς η ζήτηση γίνεται πιο περιφερειακή και λιγότερο παγκοσμιοποιημένη.
Διαβάστε ακόμη:
- Η Fed ετοιμάζει μείωση επιτοκίων: Ευφορία στη Wall Street, ανησυχία για το αύριο
- Washington Post για Ελλάδα: «Στροφή τύπου Τραμπ» στο μεταναστευτικό
- Γκισλέιν Μάξγουελ: «Ο Τραμπ δεν ήταν ποτέ ανάρμοστος – Δεν υπάρχει μυστική λίστα πελατών του Έπσταϊν
- Ο «ταλαντούχος» κύριος Κουκάκης και η επιχείρηση να «χαλάσει» η δουλειά της Credia με την HSBC στην Μάλτα!