Η πανδημία του COVID-19, εκτός όλων των άλλων, είχε και μια καταλυτική επίδραση στους τρόπους με τους οποίους πληρώνουν οι καταναλωτές τα ψώνια τους, είτε αυτά είναι τρόφιμα και βασικά είδη καθημερινής χρήσεως είτε ενδύματα, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές και ό,τι άλλο βάλει ο νους.

Γράφει ο Γεράσιμος Ζώτος 

Μία από τις τάσεις που έχει δημιουργήσει η πανδημία είναι και αυτή με τις ανέπαφες συναλλαγές.

Όπως, άλλωστε, δείχνει η σχετική παγκόσμια έρευνα Visa Back to Business, που διεξήγαγε η Visa, έχει πλέον καταστεί σαφές ότι οι καταναλωτές προτιμούν να μην έρχονται σε επαφή με μετρητά και τερματικά πληρωμών, αλλά εκφράζουν την έντονη την επιθυμία να πληρώνουν ανέπαφα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της παραπάνω έρευνας, το 74% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) σε όλο τον κόσμο αναμένουν ότι οι πελάτες θα εξακολουθήσουν να προτιμούν τις ανέπαφες πληρωμές στον ίδιο βαθμό, όπως σήμερα ή ακόμα περισσότερο.

Μάλιστα, το 40% των επιχειρήσεων αυτών κατατάσσουν την τεχνολογία των ανέπαφων πληρωμών μεταξύ των κορυφαίων επενδύσεων που απαιτούνται, ώστε να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των πελατών τους.

E shop: Αύξηση πωλήσεων σε ένδυση, φάρμακα και αθλητικά είδη

Πότε χάνουν πελάτες…

 Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας Visa Back toBusiness, τα καταστήματα που δεν δέχονται ανέπαφες πληρωμές ενδέχεται, ως αποτέλεσμα, να διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο απώλειας πελατών. Περισσότεροι από δύο στους πέντε (44%) καταναλωτές δηλώνουν ότι δεν θα ψωνίζουν σε κατάστημα, που προσφέρει αποκλειστικά τρόπους πληρωμής, που απαιτούν επαφή με το ταμείο ή με κοινόχρηστη συσκευή.

 Όπως διαπιστώνει η σχετική μελέτη, το 17% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις ΗΠΑ άρχισε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας να διαθέτει προϊόντα ή υπηρεσίες online.

Ακόμη, το 57% αναμένεται να συνεχίσει να κάνει το ίδιο για τους επόμενους τρεις μήνες.

Τι αλλάζει στις ηλεκτρονικές αποδείξεις - Η απόφαση της ΑΑΔΕ

Νέες προκλήσεις

Πάντως, αρκετές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι η αλλαγή αυτή και η αύξηση στις ανέπαφες συναλλαγές ανέδειξε νέες προκλήσεις. Πιο σημαντικές από αυτές τις προκλήσεις είναι η ανησυχία για θέματα ιδιωτικότητας και ασφάλειας δεδομένων (33%), για το κόστος επένδυσης σε ψηφιακές υποδομές (31%) και για την μειωμένη προσωπική επαφή με τους πελάτες (30%).

Οι νεοσύστατες εταιρίες και οι ψηφιακά ενημερωμένες ΜΜΕ βλέπουν την παραπάνω αλλαγή ως ευκαιρία. Ενώ το 54% των ΜΜΕ απάντησαν ότι το προηγούμενο έτος αποτέλεσε πρόκληση για τις επιχειρήσεις τους, το 46% το αντιμετώπισαν ως ευκαιρία, σε σχέση με 38% τον Νοέμβριο του 2020.

 Μεταξύ εκείνων που είδαν το 2020 ως ευκαιρία, το (37%) εστίασε στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και το (34%) στην επέκταση των καναλιών πώλησης (34%), ενώ το 23% ίδρυσε μια εντελώς νέα επιχείρηση.

Αναγνωρίζοντας ότι η ευρύτερη ψηφιοποίηση του εμπορίου μπορεί να αποφέρει τεράστια οφέλη στις μικρές επιχειρήσεις, η Visa επιδιώκει να προάγει την ψηφιακή ισότητα, χωρίς αποκλεισμούς, μέσω της πολυετούς δέσμευσης της για ψηφιακή ενεργοποίηση 50 εκατομμυρίων ΜΜΕ.

Με 3,4 εκατομμύρια νέες αιτήσεις ίδρυσης επιχειρήσεων που κατατέθηκαν στις ΗΠΑ μόνο τους πρώτους επτά μήνες του 2021, οι προσπάθειες της Visa επικεντρώνονται στην εξασφάλιση ότι οι υφιστάμενες και οι νεοσύστατες μικρές επιχειρήσεις θα είναι κατάλληλα εξοπλισμένες για να καλύψουν τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών και να αγκαλιάσουν το ψηφιακό μέλλον.

Ανέπαφες συναλλαγές μέσω smartphone-Πώς λειτουργεί

Τη διαδικασία ηλεκτρονικών πληρωμών μέσω MobileBanking ήδη την γνωρίζουμε.

Εκτός από αυτήν, βέβαια, υπάρχει και η διαδικασία ανέπαφων πληρωμών – αγορών, μέσω της κάρτας ανέπαφων συναλλαγών. Η δυνατότητα ανέπαφων συναλλαγών είναι πλέον ενσωματωμένη σε όλες τις τραπεζικές κάρτες, χρεωστικές, πιστωτικές ή prepaid.

 Για τους κατόχους «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων (smartphones), υπάρχει ακόμα ένας πιο εύκολος και ασφαλής τρόπος να κάνουν συναλλαγές μέσω της συσκευής τους, με το ψηφιακό πορτοφόλι.

Το μόνο που απαιτείται είναι μια φορητή συσκευή με ενσωματωμένη τεχνολογία Near Field Communications(NFC) και λειτουργικό σύστημα Android 5 ή νεότερο, ή iOs για να μπορέσει να υποστηριχθεί η υπηρεσία.

Η τεχνολογία NFC είναι ενσωματωμένη στα περισσότερα σύγχρονα smartphones και ενεργοποιείται πολύ εύκολα από το μενού βασικών ρυθμίσεων της συσκευής. Αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή δεδομένων ανάμεσα σε δύο συσκευές σε απόσταση μικρότερη των δέκα εκατοστών. Κάτι σαν το Bluetooth δηλαδή, αλλά μικρότερης εμβέλειας και μεγαλύτερης συχνότητας.

Αυτό που απαιτείται είναι μια εφαρμογή που θα συνδέσει τη συσκευή με την πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.

Μέχρι στιγμής η υπηρεσία αυτή παρέχεται από τρεις συστημικές τράπεζες, την Alpha Bank, τη Eurobank και την Τράπεζα Πειραιώς.

Η διαδικασία είναι απλή και εύκολη: Αφού ο χρήστης ενεργοποιήσει την συγκεκριμένη υπηρεσία μπορεί να επιλέξει ποια ή ποιες κάρτες θα ενσωματώσει στο ηλεκτρονικό του πορτοφόλι. Στη συνέχεια τις ψηφιοποιεί και οι κάρτες αρχειοθετούνται αυτόματα μέσα στην εφαρμογή.

Σημειώνεται ότι κάρτες πρέπει να είναι υποχρεωτικά ψηφιοποιημένες και περασμένες στο σύστημα, προκειμένου να μπορεί ο χρήστης να κάνει ανέπαφες συναλλαγές με το κινητό του. Η διαδικασία της ψηφιοποίησης και ταυτοποίησης των στοιχείων του χρήστη και της κάρτας του γίνεται με μια απλή φωτογράφηση – σκανάρισμα του σώματος της κάρτας, από την κάμερα του smartphone.

Τη στιγμή που θέλει να πραγματοποιήσει μια αγορά, αρκεί να ενεργοποιήσεις τη λειτουργία NFCστο κινητό σου και αμέσως θα μπορείς να πραγματοποιείς ανέπαφες συναλλαγές στα POS των καταστημάτων, χωρίς το καθημερινό όριο των 50 ευρώ.

Σε αρκετές περιπτώσεις, πριν την πραγματοποίηση της πληρωμής, ο χρήστης θα πρέπει να θα πρέπει να εισάγει το PIN ή το δακτυλικό του αποτύπωμα (αν διαθέτει η συσκευή του τέτοια δυνατότητα). Αυτό γίνεται για όσους χρήστες είναι δύσκολο να απομνημονεύουν κωδικούς, ειδικά στην περίπτωση που έχουν περισσότερες από μία κάρτες εγκατεστημένες στην εφαρμογή.

Από εκεί και πέρα όλα είναι απλά αφού το μόνο που έχει να κάνει είναι να πλησιάσει το κινητότηλέφωνο στο POS και η συναλλαγή ολοκληρώνεται ταχύτατα. Να σημειώσουμε ότι ο χρήστης της υπηρεσίας δεν χρειάζεται καν να ανησυχεί για το αν έχει σύνδεση στο Internet, αφού μπορεί να προχωρήσει σε έως και δέκα πληρωμές χωρίς να έχει. Όταν συνδεθεί στο Διαδίκτυο οι κινήσεις θα φανούν στη συσκευή του με κάθε λεπτομέρεια.