Στις ζωγραφικές εγκαταστάσεις της Κατερίνας Σάρρα είναι εμφανές ότι η εικαστικός έλκεται από τα μεγάλης διάστασης χρωματικά πεδία και τα όρια τους. Όρια, τόσο τα εντός του τελάρου της, όσο και ως μέρη ενός ευρύτερου συνόλου στον πραγματικό χώρο.
Κοιτώντας τα περισσότερα έργα της, διαπιστώνει κανείς ότι η γεωμετρία και η λογική χρωματική συνέχεια συνδιαλέγονται και υλοποιούνται με ενστικτώδεις ζωγραφικές χειρονομίες δημιουργώντας ένα μονοχρωματικό βάθος.
Παρότι το τελικό αποτέλεσμα φαίνεται ότι να προκύπτει βάσει λογικών διεργασιών, η ταλαντούχα εικαστικός διαχωρίζει και ταυτόχρονα ενώνει αβίαστα τη φόρμα με τον χώρο δημιουργώντας το προσωπικό́ της σύμπαν.
Γράφει η Ζέτα Τζιώτη
-Κατερίνα, πώς προέκυψε στη ζωή σου και ασχολήθηκες με την ζωγραφική;
-Ζωγραφίζω από τότε που με θυμάμαι· από πολύ μικρή ηλικία χωρίς να καταλαβαίνω γιατί. Οι γονείς μου πάντα με στήριζαν και με παρότρυναν προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλά προσωπικοί φόβοι βάλανε φρένο σε αυτή μου την αγάπη. Δεν είχα φανταστεί τι σημαίνει ζωγράφος, πως λειτουργεί όλο αυτό. Μπορεί ο φόβος για το ποια είμαι εγώ, μπορεί ο φόβος μήπως εκτεθώ.
Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή, Διατροφή και Διαιτολογία. Άσκησα το επάγγελμα, αλλά αποφάσισα πως δεν θα ασχοληθώ με αυτό. Πειραματίστηκα με διάφορα πράγματα ώσπου γνώρισα τον σύντροφό μου, ο οποίος είναι επίσης καλλιτέχνης και με ώθησε να ασχοληθώ ξανά με τη ζωγραφική, με έναν πιο σωστό τρόπο.
Έτσι ξεκίνησα μαθήματα ζωγραφικής στον Δήμο Αγίας Παρασκευής, με δασκάλους τον Τάκη Κοζόκο, τον Θανάση Γκριτζάπη και τη Ρουμπίνα Σαρελάκου, οι οποίοι με παρότρυναν να κάνω το επόμενο βήμα. Έδωσα στην Καλών Τεχνών της Αθήνας, πέρασα, ολοκλήρωσα τις σπουδές μου και πρόσφατα ολοκλήρωσα το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών στην ίδια σχολή και πλέον η ζωή μου έχει να κάνει με τη ζωγραφική, συμμετέχοντας σε εκθέσεις, ζωγραφίζοντας και κάνοντας αυτό που θέλω με τον τρόπο που εγώ θέλω.
-Πώς εμπνέεσαι;
-Από την τριβή με την καθημερινότητα και τον κόσμο της επιστημονικής φαντασίας.
-Μίλησέ μας για την πτυχιακή σου που προβλήθηκε από το κανάλι της Βουλής.
-Στην πτυχιακή μου εργασία παρουσίασα την πορεία μιας διετούς ζωγραφικής διαδικασίας σε μία σειρά δώδεκα έργων. Με απασχολούσε το στοιχείο της φόρμας όπως αυτή́ προκύπτει σε σχέση με την προηγουμένη, που σχηματίζεται και μετασχηματίζεται διαρκώς μέσα από́ μια συνεχή́ διαδικασία γραφής- ζωγραφικής, αφήνοντας τελικά́ μία φόρμα να υπάρξει, μόνο αφού́ τη δημιουργήσω εγώ́ (και όχι το υλικό́).
Χωρίς δηλαδή η φόρμα αυτή να παριστά κάποιο αντικείμενο ή να αποτελεί την αναπαράσταση κάποιας εικόνας. Φανταζόμουν ότι έτσι θα κατάφερνα να διαχωρίσω και ταυτόχρονα να ενώσω τη φόρμα με τον χώρο, δημιουργώντας ένα προσωπικό́ σύμπαν σχεδόν «υγρό́».
-Πόσο σε επηρέασε η φάση που ζούμε, του εγκλεισμού και του φόβου, στη δουλειά σου;
-Την περίοδο της καραντίνας δυστυχώς δεν είχα πρόσβαση στο εργαστήριό μου. Είχα ένα πολύ αυστηρό πρόγραμμα επικεντρωμένο σε πιο θεωρητικά μονοπάτια. Το γεγονός ότι δεν μπορούσα να μεταφέρω σκέψεις και δράση στον καμβά, οδήγησε σε μια μανιώδη επιστροφή αμέσως μετά τη λήξη της καραντίνας. Τα αποτελέσματα πιστεύω θα φανούν αργότερα, ως είθισται άλλωστε.
–Υπάρχει κάποιο στοιχείο που θεωρείς πρωταρχικό στη δουλειά σου;
-Πρωτεύοντα ρόλο στη δουλειά μου διαδραματίζει η ζωγραφική διαδικασία, η οποία είναι διαρκής και συνεχώς εξελισσόμενη και για μένα παραμένει ένα ζήτημα σχέσεων μεταξύ́ καθημερινής πρακτικής και δημιουργικής διαδικασίας.
Το στοιχείο που ξεχωρίζει είναι οι μεγάλες χρωματικές φόρμες, οι οποίες προσπαθούν να συσχετιστούν μεταξύ τους στον χώρο που ορίζει κάθε φορά το τελάρο. Ο τρόπος που επικοινωνούν μεταξύ τους αυτές οι φόρμες αποτελεί ένα από τα βασικά ζητήματα της ζωγραφικής μου διερεύνησης.
-Παρατηρώντας την παρουσίαση των έργων σου στην μεταπτυχιακή σου εργασία, διαπιστώνουμε ότι σημαντικό ρόλο παίζουν τα όρια.
-Ακριβώς αυτά τα όρια των σχέσεων που υπάρχουν, τα οποία δημιουργούνται και αναδημιουργούνται είναι το βασικό ζητούμενο της πρακτικής μου.
Ο βασικός στόχος είναι η παρουσίαση μίας ολότητας μέσα από́ δυναμικά́ πεδία, που το κάθε ένα από́ αυτά́ αντανακλά́ και μία ενδεχομένη πραγματική́ κατάσταση. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην κίνηση που υπάρχει, στο σημείο εκείνο των ορίων που φέρουν τα πεδία τα οποία έρχονται σε επαφή́ μέσω της διαδικασίας που ονομάζω «μεταφορά́». Είναι δηλαδή μια διαδικασία σκέψεων και τελικής δράσης, που μεταφέρονται μέσω της ύλης και του χρώματος στον καμβά́.
-Τι έννοιες πραγματεύονται σε αυτή την ενότητα των έργων;
-Με ενδιαφέρει αυτή́ η οριακή́ σχέση όπου τα πεδία που έρχονται να συνδιαλλαγούν, καταφέρνουν να διατηρήσουν και ταυτόχρονα να ενοποιήσουν τα ομοιογενή́ ή ετερογενή́ χαρακτηριστικά́ τους.
Αυτό οφείλεται στη δυνατότητα της μεταφοράς των πληροφοριών που κατέχουν. Αυτό που επιτρέπει την ειρηνική συνύπαρξη των συμβαλλόμενων, με τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές τους είναι η έννοια της κίνησης που βρίσκεται στη μεταφορά.
-Τι ρόλο παίζει το φως και το χρώμα στα έργα σου;
-Μάλλον τα πάντα. Αυτό πιστεύω πως είναι και αυτό που αντικρίζει κάποιος όταν μπαίνει στον χώρο μου. Φως και χρώμα.
-Πώς βλέπεις την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό;
-Από τη μέχρι τώρα εμπειρία μου θα έλεγα πως στο εξωτερικό ο κόσμος είναι πιο εξοικειωμένος και άνετος με την αγορά ενός έργου τέχνης. Και στην Ελλάδα όμως ολοένα και περισσότερος κόσμος ενδιαφέρεται και ασχολείται με την αγορά έργων τέχνης και έχει τη διάθεση να επενδύσει σε αυτήν παρά τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.
-Ποια τα προσεχή σου σχέδια;
-Τα προσεχή μου σχέδια είναι τα ίδια με αυτά που είχα και όταν ξεκίνησα τις σπουδές μου στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Να ζωγραφίζω, να μπορώ να αποδρώ από την καθημερινότητα με τον τρόπο που έχω επιλέξει και να καταφέρω να συνεχίσω στη ζωή μου κάνοντας αυτό που με ευχαριστεί με τον πιο ενεργό τρόπο.
Bio
Η Κατερίνα Σάρρα γεννήθηκε το 1982 στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, γλυπτική με καθηγητή τον Νίκο Τρανό και αποφοίτησε στον τομέα της ζωγραφικής με καθηγητή τον Άγγελο Αντωνόπουλο, με άριστα.
Τον Δεκέμβριο του 2017 σε συνεργασία με το Πανεπιστημίου Αιγαίου και τη σειρά ντοκιμαντέρ «Στο ακαδημαϊκό τέταρτο», προβλήθηκε στο κανάλι της Βουλής η πτυχιακή της εργασία. Το 2020 ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας. Επίσης είναι απόφοιτος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας- Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.