Αν υπάρχει κάτι που ξέρει να κάνει καλά η Vogue, είναι να ξεπερνά κάθε φορά τον εαυτό της και η φωτογράφιση για το εξώφυλλο της αμερικανικής έκδοσης, στο Grand Palais του Παρισιού, είναι ίσως η κορωνίδα της. Κι έρχεται λίγο πριν το Met Gala του 2023, που φέτος εμπνέεται και τιμά τον Karl Lagerfeld.

Για το εξώφυλλο του τεύχους Μαΐου, δέκα designers/οίκοι μόδας επαναπροσδιορίζουν το έργο του Karl Lagerfeld: Pierpaolo Piccioli (Valentino), Thom Browne, Donatella Versace, Jun Takahashi (Undercover), Christopher John Rogers, John Galliano (Maison Margiela), Olivier Rousteing (Balmain), Chitose Abe (Sacai), Gucci, και Simone Rocha.

Και πρωταγωνίστριες στον φακό της Annie Leibovitz είναι τα supermodels Naomi Campbell, Natalia Vodianova, Shalom Harlow, Liu Wen, Amber Valletta, Adut Akech, Anok Yai, Devon Aoki, Gigi Hadid και Kendall Jenner.

Ο Karl Lagerfeld εργάστηκε για δεκαετίες ταυτόχρονα ως δημιουργικός διευθυντής πολλών οίκων μόδας, μεταξύ άλλων Chanel, Fendi και Chloé, εκτός από το να διευθύνει το ομώνυμο fashion label. Πέθανε το 2019 σε ηλικία 85 ετών.

To θέμα του Costume Institute Benefit 2023, γνωστού και ως Met Gala -η μεγαλύτερη διοργάνωση της μόδας- θα πραγματοποιηθεί φέτος την 1η Μαΐου και φέρει τον τίτλο «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty».

Pierpaolo Piccioli, Valentino

Με τον Karl γνωριστήκαμε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στη Fendi – ήταν σαν ένας σταρ να ερχόταν στο γραφείο. Κατά κάποιον τρόπο, έφερνε τα νέα από τον κόσμο – μας έλεγε πράγματα όπως ότι «η νέα ομορφιά είναι η ασχήμια». Αυτά τα μανιφέστα ήταν απολύτως ακριβή, και τα μετέφερε χωρίς παραμικρή αμφιβολία. Έμαθα επίσης από τον Karl να μην θεωρώ τίποτα δεδομένο. Μπορείς να δουλέψεις με τα πάντα. Μπορείς να δημιουργήσεις με τα πάντα. Εντυπωσιαζόμουν πάντα από την έρευνα του Karl για τον μοντερνισμό. Είχε εμμονή με αυτό- την ιδέα της απεικόνισης του σύγχρονου. Δεν ήταν ποτέ νοσταλγικός. Το look που δημιούργησα είναι μια μίξη από τα λόγια του, τον μοντερνισμό και την οξύτητα της ματιάς του.- P.P.

Thom Browne

Ο Karl λάτρευε [την θρυλική μπουτίκ του Παρισιού] Colette, και το label μου πωλούνταν εκεί. Αγόρασε ένα γκρι κοστούμι, έναν χαρτοφύλακα, μια κουβέρτα, πουκάμισο και γραβάτα, έβγαλε μια φωτογραφία με αυτά και μου την έστειλε. Την έχω στο γραφείο μου – είναι πολύ ξεχωριστή για μένα. Με τα χρόνια ο Karl έγινε προσωπικότητα, αλλά αυτό οφείλεται στη δουλειά που έκανε, στις δεκαετίες δημιουργίας. Η δουλειά του ήταν ο τέλειος συνδυασμός design και δεξιοτεχνίας. Η μεγαλοφυΐα του προερχόταν από τη γνώση του για ποιον σχεδίαζε. Μου άρεσαν οι φόρμες του: καλοσχηματισμένοι ώμοι και αναλογίες μοναδικές, ίσως avant garde για πολλούς – οπότε ήθελα να παίξω με αυτή την ιδέα και τα υφάσματα του οίκου Chanel.-T.B.

Donatella Versace

Ο Karl ήταν πολύ καλός φίλος του Gianni – συμπαθούσε και και σεβόταν πραγματικά ο ένας τον άλλον. Ο Gianni δεν ήταν τύπος με πολλούς φίλους, ούτε και ο Karl, αλλά συνδέονταν μεταξύ τους. Έλεγα συνέχεια στον Gianni, «Σε παρακαλώ, θέλω να τον γνωρίσω». Οπότε με πήγε στο σπίτι του Karl ένα βράδυ και μαγεύτηκα. Σημαίνει πολλά για τους σχεδιαστές σήμερα – ειδικά για μένα. Μας αρέσει το επαναστατικό του πνεύμα. Συναρμολογούσε πράγματα που πραγματικά δεν είχαν νόημα, μόνο και μόνο για να σου δείξει ότι μπορούσαν να βγάλουν νόημα. Δεν έπαιρνε τον εαυτό του πολύ σοβαρά, αλλά στην τελική οι ιδιοφυίες δεν το κάνουν ποτέ. Ήταν σαν κάθε σόου που έκανε να ήταν το πρώτο του. Του άρεσε επίσης να έχει γυναίκες γύρω του, για να του δίνουν δύναμη. Η παρουσία τους ήταν πολύ σημαντική – ήθελε να ξέρει τι σκέφτονταν οι γυναίκες γι’ αυτό που έκανε.-D.V.

Jun Takahashi, Undercover

Είναι θαυμάσιο το πώς ο Karl κατάφερε να πετύχει τόσα πολλά για τόσο πολύ καιρό. Όταν άρχισε να ξαναδουλεύει τη Chanel, αλλάζοντας το look σιγά σιγά με τα χρόνια, ήταν πραγματικά φρέσκο – αιχμαλώτισε την ατμόσφαιρα κάθε εποχής που περνούσε και την πέρασε στα σχέδια της Chanel, κάνοντάς τα να εξελίσσονται. Προσπάθησα να ερμηνεύσω εκ νέου ό,τι έκανε ο Karl περίπου την εποχή που ανέλαβε τη διεύθυνση της Chanel – αναρωτήθηκα τι θα συνέβαινε αν επιχειρούσα αυτό που έκαναν τόσο ο Karl όσο και η Coco. -J.T.

Christopher John Rogers

Κοίταξα τη δουλειά του για τον Fendi, η οποία, αν και πολύ ευρεία, είχε πάντα να κάνει με την τεχνική – και σκέφτηκα όλες τις behind-the-scenes διεργασίες στα κομμάτια υψηλής ραπτικής του οίκου. Αυτό είναι στο επίκεντρο εκείνου που σχεδίασα εδώ. Μια από τις αγαπημένες μου συλλογές του Karl είναι η haute couture του φθινοπώρου 2006 του οίκου Chanel. Υπήρχαν τζιν και μπότες και νομίζω ότι εκείνη την εποχή πολλοί αναρωτιόντουσαν: «Τι είναι αυτό;». Όσο μεγαλώνω, εκτιμώ τη δουλειά του με την έννοια ότι ακόμα κι αν δεν είναι για όλους, είναι πάντα για τον πελάτη και για τον ίδιο. Αντιπροσωπεύει την αυθεντικότητα, την τέχνη – και την αίσθηση του χιούμορ στη μόδα, ανεξάρτητα από ό,τι άλλο συμβαίνει στον κόσμο. Πραγματικά δημιούργησε τη δική του γλώσσα.-C.J.R.

John Galliano, Maison Margiela

Η πρώτη μου επίδειξη στη Chanel ήταν συγκλονιστική – η περιπέτεια, η εγκυκλοπαιδική γνώση για τη μόδα οποιασδήποτε περιόδου, οποιουδήποτε αιώνα. Ο Karl ήταν σαν βελανιδιά, θέλω να πω υπήρχε τεράστια σοφία. Και μου άρεσε ο τρόπος με τον οποίο τελείωνε κάθε φράση με ένα «non?» – ως ερωτηματικό, για να σε εμπλέξει, για να δει ποια ήταν η άποψή σου. Έπρεπε να είσαι έτοιμος για αυτό το «non?».-J.G.

Olivier Rousteing, Balmain

Συνάντησα για πρώτη φορά τον Karl το 2011. «Είσαι το νέο αγόρι του Balmain;», με ρώτησε. Είπα ναι. «Κάποτε ήμουν εγώ το αγόρι του Balmain – καλώς ήρθες στη μόδα». Λίγους μήνες αργότερα, καθίσαμε μαζί σε ένα δείπνο και συζητήσαμε. Δεν ήθελα να του μιλήσω για τη δουλειά του, οπότε τον ρώτησα: «Πώς είναι η ζωή εκτός δουλειάς, Karl – ξέρεις, εκτός Chanel;». Και μου είπε: «Δεν κάνουμε αυτή την ερώτηση, γιατί η δουλειά είναι η ζωή μου, η δουλειά είναι η αγάπη μου». Ήταν πάντα η μεγαλύτερη έμπνευσή μου στη ζωή. Δεν ακολούθησε τη μόδα – δημιούργησε μόδα και την συνέδεσε με την ποπ κουλτούρα. Ο Karl ήταν πρωτοπόρος – ο βασιλιάς όλων αυτών που προσπαθούμε να κάνουμε σήμερα. Και δεν έπαψε ποτέ να είναι περίεργος για τη ζωή. Το look που δημιούργησα είναι ένας φόρος τιμής σε εκείνον- κοίταξα τι έκανε στον οίκο Balmain: έδινε έμφαση σε μια μικροσκοπική μέση, μεγαλύτερους ώμους, έπαιζε με τα κουμπιά.-O.R.

Chitose Abe, Sacai

Ο Karl συνήθιζε να λέει: «Η μόδα δεν είναι τέχνη, είναι δουλειά». Πάντα το σκεφτόμουν όταν έτρεχα τη Sacai. Στις μέρες μας η δουλειά ενός designer δεν είναι μόνο να σχεδιάζει ρούχα, και αυτό είναι κάτι που ο Karl είδε από πολύ παλιά – ήταν κάτι σαν cyborg της μόδας. Ήταν ένας σπουδαίος σχεδιαστής, αλλά επίσης καλός στο να κατασκευάζει την εικόνα του. Όταν σκέφτεσαι τον Karl, σκέφτεσαι το λευκό πουκάμισο, μια γραβάτα ενίοτε, και μερικά ακραία κοσμήματα. Προσπάθησα να το αποτυπώσω αυτό -όχι να το αναπαράγω, αλλά να το υβριδοποιήσω στο στυλ του οίκου Sacai και να το μετατρέψω σε ένα κομψό φόρεμα. – C.A.

Gucci

«Το πρώτο μου σόου Chanel ήταν εκείνη η “πορεία γυναικών”», λέει η Gigi Hadid, που φωτογραφήθηκε με σακάκι Gucci, έναν «πολύ Karl» λευκό γιακά και μαύρα γάντια. «Οι δρόμοι του Παρισιού είχαν χτιστεί στο Grand Palais, και εγώ απλά έμεινα άναυδη με το θέαμα, το μέγεθος της παραγωγής – δεν είχα ξαναδεί κάτι τέτοιο στη ζωή μου. Λάτρεψα επίσης το σόου με τον Τιτανικό – το κοινό έβλεπε την πασαρέλα και την πρόσοψη του πλοίου, αλλά όχι ότι ολόκληρο το εσωτερικό ήταν στημένο για ένα πάρτι. Ο Karl με ενέπνευσε με την ικανότητά του να επικοινωνεί κόσμους και να τους ζωντανεύει. Η στολή του ήταν η πανοπλία του, ο τρόπος να γίνεται Karl Lagerfeld. Ακόμα και από τρία μέτρα μακριά, έδειχνε όπως έπρεπε να δείχνει ο Karl Lagerfeld. Ήταν φοβερός».

Simone Rocha

Ήταν ο πρώτος σχεδιαστής που έκανε συνεργασία με την H&M. Για μένα, ως έφηβη εκείνη την εποχή, όλο αυτό ήταν iconic. Κάποιος από το luxury συνεργάζεται με το high street – αυτό ήταν ταμπού. Αλλά ο Karl ήταν πάντα αμεταμέλητος, και αυτό είναι το πιο σημαντικό. Στεκόταν πίσω από κάθε απόφαση που έπαιρνε- δεν υπήρχε καμία αμφιβολία για το αν είχε δίκιο ή άδικο.- S.R.

Διαβάστε περισσότερα