Παρότι έχουν περάσει περισσότερες από επτά δεκαετίες από τότε που η αρχή της ισότητας των αμοιβών καταγράφτηκε στη διεθνή σύμβαση του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ILO), το αίτημα για «ίση αμοιβή για ίση εργασία» παραμένει επίκαιρο.
Η πραγματικότητα στο θέμα της οικονομικής ανισότητας είναι αμείλικτη: οι γυναίκες έχουν συνήθως χαμηλότερες αποδοχές, περιορισμένη ή άνιση ενσωμάτωση στην αγορά εργασίας και υπο-εκπροσώπηση σε θέσεις ευθύνης, ενώ ταυτόχρονα επιβαρύνονται με μεγαλύτερο φόρτο εργασίας στο σπίτι.
Με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας και σύμφωνα με τα ευρήματα της Ευρωπαϊκής Έκθεσης Πληρωμών Καταναλωτών (European Consumer Payment Report) της Intrum –που περιλαμβάνει τα αποτελέσματα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2022 σε 24.000 καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη– το χάσμα μεταξύ των φύλων σε θέματα οικονομικής ισότητας παραμένει αυξημένο.
Oι γυναίκες παρουσιάζουν χαμηλότερη αυτοπεποίθηση συγκριτικά με τους άνδρες όσον αφορά τις γνώσεις τους σε θέματα οικονομικού αλφαβητισμού (financial literacy).
Συνοπτικά σύμφωνα με την Έκθεση της Intrum:
• Οι γυναίκες καταφέρνουν να εξοικονομήσουν λιγότερα χρήματα, σε μηνιαία βάση, σε σχέση με τους άνδρες. Συγκεκριμένα, σχεδόν το ένα τρίτο των γυναικών (32% σε σύγκριση με 24% των ανδρών) διαθέτουν αποταμιεύσεις που επαρκούν για λιγότερο από ένα μήνα ώστε να καλύψουν ένα απρόβλεπτο έξοδο.
• Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι οι γυναίκες, καθώς αντιλαμβάνονται ότι η οικονομική ανισότητα αποτελεί ένα σοβαρό ζήτημα για την ανεξαρτησία και ευμάρεια τους, δηλώνουν κατά 67% σε σύγκριση με το 60% των ανδρών ότι έχουν ήδη σχεδιάσει ή σχεδιάζουν να βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται τα οικονομικά τους.
• Εξετάζοντας μακροπρόθεσμα την οικονομική ανισότητα, σχεδόν τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων γυναικών (66%) ανησυχούν ότι δεν θα είναι σε θέση να έχουν άνετη συνταξιοδότηση σε αντίθεση με το 57% των ανδρών ερωτηθέντων.
Οι γυναίκες είναι λιγότερο πιθανό από τους άνδρες να ζητήσουν αύξηση μισθού
Ωστόσο, παρά τις μεγαλύτερες ανησυχίες για το οικονομικό τους μέλλον, οι γυναίκες είναι λιγότερο πιθανό να ζητήσουν σημαντική αύξηση μισθού. Ενδεικτικά, μόνο το 26% των γυναικών σε αντίθεση με το 35% των ανδρών προτίθενται να ζητήσουν αύξηση το επόμενο έτος.
Χρηματοοικονομική εκπαίδευση: γνώση ή αυτοπεποίθηση;
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Έκθεσης της Intrum, οι άνδρες επιδεικνύουν συνολικά μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για τις οικονομικές τους γνώσεις.
Παρότι και τα δύο φύλα δηλώνουν εξίσου ότι έχουν την τεχνογνωσία να διαχειρίζονται τα προσωπικά οικονομικά τους (εξαιρώντας ζητήματα χρηματιστηριακών επενδύσεων και συνταξιοδοτικού προγραμματισμού), το 30% των ανδρών σε αντίθεση με το 22% των γυναικών διατηρούν την πεποίθηση ότι μπορούν να διαχειριστούν πολύπλοκα οικονομικά ζητήματα.
Το χάσμα μεταξύ των φύλων έχει βελτιωθεί ελάχιστα την τελευταία δεκαετία στην Ευρώπη. Τα δεδομένα δείχνουν ότι ο δρόμος προς την οικονομική ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών παραμένει μακρύς και δύσκολος. Η οικονομική εκπαίδευση, ανεξαρτήτως φύλου, αποτελεί οπωσδήποτε μια ιδιαίτερα σημαντική παράμετρο που θα βοηθήσει να γεφυρωθεί το οικονομικό χάσμα μεταξύ των φύλων.