Νέα σελίδα στη συμβατική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας έρχονται να γράψουν 2+1 νέα εργοστάσια με καύσιμο το φυσικό αέριο (CCGTs).

Οι λιγνιτικές μονάδες σβήνουν σταδιακά. Απομένουν να κλείσουν εργοστάσια με καύσιμο το λιγνίτη συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 1.600 MW ώστε, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΔΕΗ, από το 2026 να μην υπάρχει στο ενεργειακό μίγμα το συγκεκριμένο ορυκτό καύσιμο.

Τη θέση των λιγνιτικών μονάδων θα καταλάβουν μονάδες βάσης με το φιλικότερο στο περιβάλλον καύσιμο του φυσικού αερίου. Αυτές σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες υφιστάμενες θα έρχονται και θα καλύπτουν τη ζήτηση σε κρίσιμες ώρες του συστήματος ηλεκτρισμού όταν δεν θα είναι διαθέσιμες οι τεχνολογίες των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Τα 2 υπό κατασκευή εργοστάσια

Δύο νέες επενδύσεις, δύο νέα εργοστάσια ρεύματος βρίσκονται στη φάση της κατασκευής.

Ο λόγος για τις δύο επενδύσεις των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Motor Oil και ΔΕΗ – ΔΕΠΑ Εμπορίας – Damco Energy (Κοπελούζος) σε Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη, αντίστοιχα. Πέραν αυτών σε λειτουργία βρίσκεται και τρίτο εργοστάσιο, αυτό της της Mytilineos στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας.

Η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Motor Oil και η «Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης» των ΔΕΗ – ΔΕΠΑ Εμπορίας και Damco Energy κατασκευάζουν δύο νέες υπερσύγχρονες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 877 MW και 840 MW, αντίστοιχα. Πρόκειται για σταθμούς συνδυασμένου κύκλου με υψηλές αποδόσεις.

Επενδύσεις που ξεπερνούν που πλησιάζουν τα 800 εκατ. ευρώ, φτάνουν για την ακρίβεια στα 775 εκατ. ευρώ. Στα 375 εκατ. ευρώ ανέρχεται η επένδυση για το CCGT της Κομοτηνής και στα 400 εκατ. ευρώ για το αντίστοιχο της Αλεξανδρούπολης.

Το CCGT της Mytilineos

Η Mytilineos έχει ήδη σε πλήρη λειτουργία τη νέα της μονάδα φυσικού αερίου ισχύος 826 MW έχοντας, μάλιστα συνεισφέρει για το 2023 το 27% της συνολικής θερμικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της εταιρείας. Η επένδυση της ανήλθε στα 300 εκατ. ευρώ και την περασμένη χρονιά το νέο CCGTαποτελεί την τέταρτη συμβατική μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της Mytilineos.

Συνολικά τα τρία CCGTs και η μία μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού – θερμότητας υψηλής αποδοτικότητας (CHP) παρήγαγαν το 2023 περίπου 5,1 TWh, ποσότητες που αντιπροσωπεύουν το 10% της ζήτησης στο διασυνδεδεμένο ηλεκτρικό σύστημα.

Η Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής

Εντός του έτους αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το CCGT της «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής».

Η εταιρεία αποτελεί σύμπραξη των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Motor Oil, με τους δύο ομίλους να κατέχουν μερίδια από 50%.

Το νέο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής έχει ήδη ολοκληρώσει το 90% της κατασκευής του και εκτιμάται πως στο 4ο τρίμηνο του 2024 θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Η νέα μονάδα, που βρίσκεται στη ΒΙ.ΠΕ Κομοτηνής είναι εξοπλισμένη με τον πλέον σύγχρονο αεριοστρόβιλο της Siemens HL- classturbine, τον SGT5-9000 HL κατατάσσοντας τον σταθμό ηλεκτροπαραγωγής μεταξύ των κορυφαίων διεθνώς καθώς η απόδοση του ξεπερνάει το 64%. 

Η φάση κατασκευής χρηματοδοτείται από κοινοπρακτικό ομολογιακό δάνειο και ομολογιακά δάνεια των μετόχων και ιδία κεφάλαια.

Ο «Αεριοστροβιλικός Σταθμός Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο, εγκατεστημένης ισχύος 877 MW αναμένεται να συμβάλλει στην επάρκεια και ευστάθεια του συστήματος ηλεκτρισμού της χώρας, ενώ θα αποτελεί και εξαγωγική μονάδα ρεύματος με ποσότητες που θα κατευθύνονται προς τις βαλκανικές αγορές.

Η Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης

Το 2026 αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία και ο νέος Θερμοηλεκτρικός Σταθμός συνδυασμένου κύκλου (Combined Cycle Gas Turbine-CCGT) ισχύος 840 MW της εταιρείας Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε.

Αποτελεί μία σύμπραξη των ενεργειακών εταίρων όμιλος ΔΕΗ (51%), ΔΕΠΑ Εμπορίας (29%) και Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου (20%). Πρόκειται για μία επένδυση ύψους 400 εκατ. ευρώ στην ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης.

Μετά την έκδοση της οικοδομικής άδειας του έργου, ξεκίνησαν άμεσα οι εργασίες Πολιτικού Μηχανικού, ενώ η κατασκευή του κύριου εξοπλισμού του σταθμού (αεριοστρόβιλος, ατμοστρόβιλος, λέβητας και γεννήτρια) γίνεται ήδη στα εργοστάσια του οίκου General Electric (GE). 

Όσον αφορά στον αεριοστρόβιλο, έχει ολοκληρωθεί η συναρμολόγησή του  και έχει πραγματοποιηθεί με επιτυχία η δοκιμή “Full Speed No Load (FSNL)”.

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η διευθέτηση των συνοδών έργων όπως οι γραμμές μεταφοράς της ενέργειας που θα παράγεται στον σταθμό, οι απαραίτητοι υποσταθμοί 400 kV και η σύνδεση για παροχή φυσικού αερίου στον σταθμό.

Ο σταθμός θα τροφοδοτεί με ενέργεια την εγχώρια αγορά αλλά και τις γειτονικές χώρες. Η διασύνδεση της μονάδας με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας θα γίνει με απευθείας γραμμές στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Νέας Σάντας, σημείο κατάληξης – μεταξύ άλλων – της νέας γραμμής 400 kV προς Βουλγαρία. Έτσι, ο σταθμός θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο και στην εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και συγκεκριμένα προς Βουλγαρία και Βόρεια Μακεδονία και, κατ’ επέκταση, προς Σερβία.

Η απόδοση του θεωρείται από τις υψηλότερες διεθνώς και υπολογίζεται στο 63%.

Διαβάστε ακόμη: